Domov SPRÁVY News Šoféroval som astronomicky výkonné AMG. Pre hejterov má jasný odkaz

Šoféroval som astronomicky výkonné AMG. Pre hejterov má jasný odkaz

predný svetlomet
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT alebo Lamborghini Murcielágo. Všetko nezabudnuteľné ikony prvej dekády 21. storočia s 10, resp. 12-valcovými motormi. Prečo ich spomínam? Lebo výkonovo na Mercedes AMG C63 S E Performance, ako znie celý názov tohto auta, strácajú. A stačí mu na to štvorvalcový motor. Ten vôbec najvýkonnejší, aký sa kedy dostal do sériovo vyrábaného auta. Je práve dvojliter kameňom úrazu, prečo zástancovia AMG hovoria o spreneverení histórie?

Systémový najvyšší výkon 680 koní svet v strednej triede ešte nevidel. Historicky najbližší konkurenti, s ktorými sa Mercedes C63 AMG vždy porovnával, sú o tri kroky pozadu. Šesťvalcové BMW M3 Competition produkuje 530 koní, Audi RS4 Avant má len 450 koní. Každý z nich však má na jazdný zážitok úplne iný recept. Porovnávať by ich už preto nebolo fér.

Mercedes AMG C 63 S E Performance
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Formula na cestách

Ak milujete motoršport, predovšetkým Formulu 1, tak práve Mercedes-AMG C63 S E Performance je práve tou cenovo najdostupnejšou možnosťou, ako pretransformovať výkon, dynamiku a technológie z kráľovnej motoršportu do osobného auta. Mercedes pri vývoji vozidla aplikoval všetky poznatky a skúsenosti z víťazných rokov v F1 a postavil v mnohých oblastiach unikátne športové vozidlo. Jeho technika je komplikovaná, napíšeme si o nej viac, ale stačí s ním prejsť zopár zákrut a všetko je jasné – to auto zatáča ako prerastený monopost, má sloniu dávku mechanického gripu, bleskové reakcie predných kolies, pričom si pomáha natáčaním zadnej nápravy, ktorej uhol sa v zákrutách mení priamo úmerne s odvahou vodiča meniť nastavenia trakčnej kontroly a stabilizačného systému.

Mercedes AMG C 63 S E Performance
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektromotory na zadnej náprave, elektromotor v turbodúchadle, vektorovanie krútiaceho momentu – to všetko sú prvky, vďaka ktorým je C63 efektívnou okreskovou zbraňou. Vďaka dokonalosti celého systému však rýchlu jazdu dokáže bezpečne priniesť aj pre menej skúseného vodiča. Kým v BMW by ste v tempe Mercedesu pravdepodobne kričali od hrôzy, tu sa nekoná žiadna dráma. Klobúk dole pred inžinierskym majstrovstvom a úsilím konštruktérov v AMG.

Sedan alebo kombi

AMG pritom zachovalo vo svojom novom prírastku každodennú použiteľnosť a výhody vyplývajúce z plug-in hybridného systému ako je napríklad pohyb v nízko emisných zónach. To všetko s úžasnou porciou sily pod pedálom plynu. Pokiaľ chcete práve stránku praktickosti vyšperkovať na maximum, C63 je k dispozícii aj vo verzii kombi. Praktická stránka sedanu je totiž najmä v batožinovom priestore obmedzená inštaláciou 6,1 kWh batérie. Zvýšená podlaha, malý hrb či karoséria typu sedan s obmedzeným vstupným otvorom limitujú veľkosť kufra. Je to však daň za úžasné technológie, no pokiaľ práve v tejto oblasti nechcete robiť kompromisy, je možnosť siahnuť po verzii kombi.

batožinový priestor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektrifikácia je na stole aj v prípade pretekárskych vozidiel. Vďaka nej sú súťažné aj produkčné automobily rýchlejšie. A keď sa podarí vyladiť ovládateľnosť, elektrifikované športiaky dokážu nechať čisto spaľovacích predchodcov ďaleko za sebou. A to napriek hendikepu vyššej hmotnosti, veď C63 je približne o 250 kg ťažšie ako M3.

Pohon

Samotný spaľovací motor má najvyšší výkon 350 kW (476 koní) a krútiaci moment 545 Nm. Už teda viete, že ide o najvýkonnejší benzínový štvorvalec použitý v sériovom aute. Priestor pod prednou kapotou však nie je jediným zdrojom energie na pohon kolies. Na zadnej náprave sa nachádza ešte elektromotor s celkovým výkonom 150 kW (204 koní). Kombinovaný výkon pohonnej sústavy E PERFORMANCE je tak 680 koní a 1020 (!) Nm.

ručne vyrobený štvorvalcový motor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektromotor na zadnej náprave prispieva k dvom výrazným zmenám. Po prvé, prvýkrát má C63 pohon všetkých kolies. To v tejto triede zase nie je nič nezvyčajné, rovnakou koncepciou pohonu si pomáha aj BMW M3 Competition xDrive či Audi RS4 Avant quattro. A po druhé, oproti svojmu predchodcovi je v disciplíne 0-100 km/h rýchlejšie o 6 desatín sekundy. Oficiálne údaje hovoria o 3,4 s. S funkciou launch control nám zabudovaná telemetria vo vozidle ukázala čas 3,5 sekundy.

interiér Mercedes AMG C 63 S E Performance
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mimochodom, po aktivovaní systému riadeného štartu v režime Race C63 vyrazí vpred ako vystrelená guľka. Záťah je skutočne masívny, pričom pocit z rýchlosti umocňujú bezpečnostné pásy, ktoré pri aktivovaní funkcie launch control pritiahnu vaše telo k sedadlu. Ešte pôsobivejšie je však zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach. Ešte som nešoféroval žiadne auto, ktoré by sa s takou ľahkosťou a samozrejmosťou dokázalo dostať zo 150 na 250 km/h.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 13

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokMazda odkrýva karty. Nové generácie MX-5 a CX-5 potvrdené
Nasledujúci článok8 TIPOV na parádne 1-dňové výlety na Morave
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.