Mercedes kojený motoršportom? Dostali sme možnosť vyskúšať športové kupé Mercedes-AMG GT 63 s prívlastkom PRO.
Čo je to Mercedes-AMG GT Coupé?
Mercedes-AMG GT Coupé je športové dvojdverové kupé, ktoré Mercedes vyrába od roku 2014. Aktuálne na trhu pôsobí od roku 2023 druhá generácia, ktorá bola vyvíjaná spoločne s kabrioletom triedy SL. Na rozdiel od prvej generácie má súčasný model koncepciu 2+2, zatiaľ čo originálne GT Coupé bolo koncipované len ako výhradne dvojmiestny automobil.

Aké verzie AMG GT Coupé sú k dispozícii?
Na Slovensku sa AMG GT Coupé predáva v piatich rôznych verziách. Základ ponuky nesie označenie AMG GT 43 a štartuje s preplňovaným štvorvalcom. Ide o jedinú verziu s pohonom výhradne zadných kolies. Ostatné verzie používajú dvakrát preplňovaný vidlicový osemvalec s objemom 4,0 litra, ktorý je v prípade variantu S E Performance doplnený o elektromotor. Variant AMG 55 GT Coupé má výkon 469 koní, verzia AMG 63 GT Coupé disponuje výkonom 577 koní. Od tohto variantu je odvodená verzia PRO, ktorej úpravy smerujú k väčšej odolnosti a lepším výkonom pri jazde na okruhoch.
| Model | AMG GT 43 | AMG GT 55 | AMG GT 63 | AMG GT 63 PRO |
AMG GT 63 SE Performance |
| Výkon (k) | 421 | 476 | 585 | 612 | 816 |
| Krút. moment (Nm) | 500 | 700 | 800 | 850 | 1420 |
| Hmotnosť (kg) | 1715 | 1895 | 1895 | 1875 | 2120 |
| Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 4,6 | 3,9 | 3,2 | 3,2 | 2,8 |
| Max. rýchlosť (km/h) | 280 | 295 | 315 | 317 | 320 |
| Cena (€) | 136 000 | 189 000 | 215 000 | 233 000 | 233 000 |
Cena GT 63 PRO je úplne rovnaká ako v prípade hybridu S E Performance, zameranie týchto dvoch verzií je však radikálne odlišné. Kým hybrid je stvorený na rýchlosť v priamych úsekoch pri konštantnom zaťažení a ide o najrýchlejšie akcelerujúci automobil v dejinách AMG, verzia GT 63 PRO s výrazne nižšou hmotnosťou je zameraná na puristickejší jazdný zážitok s orientáciou na jazdu na uzavretej trati.
Čo je to Mercedes-AMG GT 63 PRO?
Mercedes-AMG GT 63 PRO je na vodiča orientované dvojdverové dvojmiestne športové kupé s preplňovaným osemvalcovým motorom, deväťstupňovou automatickou prevodovkou a úpravami smerovanými k vysokovýkonnému zážitku pri jazde na okruhu. Verzia PRO má o 27 koní a 50 Nm viac ako GT 63, za čo vďačí úprave riadiacej jednotky motora. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,2 sekundy, z 0 na 200 km/h za 10,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 317 km/h. Ide v podstate o nástupcu modelu GT R PRO z roku 2019, ale súčasná verzia je predsa len o niečo menej ultimatívna.

Čím sa GT 63 PRO odlišuje od GT 63?
GT 63 PRO má najmä podstatne vylepšené chladenie, aby vozidlo lepšie zvládalo jazdu pod vysokou záťažou. V ľavom aj pravom prednom podbehu kolesa sú umiestnené dva nové chladiče. Aktívne chladené sú aj chladiče diferenciálov na oboch nápravách i chladiče rozdeľovacej prevodovky pohonu všetkých kolies. Pomocou elektricky poháňaných čerpadiel vody cirkuluje chladiace médium v príslušných okruhoch chladenia, vďaka čomu môže optimálne odvádzať zvýšené teplo. Viac vzduchu k brzdám privádzajú prepracované krycie plechy bŕzd a nová geometria rozvádzacích lopatiek na spodku karosérie.

Optimalizovaná je aj aerodynamika karosérie. Predný spojler je mohutnejší, vztlak na prednej náprave znižuje o 30 kg a je vybavený aktívnym systémom regulácie vzduchu. Zadné karbónové krídlo je pevne primontované ku karosérii a spolu s ďalšími opatreniami zvyšuje prítlak na zadnej náprave o približne 15 kilogramov.

Aké používa brzdy a pneumatiky?
O bezpečné opakované brzdenia z vysokých rýchlostí sa stará najväčší brzdový systém, aký kedy v AMG montovali v rámci sériovej výbavy. Karbón-keramická sústava so 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu je na prednej náprave vybavená 420-milimetrovými brzdovými kotúčmi. Zadné strany brzdových doštičiek sú vyrobené z titánu. Vozidlo jazdí na pneumatikách Michelin Pilot Sport 5 alebo Michelin Pilot Sport Cup 2R. 21-palcové kolesá boli však už v našom prípade obuté do pneumatík Pirelli P Zero, keďže pôvodné gumy boli zjavne po 10 000 km na odpis.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE






































