Jediný svojho druhu na svete. Nenápadný a pritom nezameniteľný. Reč je o limitovanom Range Roveri Sport s prívlastkom SV. Ohromí výkonom, komfortom, no predovšetkým technologickou výbavou, ktorú v žiadnom inom SUV nenájdete.
Superšportových SUV pribúda ako húb po daždi. Takmer každá prestížna značka už vo svojej garáži ponúka mastodontov, ktorí sa pýšia obrovským výkonom a priestorom pre pasažierov vo vnútri. Ferrari Purosangue, Aston Martin DBX, BMW XM či Lamborghini Urus sú naozajstnými superšportovými SUV, no žiadne z nich nemá k dispozícii kolesá z uhlíkových vlákien. Range Rover Sport SV sa stalo vôbec prvým, ktoré ponúka takéto disky v sériovo vyrábanom aute.
Karbónu je však na tomto aute omnoho viac. Okrem efektných nápisov je z neho vyrobená aj kapota a na znížení neodpruženej hmotnosti sa podieľajú masívne karbón-keramické brzdy. Tie pozostávajú vpredu z masívnych 440-milimetrových kotúčov, ktoré zovierajú 8-piestikové strmene. Aj napriek všetkým týmto vylepšeniam má auto tesne nad 2 500 kilogramov, no stále je ľahšie než nová generácia BMW M5.
Keď už sme pri BMW, je nutné spomenúť pôvod 4,4-litrového vidlicového osemvalca, ktorý poháňa toto monštrum na kolesách. Áno, pochádza z Mníchova. Je naladený na výkon 635 koní a 750 Nm, pričom vďaka nemu zrýchli Range Rover na stovku za 3,8 sekundy. Maximálka pritom dosahuje rovných 290 km/h. Čísla však nie sú všetko, a to platí pri SUV modeloch dvojnásobne. Kľúčový je práve podvozok a schopnosti auta v zákrutách.
Brilantný
Podobne ako BMW X5M aj Range Rover môžeme pokojne označiť ako jazdne naozaj vyvážené auto, ktoré sa zákrut nebojí. Dokonca mám pocit, že hoci je Range Rover o niečo pomalší ako X5M, lepšie pracuje so svojou hmotnosťou a istejšie drží stopu. Samozrejme, že je cítiť rozdiel v jazde v porovnaní s klasickým nízkym športovým autom, no nie tak, ako by ste si mysleli. Aj SUV totiž dokáže krásne kopírovať profil cesty, držať stopu a oprieť sa do výjazdov zo zákrut, s tým rozdielom, že sedíte vyššie od zeme a jazdu vnímate mierne odlišne.
Rozhodne však nemožno porovnávať obyčajné SUV s počinom, ktorý vytvorili v Británii. Pod tlakom vás istia brzdy, ktoré sa nám nepodarilo unaviť ani dlhšou jazdou v horskom priesmyku. S týmto majú problém aj bežné suporšporty a brzdy bývajú často tou najslabšou stránkou. Skvelý kokteil dopĺňajú famózne sedadlá. Ide o raritné škrupiny, ktoré si Land Rover dal dokonca patentovať. Konštrukciu tvoria okrem iného aj uhlíkové vlákna. Sú extrémne tenké, ľahké, výborne držia telo v zákrutách a pritom sú plne elektrické, vyhrievané, odvetrávané a čerešničkou na torte je masážna funkcia. Tá hravo tromfne aj Mercedes. Pôvodne terénne auto tak kombinuje nezameniteľný luxus a skutočné športové vlastnosti v doposiaľ nevídanej podobe.
Do škôlky a na okruh
Najlepší na tom je fakt, že auto v komfortnom režime jazdí ako luxusná limuzína. Ak by sme vás posadili dozadu a zakryli vám oči, rozhodne by ste neuhádli, že sedíte v aute, ktoré ešte pred chvíľou brázdilo okruh. Nehovoriac o bohatej výbave, množstve asistenčných systémov a akustickom komforte. Pri tom všetkom zvládnete odviesť deti do školy a batožinový priestor pojme kufre celej rodiny.
Obzvlášť oceníte praktické výklopné dvojité dno, ktoré dokáže pevne rozdeliť a zafixovať priestor tak, aby veci v kufri nelietali. Čo sa pri takomto aute naozaj zíde. Menším sklamaním môže byť zvukový prejav. Ten je značne utlmený, aj keď pri jazde dá o sebe vedieť. No auto týchto parametrov by kedysi bolo počuť o tri bloky ďalej.
Purizmus
Dizajn je síce subjektívny, no ešte som nestretol človeka, ktorému by sa nový Range Rover Sport nepáčil. Fascinujúce je, že aj napriek tomu, že toto auto do sveta nekričí svoju výnimočnosť, každý hneď vie, ktorá bije. Toto je tá mágia jednoduchosti, dômyselný dizajn, minimum kriviek a elegancia. Znížená karoséria, masívny predný nárazník, štvorica koncoviek výfukov, obrovské brzdy či 23-palcové karbónové disky.
Čím bližšie k autu ste, tým jasnejšie vám musí byť, že toto nie je len tak obyčajný Range Rover. Akokoľvek veľké nám môže pripadať číslo 23 pre disky kolies, vedzte, že v karosérii tohto auta sa strácajú aj tie. Pokojne si tu viem predstaviť ešte o dva palce väčšie, nehovoriac o vypodložení, keďže nafúknuté blatníky ich trochu zatieňujú.
Limitovaná edícia Edition One je už beznádejne vypredaná. K dispozícii bolo len niečo vyše 600 kusov. S ohľadom na tento fakt nám cena presahujúca 240 000 € nepríde až tak extrémna. Pokiaľ sa vám Range Rover Sport SV Edition One pozdáva, siahnuť môžete po bežnej verzii SV, ktorá obmedzená nebude.
TECHNICKÉ ÚDAJE Range Rover Sport SV |
|
Usporiadanie a počet valcov | V8 |
Zdvihový objem | 4 395 ccm3 |
Max. výkon | 467 kW / 635 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 970 mm |
Šírka | 2 047 mm |
Výška | 1 814 mm |
Rázvor náprav | 2 997 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 560 kg |
Objem batožinového priestoru | 647 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Rozmer pneumatík | R23 285/40 vpredu, R23 305/35 vzadu |
SPOTREBA (počas testu) | |
Kombinovaná | 17,7 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 208 520 eur |
Základná cena testovanej verzie | 232 359 eur |