Domov Lifestyle Kedy prezuť na zimné pneumatiky? Zákon vs. Realita

Kedy prezuť na zimné pneumatiky? Zákon vs. Realita

Jeseň tento rok odštartovala netradične chladným počasím, čo pre viaceré regióny Slovenska znamená jediné – mali by sme začať myslieť na prezutie auta a včas si ho naplánovať.

S prudším ochladením totiž letné pneumatiky strácajú svoje jazdné vlastnosti, čo môže viesť k nepríjemným situáciám, ktorým sa všetci snažíme vyvarovať. Preto odporúčame prezuť pneumatiky včas a nevyčkávať do poslednej chvíle. Tie sú totiž vašim jediným kontaktom s vozovkou, preto je o to dôležitejšie dbať na správny výber sezónneho prezutia. Pri tejto príležitosti sme preto pre vás pripravili odpovede na tie najzákladnejšie otázky o zimných pneumatikách.

Kedy musím prezuť auto na zimné pneumatiky?

Zákon hovorí, že zimné pneumatiky sú na Slovensku povinné iba pri súvislej vrstve snehu alebo ľadu na vozovke. Zo skúsenosti však vieme, že ideálnym časom, kedy auto prezuť, je keď sa denná teplota nevyšplhá nad 7 stupňov. To je totiž moment, kedy letná pneumatika stráca jazdné vlastnosti a brzdná dráha sa začína markantne zvyšovať.

Plánovanie výmeny pneumatík za zimné je taktiež rovnako dôležité, keďže táto sezónna aktivita dokáže dočasne vyťažiť väčšinu autoservisov. Ak máte v pláne dlhšie cesty, obzvlášť do regiónov, kde by mohla teplota klesnúť pod 7 stupňov Celzia, navštívte autoservis včas, prezujte a zbytočne neriskujte vrtochy počasia. Studený či mrznúci dážď, skoré stmievanie či nebodaj námraza na cestách dokáže z automobilu na letných pneumatikách spraviť neriadenú strelu, a to najmä v krízových situáciách.

Dokedy môžem používať jazdené pneumatiky?

Životnosť zimných pneumatík sa meria nielen hrúbkou dezénu, ale tiež ich vekom a postupným starnutím materiálu. V pneumatike je totiž možné nájsť až 16 rôznych gumových zmesí, ktoré časom tiež pracujú. Vo všeobecnosti by zimné gumy nemali byť staršie ako 4 až 5 rokov z dôvodu elasticity zmesy. Preto ak máte pneumatiky vyrobené pred rokom 2015, no stále s dostatočne hlbokým dezénom, zvážte ich výmenu. Ak zmes stvrdla, jej priľnavosť na ceste bude slabšia. A ako zistíte, kedy tie vaše boli vyrobené?

DOT Pneu

Tento údaj na nich vidíte, na každej je totiž povinne uvádzaný. Nájdete ho na bočnici pneumatiky a je súčasťou alfanumerického kódu, teda číslic a pismen, nachádzajúcich sa za symbolom „DOT“. Posledné štyri číslice z neho označujú dátum výroby pneumatiky – prvé dve týždeň, druhé dve rok výroby (napr. pneumatika s informáciou „DOT XXXXXXX3919“ bola vyrobená v 39. týždni roku 2019).

Tento dátum si pri kúpe nových overte, môže sa stať, najmä ak ich kupujete z neovereného zdroja, že obchodník ich mal na sklade už napríklad tri roky. To značí, že vy ich budete môcť používa ďalšie maximálne dva – tri roky. Ak si kupujete pneumatiky v autorizovaných servisoch, toto riziko nehrozí, tam totiž každoročne naskladňujú nové pneumatiky.

V prípade dezénu zákon stanovuje minimálnu hĺbku 1,6 milimetra. Z hľadiska bezpečnosti je však odporúčaná minimálna hĺbka dezénu 4 mm, dezén novej pneumatiky sa pohybuje v rozmedzí 8 až 9 mm. Myslite však na to, že každý milimeter dokáže urobiť obrovské zmeny, najmä na snehu. Pri polovičnom dezéne (4 mm) sa pri brzdení z 50 km/h na snehu brzdná dráha oproti novým pneumatikám (8 mm dezén) predlžuje o 14 metrov, s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm až o 26 metrov! Pri porovnaní s celoročnými pneumatikami sa brzdná dráha v priemere predĺži o 11 metrov, pri letných sa dokonca zdvojnásobí oproti zimným, čo môže viesť k vážnym až fatálnym následkom.

