Domov SPRÁVY News Sportequipe 8 – prvé dojmy z jazdy s exotickým SUV

Sportequipe 8 – prvé dojmy z jazdy s exotickým SUV

Sportequipe 8
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tento rok na slovenský trh vstúpila talianska automobilka DR Automobiles so širokým portfóliom svojich modelov. V nasledujúcom článku vám stručne priblížime históriu tohto výrobcu a pozrieme sa bližšie na vlajkovú loď, s ktorou prichádza na slovenský trh – plug-in hybridné 7-miestne SUV s názvom Sportequipe 8, ktoré je konkurenciou napríklad pre Kodiaq iV. 

Spoločnosť DR Automobiles S.r.l. bola založená v roku 1985 bývalým automobilovým pretekárom Massimom Di Risiom (65) v meste Macchia d’Isernia v talianskom regióne Molise. Automobilka tak nesie meno po svojom zakladateľovi. Ten v roku 2006 videl potenciál u čínskych výrobcov a založil vlastnú značku DR. 

Sportequipe 8
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čínske vozidlá montované v Taliansku

Hlavnou myšlienkou jeho podnikania sa stala výroba vlastných vozidiel na domácej pôde v Taliansku, avšak s využitím komponentov od popredných čínskych automobiliek, ako sú Chery Automobile, JAC Motors, BAIC Group a Dongfeng Motor Corporation. Vozidlá uvedených značiek sú prispôsobené európskym štandardom v oblasti dizajnu, bezpečnosti a komfortu. Ide tak o zaujímavý mix automobilových kultúr a v Európe je DR Automobiles v tomto smere jedinečná.

Sportequipe 8
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

DR Automobiles zahŕňa viacero značiek, ktoré pokrývajú rôzne segmenty trhu. Je ich celkovo šesť, pričom prvé štyri sú k dispozícii aj pre slovenských zákazníkov: DR, EVO, Sportequipe, ICH-X, Tiger a Birba. Do roku 2009 predávala spoločnosť svoje vozidlá prostredníctvom hypermarketov, pretože ešte nemala vybudovanú sieť predajcov. Od roku 2010 však má vlastný dodávateľský reťazec, v ktorom v súčasnosti pracuje viac než 50 predajcov a takmer 120 servisných partnerov po celom Taliansku.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rozhodla vytrvalosť

Začiatky predaja vlastných vozidiel boli náročné. Hoci v prvých rokoch spoločnosť rátala počet predaných vozidiel na tisíce, v období od 2012 do 2017 nedokázala ročne predať viac ako 600 áut. Zlom nastal v roku 2022, keď ročný predaj dosiahol viac ako 22-tisíc kusov. Automobilka dosiahla v Taliansku trhový podiel 1,9 % a tržby 448 miliónov eur. V roku 2023 stúpli tržby na 700 miliónov eur a automobilka prvý raz expandovala na zahraničné trhy – do Španielska, Francúzska a Bulharska. Spolieha sa predovšetkým na cenovo dostupné kompaktné modely so spaľovacími motormi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V súčasnosti v Taliansku montuje viac ako 20 rôznych automobilov a ďalej expanduje. Od tohto roka je možné vozidlá oficiálne zakúpiť aj na Slovensku. Prvý model, ktorý sa k nám dostal do redakcie, je 7-sedadlové SUV Sportequipe 8, ktoré je vlajkovou loďou európskej ponuky automobilky.

Odhliadnuc od názvu, ktorý pripomína skôr stan z Decathlonu, má Sportequipe 8 všetko podstatné, čo možno očakávať v segmente D. Filozofia automobilky v oblasti výbavy je mimoriadne jednoduchá a nenájdete u nej zložité balíky výbav alebo kilometrové zoznamy príplatkových položiek. Rovnako na tom je aj testovacie vozidlo, ktoré sa predáva v jednom prevedení. Žiadne príplatkové prvky, jediné, čo si môžete vybrať, je farba karosérie (biela, červená, čierna, zelená alebo modrá). K nám dorazilo vozidlo v elegantnej bielo-čiernej kombinácii.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prekapotované Tiggo

Na talianskom trhu ponúka značka Sportequipe celkovo štyri modely. U nás je k dispozícii zatiaľ len ten najväčší, označený číslicou 8. Toto vozidlo má technické základy u čínskeho Cherry Tiggo 8 Plus. Súčasťou portfólia automobilky je od roku 2023. Táto skutočnosť má aspoň jednu výhodu – v automobile sa nenachádza žiadny asistent upozorňujúci pípaním na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Keďže ide o hybrid, riešiť netreba ani systém štart-stop, takže po dlhej dobe sa nám dostalo do rúk vozidlo, pri ktorom netreba pri každom naštartovaní vykonať zdĺhavý proces vypínania otravných systémov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dizajn

Po dizajnovej stránke má vozidlo vlastnú tvár, hoci sa nedá uprieť inšpirácia u iných európskych výrobcov. Vpredu zaujme veľká predná maska s výpletom v tvare včelieho plástu, ktorá nám pripomínala SUV od značky Jaguar. Grafika predných svetlometov má blízko vozidlám značky BMW. Proporcie sú však vyvážené, auto pôsobí mohutne a na ceste budí patričný rešpekt. Predné svetlomety sú plne ledkové, avšak nemajú matrix funkciu, len automaticky prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Ich výkon je dostatočný, takže aj jazda v noci je príjemná a bezpečná.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vozidlo používa 20-palcové čierne disky kolies, pričom obúva celoročné pneumatiky. Prahy dverí sú dostatočne prekryté. Ako sme spomínali, ide o plug-in hybrid. Nabíjací port sa nachádza pri ľavom prednom blatníku. Dvere batožinového priestoru sa otvárajú elektricky a možno tak vykonať aj bezdotykovo. Zadné svetlomety majú originálnu 3D grafiku, no nie sú prepojené žiadnou svetelnou lištou, tak ako je dnes v móde u konkurenčných modelov.

