Na trhu je čoraz menej vyslovene vizuálne príťažlivých áut. Je to spôsobené najmä rastúcou obľubou vozidiel SUV a crossoverov a klesajúcim záujmom o dvojdverové kupé.
Lenže práve vozidlá s týmto typom karosérie bývajú tie najatraktívnejšie. Nízka silueta, dlhá línia strechy, masívna kapota, veľké kolesá a pričupený postoj. Žiadny iný typ vozidla nebude na ceste vyzerať tak dobre ako práve kupé. A špeciálne tie kategórie GT, ktoré nemusia naháňať desatinky na okruhoch, ale sú koncipované ako rýchle okreskové náradia, alebo zároveň ponúkajú dostatočné pohodlie na dlhé diaľničné presuny.

Kým Audi sa rozhodlo svoje kupé radu A5 odstaviť a teraz rozmýšľa nad návratom aspoň modelu TT, BMW a Mercedes vo svojom portfóliu skutočné dvojdverové kupé stále majú. Mercedes CLE sme už u nás v redakcii testovali v civilnej verzii 300 aj vo variante Cabriolet s preplňovaným štvorvalcom, ale teraz sme sa dostali k súčasnému vrcholu – CLE 53 AMG.

Nie, CLE nie je tým typom vozidla, do ktorého Mercedes namontoval šialene výkonnú plug-in hybridnú sústavu so štvorvalcom, ktorá ostala trhom nepochopená, ale nájdete tu poctivý radový šesťvalec s mild-hybridnou technológiou. Mercedes, samozrejme, pripravuje aj ešte výkonnejší variant 63 AMG, ktorý, veľmi pravdepodobne, sa vráti k osemvalcovému motoru.

Ak dianie okolo modelu CLE sledujete nejaký ten piatok, určite vám neuniklo, že ide o náhradu modelov C kupé a E kupé, takže jednou z výhod CLE je, aspoň oficiálne podľa Mercedesu, že pod dlhú prednú kapotu sa zmestí motor s väčším počtom valcov ako 4. Hoci CLE 53 AMG nemá byť na vrchole potravinového reťazca, tvári sa tak. Spredu má rovnakú mriežku chladiča so zvislými lamelami ako špičkové AMG modely. Už rozšírený rozchod kolies (o 58 mm vpredu a 75 mm vzadu) naznačuje vysoký výkonový potenciál a pri pohľade zozadu na mohutný difúzor a koncovky výfuku vám je všetko jasné. Čerešničkou na torte je už len potom matný lak karosérie a o slove nenápadnosť tu nemôže byť reč. Konkurent BMW M440i tak boduje výstrednejším dizajnom a okázalejšími svalmi.

Stačí otvoriť dvere, prikrčiť sa a gymnastickým pohybom zapadnúť do škrupinovej sedačky so žltým kontrastným prešívaním a okamžite sa vám zrýchli tep. Stačí naštartovať, prejsť niekoľko metrov, pocítiť obrovskú tuhosť karosérie a ihneď podvedome hľadáte cestu so sériou zákrut, aby ste odhalili, čo všetko CLE 53 AMG dokáže. Charakter auta aktuálnym podmienkam a potrebám sa dá veľmi rýchlo nastaviť prostredníctvom prispôsobiteľných tlačidiel na volante. Prostredníctvom koliesok sa dá nastaviť jazdný režim, klapka výfuku, ale aj vypnúť kontrola trakcie. Otočné gombíky nielenže skvelo vyzerajú, ale aj výborne plnia svoj účel.

Krútiaci moment na kolesá prenáša 9-stupňová automatická prevodovka s možnosťou radenia pádlami pod volantom. Vďaka deviatim stupňom dovoľuje rýchle cestovanie po diaľnici pri relatívne nízkej spotrebe paliva. Pri dodržaní rýchlostných limitov je možné cestovať aj za 8 l/100 km a ani pri vyššom tempe nie je spotreba zásadne vyššia.

