Hybrid performance
Je to nesporná zásluha elektromotora a predovšetkým dvojrýchlostnej prevodovky, ktorou prenáša svoju silu na zadnú nápravu. Jej prácu je možné si všimnúť v zmene intenzity zrýchlenia po prekročení rýchlosti cca 140 km/h. Keď sa prepne na druhý stupeň, na posádku doľahne druhá vlna sily a zrýchlenia. Je to skutočne fascinujúce a potrebujete naozaj výkonné auto, aby ste s Mercedesom dokázali udržať tempo.
Z doterajšieho textu je snáď jasné, že hybridný systém tu nefunguje na to, aby dokázal ušetriť nejaký liter na palive, ale že tu je naprogramovaný na dosiahnutie maximálnej dynamiky auta. Hoci v prípade potreby sa dokáže pohybovať len na elektrinu, pochybujem, že to bude na vzdialenosť dlhšiu ako 10 km. Hybridný systém tu má jednoducho úplne iné úlohy a aj keď som bol doteraz zástancom toho, že plug-in hybridné auto vo svojej podstate nikdy nemôže byť športové, s takto nastavenou technikou pohonu, akú predvádza Mercedes, to možné je a funguje to skvele.
Je to dôsledok malej batérie, ktorá má kapacitu len 6,1 kWh. Je prispôsobená na rýchle nabíjanie a vybíjanie. Má 560 článkov, pričom každý z nich je chladený samostatne špeciálnou chladiacou kvapalinou, ktorá ich udržiava pri konštantnej teplote 45 stupňov Celzia. Má hmotnosť len 89 kg (z toho 30 kg váži chladiaca kvapalina), takže hmotnosť auta zvyšuje iba minimálne. Len vďaka inovatívnemu chladeniu, ktoré je tiež prevzaté z F1, dokáže C63 zrýchľovať na plný plyn opakovane, bez straty výkonu či iných problémov, ktoré sú zjavné pri bežnejších plug-in hybridných autách.
Haló, chcem preradiť
Ďalším inovatívnym technickým riešením, ktoré je prispôsobené na maximálnu dynamiku za všetkých jazdných okolností, je elektrické turbodúchadlo. Štvorvalec v C63 je vôbec prvým autom na svete, ktoré využíva takéto konštrukčné riešenie. Osadené tu bolo kvôli tomu, aby eliminovalo tzv. turbodieru. Reakcia na stlačenie plynu je tak spontánna v akýchkoľvek otáčkach a žiadne výkonové pauzy sa tu nekonajú. Celý pohonný systém je tak rýchly, až som mal niekedy pocit, že mu nestíha 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT-9G, v ktorej je menič krútiaceho momentu nahradený mokrou rozjazdovou spojkou. Vďaka nižšej zotrvačnosti hmoty optimalizuje odozvu na pokyny akceleračným pedálom, najmä pri zrýchľovaní a zmenách zaťaženia. Neraz sa mi však stalo, že aj v automatickom režime pri zrýchlení pod plným plynom motor zabrnkal na struny obmedzovača skôr, ako došlo k preradeniu prevodového stupňa. V manuálnom režime treba mať rýchle prsty, pretože otáčky letia v červenému poľu mimoriadne rýchlo.
Ak sa vám zdá, že C63 je v porovnaní s klasickou Triedou C nejaké väčšie, zrak vás neklame. Skutočne, C63 je až o 8 cm dlhšie a vyše 7 cm širšie. Opäť to je dôsledok hybridného systému a takmer dokonalého vyváženia hmotnosti, ktoré má veľmi blízko k 50:50. Po stránke dizajnu tomu matný čierny lak dodáva tú správnu športové atmosféru, chýbať nesmie ani obloženie chladiča s vertikálnymi výstuhami v štýle Panamericana či logo AMG na kapote.
Brzdy
Spoločným znakom C63 s pretekárskymi vozidlami je aj potreba poriadnou silou zatlačiť na brzdový pedál. Túto vlastnosť som opäť zistil podľa zabudovanej telemetrie, keď som pri prudkom brzdení zistil, že v skutočnosti má auto ešte rezervu 30 %. A naozaj, po vyvinutí väčšej sily auto brzdilo ako pri náraze do múru. Čo sa týka ovládateľnosti, k nej asi iba jedna poznámka. Možno sa v tomto prípade Mercedes mohol inšpirovať Peugeotom a jeho malými volantmi. Použitie menšieho volantu by možno zakamuflovalo vyššiu hmotnosť, ktorú na ceste predsa len cítiť.
Záver
Mercedes sa vydal mimoriadne odvážnou cestou, ktorá je drahá, ale vytvoril naozaj podmanivý stroj. 680 koní v sedane, ktorý je možné používať každý deň, so sofistikovaným hybridným systémom, funkciami, ktoré z vás na približne sedemdesiatke okruhov spravia lepšieho vodiča a dynamikou, aká bola len nedávno výsadou tých najdrahších áut na svete, je pôsobivá po každom nastúpení a usadnutí do anatomických sedadiel. C63 už nie je taký hulvát ako v minulosti, ale výkladná skriňa technológii Mercedesu. Pokiaľ napriek všetkým tým schopnostiam je pre vás štvorvalec v aute za vyše 100-tisíc eur červenou čiarou, CLE 63 AMG sa možno predsa len vráti k osemvalcu. Nechajme sa prekvapiť.