Prémiové SUV, ktoré patrí na našich cestách k nesmierne obľúbeným, sa dočkalo modernizácie. Jemne upravený vzhľad zmenil charakter auta, no nie natoľko, aby vás to sklamalo. Dôležitejšie zmeny sa odohrali vo vnútri. No povedzme si úprimne, má zmysel siahnuť po facelifte?
Akokoľvek neuveriteľne to znie, štvrtá generácia BMW X5 je tu s nami už od roku 2018. Pamätám si, keď bola predstavená a mali sme možnosť ju otestovať. Stále patrí k mojim najobľúbenejším SUV, pričom nám rukami prešli takmer všetky verzie, respektíve motorizácie. Exteriér priniesol klasické zmeny v podobe nových svetlometov vpredu aj vzadu. Pozornejšiemu oku neunikne ani mierne prepracovaný zadný a predný nárazník. X5 si razí cestu evolúcie a zásadne zmeny v dizajnérskom jazyku nemáme možnosť pozorovať ani pri obmene generácií. Ale veď prečo by aj, keď je tak obľúbená. No uvidíme, čo nám prinesie jej nová generácia na prelome rokov 2025/26.
Drobné zmeny?
Aby sme však boli úprimní, nevieme sa ubrániť pocitu, že modernizovaná X5 sa podobá menšej X3, najmä pri čelnom pohľade. Povestný M-paket tento dojem len umocňuje. K zmenám označenia motorizácií dodáme len toľko, že niekdajšie M50 je dnes M60. Podstatné je, že osemvalec v ponuke ostal. Čo je ale smutnejšie, tak prišiel o zvuk. Z testu BMW X6 po modernizácii vo verzii M60 viem, že zvukový zážitok vás neuveriteľným spôsobom sklame.
Presuňme sa do interiéru, kde sa odohrali najväčšie zmeny. Pravdupovediac, keď som nastúpil, sám seba som sa pýtal, čo je vlastne nové? Je to však len moja pracovná deformácia, keďže združený digitálny kokpit má dnes každé nové BMW, ktoré testujeme. Pri spätnom pohľade na pôvodný interiér zistíte, že zmeny sú naozaj radikálne. Prakticky celá palubná doska dostala úplne novú architektúru, z ktorej nemusí byť každý nadšený.
Inovácie s rozumom
Ak by som mal hovoriť sám za seba, myslím si, že BMW malo v minulosti jedno z najlepších ovládaní klimatizácie vôbec. Tlačidlá integrované spoločne s displejom do trojuholníka medzi stredové výduchy. Paráda! No prv než facelift odsúdite, pozrite sa spolu s nami podrobnejšie na menu klimatizácie. To je totiž diametrálne odlišné v porovnaní s inými novými modelmi. BMW pravdepodobne vypočulo nie príliš šťastné reakcie na komplikované menu klimatizácie.
BMW X5 je tak prvým modelom značky kde sme mali možnosť vyskúšať nové menu. Jednotlivé prvky klimatizácie sú doň zapracované intuitívnejšie a sú okamžite po ruke. Chválim aj zachovanie klasického otočného ovládača, na ktorý ešte stále dokážete písať prstom. K vychytávkam modernej doby pribudla rozšírená realita, ktorá sa zobrazuje na displeji pred vodičom. Obraz z kamery na čelnom skle môže byť doplnený grafikou adaptívneho tempomatu či navigácie.
Už nasledujúca generácia BMW radu 3 prinesie masívnu inováciu do automobilového priemyslu. HUD cez väčšinu zorného poľa vodiča, v takej miere, ako to poznáme zo sci-fi filmov. BMW je priekopníkom tejto technológie, keďže ju ako prvá automobilka uviedla do sériovej produkcie s radom 5 E60 ešte v roku 2003.
Je úspornejšia, ale aj drahšia
Jazdné vlastnosti aj všetko ostatné sa v prípade BMW X5 nezmenili. Kilowatty nami testovanej verzie 30d mierne poskočili a dnes sa už približuje výkonu rovných 300 koní. Vďaka integrácii mild-hybridného systému do každej jednej motorizácie môžeme pozorovať mierne zníženie spotreby. V porovnaní s našim meraním pôvodnej verzie je tá nová úspornejšia v jednotlivých podmienkach o 0,3 až 0,6 litra. Za povšimnutie stojí aj fakt že je výrazne drahšia. Rozdiel v základných verziách je takmer 15 000 € a v prípade porovnateľnej niekdajšej X5 30d a tej dnešnej je rozdiel viac ako 20 000 €.
TECHNICKÉ ÚDAJE BMW X5 30d | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Max. výkon | 219 kW/298 k |
Max. krútiaci moment | 620 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 922 mm |
Šírka | 2 004 mm |
Výška | 1 745 mm |
Rázvor náprav | 2 975 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 185 kg |
Rozmer kolies | R19 |
Objem batožinového priestoru | 650 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 9,5 l/100 km |
Diaľnica | 9, l/100 km |
Okresky | 6,9 l/100 km |
Priemer | 8,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 83 900 € |
Cena testovanej verzie | 124 292 € |