Aj keď nejde o plnohodnotný AMG motor, upravenému trojlitru z modelu CLE 450 sa nedá uprieť vlastný charakter a so zvyšujúcimi sa otáčkami sa začína zaujímavo akusticky prejavovať. Maximálny výkon 449 koní je dostupný pri 6100 ot./min., no obmedzovač otáčok zasiahne chvíľu nato, takže v prípade režimu manuálneho radenia je potrebné mať pripravené rýchle prsty. Dve turbodúchadlá a elektrický kompresor je doplnený ešte o mild-hybridný systém. Maximálny krútiaci moment je 560 Nm, v režime Boost, ktorý je možné aktivovať pádlom pod volantom na dobu 12 sekúnd, sa vďaka zvýšeniu plniaceho tlaku zvýši na 600 Nm. Pokiaľ však čakáte typický vreskot modelu V8 z predchádzajúcich kupé AMG triedy C alebo E, nedočkáte sa. Šesťvalec má civilizovanejší prejav a za normálnych okolností po zastavení na križovatke stíchne úplne. Lebo veď mild-hybrid.

Už po niekoľkých zákrutách pohon všetkých kolies 4MATIC prezrádza, že oveľa bližšie má k preferovaniu zadnej nápravy. CLE 53 AMG sa preto výborne riadi plynom, špeciálne vtedy, keď s istotou vypnete všetky elektronické systémy. Spoľahnúť sa môžete sa vysokú dávku mechanického gripu, o ktorý sa starajú lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 s rozmermi 265/30 R20 vpredu a 295/30 R20 vzadu. V zákrutách preto nie je problém dosiahnuť bočné preťaženie vyššie ako 1 g.

Zhodou okolností sme v čase testu mali k dispozícii aj ďalšie 400-koňové vozidlo s pohonom všetkých kolies obuté do pneumatík Continental Sport Contact 7 a v hustom daždi mali continentalky o niečo viac priľnavosti. Preplňovanie aj e-kompresor v spolupráci s mild-hybridným systémom sa starajú o to, že výjazdy zo zákrut sú rýchle aj vtedy, keď úplne netrafíte správny prevodový stupeň. Štandardne tu máte aj riadenie zadnej nápravy, vďaka ktorému sa aj na úzkych vlásenkách CLE pohybuje ako lasička.

V komfortnom režime je CLE 53 AMG civilizovaným autom, vzhľadom na strojovňu pod kapotou by sa jeho prejav dal označiť aj za mierne letargický. Ale aspoň z auta necítite takú napnutosť a dychtivosť po otáčkach ako v športovom režime a v bežnej premávke je takéto nastavenie aj vhodnejšie. Interiér dýcha prémiovými detailmi a príjemnou športovou atmosférou. Páči sa nám ambientné osvetlenie, typický podávač bezpečnostného pásu i kožený popruh na odsunutie predného sedadla v prípade, ak niekto potrebuje nastúpiť na zadné sedadlá.

Mercedes-Benz CLE 53 AMG je príjemne rýchly stroj na prekonávanie dlhých vzdialeností po diaľnici (vďaka adaptívnemu vzduchovému odpruženiu) i spektakulárne výlety po alpských priesmykoch. Nie je to hardcore jazdecké náčinie, ale to v číselnom označení 53 AMG netreba hľadať. Kombinácia mild-hybridného radového šesťvalca s dizajnom CLE a adresnými zásahmi do techniky a konštrukcie vozidla robia z tohto modelu ideálneho kandidáta pre vodičov, ktorí hľadajú vizuálne atraktívne, veľmi dobre ovládateľné a priestranné kupé s pološialeným temperamentom a výkonom, ktorí je možné využiť aj na slovenských cestách.

Mercedes CLE 53 AMG je k dispozícii od 96 130 €. Samozrejme, k tomu, aby autíčko vyzeralo podobne ako testovací kúsok, je potrebné siahnuť hlbšie do vrecka. Napríklad matná modrá farba karosérie stojí 5 289 €, špičkové sedadlá AMG Performance 5 522 €, balíky uhlíkových vlákien AMG stoja ďalšie tisíce a viac než 4700 € si určite priplatíte za audiosystém Burmester v kombinácii s panoramatickým vysúvateľným strešným oknom, head-up displejom a svetlometmi Digital Light s funkciou premietania.
Za poskytnutie priestorov na fotenie ďakujeme malebnému Château Rúbaň.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes CLE 53 AMG |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2999 cm3 |
Max. výkon | 330 kW (449 k) |
Max. krútiaci moment | 600 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 853 mm |
Šírka | 1 935 mm |
Výška | 1 434 mm |
Rázvor náprav | 2 875 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 000 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Objem bat. priestoru | 410 l |
Objem palivovej nádrže | 65 l |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Priemerná spotreba (podľa výrobcu) | 9,4 l/100 km |
Priemerná spotreba (počas testu) | 10,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 96 130 € |
Cena testovanej verzie | 134 120 € |