Audi ukázalo interiér prototypu elektrického SUV s názvom e-tron. Okrem Full HD rozlíšenia Audi virtual cockpitu prinesie ako prvé sériové auto jednu zaujímavú novinku: kamery namiesto spätných zrkadiel.

E-tron má byť podľa Audi „elektrické SUV pre šport, rodinu a voľný čas“ s rozmermi 4.901 mm na dĺžku, 1.935 mm na šírku, 1.616 mm na výšku a rázvorom 1.928 mm. Výhodou elektromobilov je rovná podlaha namiesto stredového tunelu v konvenčných automobiloch a e-tron nebude výnimkou. Audi však na fotografiách ukázalo najmä interiér prototypu, ktorý má jednu naozaj zaujímavú „fíčurku“. Audi e-tron bude za príplatok ako prvé sériové auto ponúkať kamery namiesto spätných zrkadiel!

Celý kokpit, vrátane oboch displejov MMI touch response, je nasmerovaný na vodiča. Horný z dvoch displejov (infotainment) je možné úplne vypnúť, spodný displej (klimatizácia) je od neho výrazne odsadený a integrovaný do širokej stredovej konzoly. Na želanie budú k dispozícii multifunkčné tlačidlá na okraji displeja a kombinovaný spínač osvetlenia v dizajne Black Panel s technikou touch response. Obidva dotykové displeje zobrazujú všetky obrázky a informácie na čiernom pozadí. Za príplatok bude k dispozícii aj Audi phone box.

Luxus znamená kvalitný zvuk v interiéri

Okrem tradičnej kvalitnej kože a interiérových obkladov, ktoré poznáme z aktuálnej ponuky Audi (A6, A7, A8), bude za príplatok k dispozácii aj Bang & Olufsen Premium Sound System s trojrozmerným priestorovým ozvučením. Základom tejto technológie je špeciálny algoritmus, ktorý Audi vyvinulo spoločne s inštitútom Fraunhofer v Erlangene. Zo stereofónneho signálu alebo priestorového záznamu vo formáte 5.1 na DVD vypočítava informáciu pre tretí rozmer a spracúva ju pre reproduktory 3D.

Srdcom ozvučovacieho systému Bang & Olufsen je vysoko účinný multikanálový digitálny zosilňovač s celkovým výkonom 705 W, ktorý napája sústavu 16 reproduktorov. Niektoré z nich, napríklad 3D reproduktory v predných stĺpikoch a efektové reproduktory v zadných stĺpikoch karosérie majú neodymové magnety.

A čo zvuk zvonku?

V niektorých štátoch severnej Ameriky a Ázie zákony požadujú, aby elektrické automobily pri malých rýchlostiach vydávali umelý zvuk jazdy. Podľa štátu ho musí byť dobre počuť do rýchlosti 32, respektíve 20 km/h a pri zvyšujúcej rýchlosti sa postupne utlmí. Malá riadiaca jednotka generuje technicko-futuristický zvuk, ktorý vydáva reproduktor v pravom prednom blatníku, a tým prispieva k lepšiemu vnímaniu vozidla. Keď automobil cúva, intenzita zvuku sa zvýši, aby ho bolo dobre počuť aj vzadu.

Kamery namiesto spätných zrkadiel

Ako prvý sériový automobil na svete ponúkne Audi e-tron na želanie virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá. Podľa automobilky poskytujú „nielen nový zážitok z techniky, ale aj mnoho praktických predností v oblasti komfortu a bezpečnosti“. Kamerys rozlíšením 1280×1080 pixelov sa nachádzajú na šesťuholníkovom konci plochých držiakov.

Elektrické vyhrievanie chráni objektív kamery pred zarosením a zamrznutím, a tým zabezpečuje dobrú viditeľnosť za každého počasia. Keď kamera rozozná nečistotu, automaticky sa aktivuje vyhrievanie. Navyše sa zobrazí upozornenie v združenom prístroji ak je potrebné kameru očistiť manuálne. Kamera navyše automaticky reguluje jas obrazu podľa intenzity svetla okolia, napríklad pri jazde cez tunel.

Každý držiak virtuálneho zrkadla okrem toho obsahuje bočné smerové svetlo z LED a na želanie kameru pre virtuálny pohľad na vozidlo zhora. Oproti štandardným vonkajším spätným zrkadlám virtuálne zrkadlá redukujú šírku vozidla o 15 centimetrov. Rovnako ako konvenčné zrkadlá sa aj virtuálne dajú manuálne sklopiť.

Obrazy z kamier sa zobrazujú na OLED displejoch s rozlíšením 1200×800 pixelov. Obrazovky s uhlopriečkou 17,8 cm (7 palcov) majú senzor priblíženia: keď sa prst priblíži k povrchu, zobrazia sa symboly, pomocou ktorých môže vodič dotykom prepínať rozličné nastavenia. Tak sa dá posunúť určitý výrez obrazu a tým prispôsobiť želanému zornému poľu alebo sa obraz dá priblížiť i oddialiť.

3 rôzne zobrazenia

Virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá sa dajú prispôsobiť pre rozličné jazdné situácie a tým zvyšujú bezpečnosť. V systéme MMI môže vodič zvoliť tri zobrazenia – pre diaľnicu, odbočovanie a parkovanie. Systém automaticky prepína medzi zobrazeniami.

Diaľničné zobrazenie sa objaví, keď vozidlo ide rýchlejšie ako 90 km/h a navigačný systém hlási, že je na diaľnici. Obraz sa priblíži aby bolo možné lepšie odhadnúť rýchlosti pre rýchlej jazde – vozidlá sa zjavujú väčšie.

Keď vodič signalizuje odbočovanie alebo zmenu jazdného pruhu zapnutím smerových svetiel, odbočovacie zobrazenie rozšíri výrez obrazu na príslušnej strane. Tým sa zmenší mŕtvy uhol.

Keď vodič zaradí spiatočku, kamera zobrazí obrubník pre zlepšenie prehľadu pri parkovaní. Obraz sa rozšíri smerom nadol – podobne ako automatické sklonenie normálneho zrkadla pri cúvaní. Svetelný senzor v displeji zachytáva svetlo okolia a automaticky reguluje jas displeja.

Zdroje: Audi | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokUmelci vyšlú nový Lexus UX do vesmíru!
Nasledujúci článokSuzuki Vitara má už 30 rokov! Predalo sa celkovo viac ako 3,5 milióna kusov