Ako si správne vybrať pneumatiky?

Pri výbere tých správnych zimných pneumatík nerozhoduje len značka a model. Všímajte si tiež označenie, aby vášmu vozidlu pneumatiky sadli. Okrem šírky pneumatiky, profilového čísla a vonkajšieho priemeru (napr. 205/45/R17) je potrebné dodržať aj index záťaže a rýchlosti, ktorý sa udáva číslom a písmenom (napr. 91 H). Ten je dôležitý najmä pri výkonných autách, ukazuje totiž, na akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná.

Písmeno „H“ napríklad znamená, že s takýmito pneumatikami by ste nemali jazdiť vyššou rýchlosťou ako 210 km/h.“ Dôležité je, že zimné a letné pneumatiky či kolesá nemusia mať rovnakú veľkosť. Každé vozidlo môže „obúvať“ niekoľko rozmerov diskov a pneumatík, ktoré sú tie vaše správne, nájdete v Osvedčení o evidencii vozidla (ľudovo povedané tiež ,,vo veľkom techničáku“).

Je lepšie mať na zimu komplety alebo stačia pneumatiky?

Zákon nekáže mať na zimu zvlášť komplety. Dlhodobá prax väčšiny motoristov však ukázala, že je lepšie disponovať dvomi sadami diskov, a to z hľadiska komfortu. Prezúvanie je v tomto prípade rýchlejšie, lacnejšie a mnohí motoristi obúvajú na zimu menšie disky s vyšším profilom pneumatiky, čo oveľa lepšie tlmí nerovnosti a pomáha šetriť podvozok automobilu.

Okrem iného, v čase, kedy sa rôzne výtlky a diery v asfalte ukrývajú pod snehovým popraškom, sa menšie disky s vyššou pneumatikou skrátka hodia viac, než masívnejšie a väčšie disky, ktoré zvyčajne používame v letnej sezóne. Väčšina výrobcov, ako napríklad Audi, SEAT, Volkswagen preto pre svoje automobily či úžitkové vozidlá ponúka okrem zimných sád pneumatík aj zimné komplety. Častokrát práve aj s motivujúcou zľavou. Práve vyššie spomínaní výrobcovia ponúkajú v autorizovaných servisoch tzv. “Šekové knižky”, ktoré pozostávajú zo zľavových kupónov na rôzne servisné úkony či kúpu originálneho príslušenstva, a to vrátane zliav na zimné komplety, pneumatiky a ich prezutie.

Pre uľahčenie života motoristom sú navyše niektoré sady kompletných kolies vybavené technológiou AirStop, ktorá v prípade defektu umožní šoférovi pokračovať v jazde zníženou rýchlosťou aj niekoľko desiatok kilometrov. Pri prieraze totiž obklopí cudzie teleso (s priemerom do 5 mm) špeciálna tesniaca hmota vo vnútri pneumatiky a uzavrie defekt. Dlhodobo by ste však s ňou rozhodne jazdiť nemali.

Ako zistíte, či majú vaše pneumatiky technológiu AirStop?

Obyčajne to spoznáte podľa vylisovaného loga na bočnici pneumatík. V závislosti od výrobcu je tam uvedené, napr.: ContiSeal (Continental), Seal Inside (Pirelli), Selfseal (Michelin) alebo Sealguard (Hankook). Ak si však nie ste istý, vždy sa môžete obrátiť na výrobcu pneumatík alebo na autorizovaný servis, kde vám odborníci prezistia, či váš set disponuje touto technológiou.

Ako a kde správne uskladniť pneumatiky?

Ak chcete, aby vám sezónne pneumatiky vydržali čo najdlhšie, je dôležité ich správne skladovať. Pneumatiky je vhodné skladovať na suchom a tmavom mieste. Ak skladujete iba pneumatiky, uložte ich zvisle a ich polohu aspoň raz za mesiac zmeňte pootočením. Ak skladujete komplety, potom skladujte disky vodorovne, uložením jeden na druhý. V prípade, že nemáte miesto, kde sady skladovať, môžete využiť služby autorizovaného servisu, ktorý vám za poplatok pneumatiky uskladní do najbližšieho prezutia. No a keď už prezúvate v autorizovanom servise, je dobré rovno si nechať auto skontrolovať po, resp. pred sezónou a odhaliť či včas vyriešiť skryté opotrebenia a závady.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Honda Jazz Crosstar, skutočne praktický crossover
Nasledujúci článokHyundai i20 N: Poriadne rozohnený mešťan