Suzuki Vitara DualJet môžeme zaradiť medzi ostrieľané kúsky na našich cestách. K nám do redakcie sa tentokrát dostala Vitara so samodobíjateľným hybridným ústrojenstvom s benzínovým agregátom a pohonom všetkých kolies. Pozrite sa spoločne s nami na dojmy z testovacieho týždňa s modernizovanou Vitarou.
Suzuki Vitara DualJet patrí medzi dva najpredávanejšie modely japonskej značky Suzuki na Slovensku. Spoločne s modelom S-Cross tak Vitara tvorí tandem, ktorý sa Slovákom páči. O tom svedčia aj predajné čísla. Suzuki teda spojilo svoj hybridný systém a využilo tak atmosferický benzínový motor s označením DualJet s objemom 1,5 litra. Tento systém je prepojený s robotizovanou automatickou prevodovkou, ktorá v minulosti prinášala nie úplne najlepší pocit z jazdy. V tomto prípade sa však o slovo hlási elektromotor, ktorý napomáha pri preraďovaní prevodových stupňov v dorovnávaní krútiaceho momentu a jazda sa stáva oveľa plynulejšou.
Malý elektromotor s malou kapacitou batérie
Poďme naspäť k motorom a začnime tým menším, elektrickým. Jeho výkon dosahuje hodnotu 24,6 kW, respektíve 33 koní. Krútiaci moment sa zastaví na hodnote 60 Nm. Parametre tohto motora zarazia, pretože vo väčšine mild-hybridných modelov sa stretneme s podobnými parametrami. Tu však hovoríme o full-hybridnom ústrojenstve. Celkový systémový výkon hybridného ústrojenstva sa tak dostane na hodnotu 85 kW, respektíve 115 koní. Malá batéria, ktorá zbiera energiu z rekuperácie pre pohon elektromotora má kapacitu iba 0,84 kWh.
Pocitovo je celé pohonné ústrojenstvo niekedy váhavé. Častokrát sa vám počas jazdy mestom môže stať, že pri rozjazde z križovatky bude trochu dlhšie trvať naštartovanie spaľovacieho motoru, nakoľko sa na elektrinu nerozbieha. Rovnako tak občas môže zaváhať aj šesťstupňová robotizovaná prevodovka so zaradením rýchlostného stupňa. Čo je však veľmi pozitívne je pomerne prijateľná spotreba. K samotným údajom sa dostaneme neskôr. Aj napriek malej kapacite batérie sa dokáže podpísať elektromotor na priaznivejšej spotrebe Suzuki Vitara. No čisto elektrickou jazdou prejdete iba zopár desiatok v lepšom prípade stoviek metrov, nečakajte dlhšiu výdrž.
Vaša peňaženka vám poďakuje
Poďme k spomínanej spotrebe. Na našom testovacom okruhu vyšla priemerná spotreba modelu Suzuki Vitara DualJet na 5,6 litra. Poďme si však teraz celkovú priemernú spotrebu rozmeniť na drobné. Pri jazde mimo mesta po okresných cestách sa spotreba full-hybridnej Vitary ustálila na 5,1 litra a v meste dokonca ešte o deciliter menej, teda rovných 5 litrov na 100 km. Najvyššia nameraná spotreba bola na diaľnici, pri štandardnom diaľničnom tempe sa vyšplhala na 6,7 litra benzínu na 100 km.
Pri jazde mestom a na okresných cestách vás nijakým spôsobom nebude rušiť hluk, nakoľko je kabína pomerne dobre odhlučnená. Horšie to je na diaľnici, kde asi najviac hluku vytvára samotný aerodynamický odpor karosérie. Čo sa týka zvládania nerovností, auto ich pomerne kultivovane zvláda a aj napriek jednoduchej zadnej náprave neodskakuje a príjemne žehlí nerovnosti. Jazda po bežných cestách je kultivovaná a plavná.
Terén môže potrápiť
Čo však trošku utrpelo v porovnaní s predchodcom je jazda v teréne. Vitara mala povesť dobrého „off-roadu“, avšak aktuálne trošku zaostáva. Ak sa však pýtate, či sa v zime dostanete na chatu na kopci, to rozhodne áno. Ak by ste však chceli experimentovať v teréne trochu viac, asi vás schopnosti novej Vitary trošku potrápia. Pri bežných výjazdoch na kopec však Vitara žiadny problém mať nebude.
Zámerne sa dizajnu povenujeme až na záver. V porovnaní s predchodcom si prešla naozaj iba kozmetickými úpravami. Za zmienku stojí pekne naväzujúca maska chladiča na predne svetlomety s modrou líniou vo vnútri, ktoré upozorňujú na hybridnú verziu modelu. Inak sa krivky Vitary nejak výrazne nezmenili. Pomerne dobre zvládli konštruktéri prahov, ktoré sa ani po jazde v teréne nejak extrémne nezašpinili, čo poteší najmä ak chcete, aby vaše nohavice zostali čisté pri nastupovaní a vystupovaní.
Interiér je príjemne príjemný
Presuňme sa dnu a povedzme si niečo viac o samotnom interiéri. Ten pôsobí jednoducho, vzdušne a celkovo sa vodič a posádka cíti príjemne. Posed za volantom je úplne v poriadku aj pre vyššie postavy, limit následne pocítia pasažieri na zadných sedadlách a ich priestor na nohy. Príjemným pozitívom bolo strešné panoramatické okno, ktoré ešte viac presvetlilo interiér Vitary. Dokonca ani znížený strop vďaka strešnému oknu nijak výrazne nelimituje priestor nad hlavou pre posádku na zadných sedadlách.
Batožinový priestor hybridnej verzie Suzuki Vitara si vybral svoju daň. Minimálne vďaka umiestneniu batérie sa jeho objem zmenšil na 289 litrov z pôvodných 375 litrov. V skutočnosti sa však opticky batožinový priestor nemení, ubudol iba priestor pod podlahou, kde svoje miesto našiel akumulátor elektrického motora. Zadné sedadlá sa dajú sklápať v pomere 60:40.
Zhrňme si to
Na záver treba dodať, že Suzuki Vitara s full-hybridným pohonom milo prekvapila svojou dobrou spotrebou. Aj napriek malému elektromotoru si svoje miesto zastane. Je škoda, že stratila tak trochu zo svojich terénnych schopností, no stále ide o japonského samuraja, ktorí si drží svoju tvár. Model Suzuki Vitara môžete mať v základe v akciovej cene už od 19 370 € a vo výbave Elegance + v akciovej cene 27 990 €.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1 462 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 84 kW / 115 k |
Max. krútiaci moment | 138 Nm/60 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | robotizovaný 6-st. automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 175 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 775 mm |
Výška | 1 610 mm |
Rázvor náprav | 2 500 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 315 -1 338 kg |
Objem batožinového priestoru | 289 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,0 s |
Rozmer pneumatík | 215/55 R17 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 5,0 l/100 km |
Diaľnica | 6,7 l/100 km |
Okresky | 5,1 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 19 370 eur |
Základná cena testovanej verzie | 27 990 eur |