Nenápadné auto, ale čím viac času sme strávili za jeho volantom, tým viac nám dávalo zmysel. A keď sme si spočítali 2+2, vyšlo nám, že aktuálne by ste na automobilovom trhu len ťažko hľadali férovejšie znejúcu ponuku na pomer cena/úžitková hodnota.
Kia Ceed je stálica slovenského automobilového priemyslu, slovenského trhu, slovenských firiem aj slovenských domácností. Aj keď klasické spaľovacie vozidlá ohrozujú čoraz prísnejšie emisné normy, Kia okrem uvádzania nových a pokrokových elektromobilov ako EV6, EV5 alebo EV3 nezabúda ani na modely, ktoré tvoria gro jej predaja na Slovensku. Jedným z nich je napríklad aj model Ceed vo verzii Sport a toto sú veci, ktoré o ňom musíte vedieť.

Sport
Kia ceed v karosárskej verzii hatchback je typickým zástupcom nižšej strednej triedy. V porovnaní s konkurenciou boduje najmä bohatou základnou aktívnou i pasívnou bezpečnostnou výbavou, sympatickým a nekonfliktným dizajnom a výkonným preplňovaným štvorvalcovým benzínovým motorom 1,5 T-GDi. Edícia Sport obsahuje napríklad 17-palcové zliatinové disky kolies, ktoré sú inak vyhradené pre najvyšší stupeň výbavy GT-Line. Športovo ladený vizuál je podporený čiernymi krytmi spätných zrkadiel či zatmavenými zadnými bočnými oknami. O zadných svetlách, ktoré akoby vyšli z tuningového obchodu, nemá ani zmysel písať.

V kabíne sa môžete tešiť na čiernou látkou čalúnený strop a čalúnenie sedadiel v kombinácii látky a umelej kože so šedým prešívaním a hliníkové pedále. Oproti výbave Gold, z ktorej Sport vychádza, sa tu nachádza aj elektronická parkovacia brzda. Zamrzelo nás, že sme tu nenašli bezkľúčové otváranie dverí a štartovanie a oranžové podsvietenie tlačidiel už tak nejak vyšlo z módy.

Sadni a jazdi
Kombinácia dobre poskladanej manuálnej prevodovky s presnými dráhami radenia a ideálnym tvarom radiacej páky so štvorvalcovým benzínovým motorom s veľkým hladom po otáčkach, je už doslova recept ako zo starej školy. Keď k tomu pridáte výkon 140 koní, strmý prevod riadenia a dobre vyladený podvozok, ostrejšia jazda vo vás dokáže vyvolať úsmev na tvári. Podvozku isto prepáčite malé zaváhania pri prejazde nerovností, pretože na volante neustále cítite limity priľnavosti predných kolies v zákrutách i na vlhkej vozovke. Po dynamiku si treba zájsť za hranicu 4000 ot./min., ale v podstate všetky predbiehacie manévre dokážete bezpečne uskutočniť na treťom prevodom stupni. Obmedzovač otáčok sa totiž prihlási k slovu až za hranicou maximálne povolenej diaľničnej rýchlosti.

Zvoľnite tempo a Ceed bude cestovať do 6 litrov na 100 km/h, na okreskách to zvládne ešte o liter menej. Na diaľnici ani v meste síce nedokáže byť tak úsporne efektívny ako konkurenčné mild-hybridy, ale rozdiel nie je veľký. V prospech T-GDi navyše hrá aj nižšia cena. A pod plynom má naozaj pekný zvuk.
Pragmaticky zvolená výbava
Jednotlivé časti palubnej dosky i obkladov dverí sú robustné a vyhotovené z mäkčených plastov. Počas testu sme nezaznamenali žiadne vŕzganie. Virtuálny kokpit tu nehľadajte, Kia Ceed Sport dala prednosť klasickým analógovým budíkom doplnených o malý 4,2-palcový LCD displej palubného počítača. Tempomat tu je tiež, ale nemá adaptívnu funkciu. Na rozdiel od výbavy Gold sa tu nachádza 10,25-palcová obrazovka multimediálneho systému, čo znamená, že na pripojenie Apple CarPlay/Android Auto je potrebné mať kábel. Už tradične má Ceed vyhrievanie predných sedadiel i volantu či 2-zónovú klimatizáciu. V prípade verzie Sport sú štandardom aj full-LED predné svetlá s LED prednými hmlovkami. Zadná parkovacia kamera s kvalitným obrazom poskytuje dobrý prehľad o dianí za autom aj v noci.

Kia Ceed Sport má všetko, čo budete potrebovať ku každodenným povinnostiam. Takmer 400-litrový kufor, charizmatický motor, solídne spracovanie, jednoduché ovládanie základných funkcií veľkými tlačidlami, 7-ročnú záruku i rozumné prevádzkové náklady. Kto sa chce viac rozmaznávať, musí si priplatiť – tak to vždy bolo, aj vždy bude. Aktuálne je však Kia Ceed Sport za 22 490 € veľmi lákavým obchodom, na ktorý netreba príliš dlho čakať. Fabrika v Tepličke nad Váhom totiž už výrobu modelu Ceed ukončila. Na výrobných linkách ho nahradí elektromobil EV4 a v modelovom portfóliu model K4. Naďalej sa bude predávať a na Slovensku vyrábať len model XCeed s vyššou svetlou výškou.
Alternatívou môže byť o dve tisícky drahší Seat Leon FR, takisto so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.