Pohon a výkon

Plug-in hybridný systém kombinuje 1,5-litrový štvorvalec s dvoma elektromotormi a automatickou prevodovkou s tromi stupňami. Bohužiaľ, všetok krútiaci moment sa prenáša len na predné kolesá. Keďže systémový výkon pohonného systému je až 317 koní a 545 Nm, vozidlo má v nižších rýchlostiach menšie problémy s trakciou. Je preto potrebné citlivejšie dávkovať plyn. Napokon, ide o rovnakú dávku krútiaceho momentu, akú majú špičkové elektromobily koncernu Volkswagen postavené na platforme MEB. A tie disponujú pohonom všetkých kolies. Papierovo dokáže Sportequipe zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 6,9 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 201 km/h.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dynamika je do rýchlosti približne 140 km/h skutočne pôsobivá a akonáhle všetky zodpovedajúce komponenty prenášajú na kolesá maximálny krútiaci moment, auto sa svižne derie vpred. Samozrejme, záleží aj od stavu nabitia batérie, ale hybridný systém je nastavený tak, aby si nechával v zálohe aspoň štvrtinu kapacity. Vďaka tomu sa dokážete na auto spoľahnúť, že bude zrýchľovať tempom, akým vzhľadom na deklarovaný výkon od neho očakávate. Akonáhle klesne zaťaženie spaľovacieho motora, ten postupne začne dobíjať aj batériu, aby bola potrebná sila k dispozícii aj neskôr v priebehu jazdy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba a rekuperácia

Vozidlo vodičovi ponúka tri stupne rekuperácie, ale ani v tej najsilnejšej nemôžeme hovoriť o jazde s jedným pedálom. To však nehodnotíme negatívne, pretože od plug-in hybridného SUV takúto schopnosť ani neočakávame. Lítium-iónová batéria má kapacitu 19,3 kWh a na AC nabíjačke sme ju opakovane nabíjali v priebehu necelých 2,5 hodiny. DC nabíjanie k dispozícii nie je, čo je napríklad veľká výhoda Škody Kodiaq iV. V čisto elektrickom režime sa nám vo výhradne mestskej premávke podarilo prejsť takmer 70 km. Ale ako sme už spomínali, hybridný režim sa aktivuje pri poklesnutí kapacity batérie na štvrtinu, takže skutočný dojazd na elektrinu by bol ešte o niečo vyšší. V plne elektrickom režime sa nám spotreba energie pohybovala na úrovni 18 kWh/100 km, čo je v rámci triedy jedna z tých nižších hodnôt.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

K dispozícii má vozidlo aj 55-litrovú nádrž. Reálny dojazd na jedno nabitie batérie a jedno natankovanie tak presahuje 700 km. Aj v prípade nabitej batérie môžete aktivovať hybridný režim, kedy vozidlo kombinuje pohon na spaľovací motor a elektromotory. Odhlučnenie je na slušnej úrovni. Ani pri rýchlostiach okolo 150 km/h netreba v kabíne zvyšovať hlas.

Interiér

Jednou z najsilnejších stránok vozidla je interiér. Volant má klasicky tvar, je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne a na jeho ramenách sa nachádzajú analógové tlačidlá a prepínače na ovládanie adaptívneho tempomatu a rádia. Veniec je vyhrievaný. Displeje prístrojového panelu a multimediálneho systému sú integrované do spoločného panelu s čírym krycím sklom. Hoci je prístrojový panel digitálny, žiadnu možnosť individualizácie grafického zobrazenia neponúka. Nastaviť je možné len to, aké údaje z palubného počítača sa majú zobrazovať v danom okamihu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na uľahčenie pohybu v menu multimediálneho systému slúži panel so zoskupením fyzických tlačidiel pod obrazovkou, čo je podobné riešenie aké sme nachádzali aj na vozidlách značky Peugeot. Panel klimatizácie má samostatnú dotykovú obrazovku v nižších poschodiach palubnej dosky. Čo sme počas jazdy ocenili, bolo, že teplotu a stupeň fúkanie teplého alebo studeného vzduchu je možné ovládať analógovými prepínačmi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlá sú čalúnené imitáciou kože, čo sa v marketingovom jazyku mnohých značiek nazýva aj eko koža. V automobiloch tradičnejších značiek sa podobné čalúnenie nachádza skôr v pick-upoch, kde je potrebné, aby sa materiál ľahko udržiaval a čistil. Tu je to podobné. Predné sedadlá majú funkciu vyhrievania aj ventilácie. Pochopiteľne, v teplom počasí sme chceli využiť ventilovanie, ale nezaznamenali sme výraznejší vplyv chladenia na naše telo.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volič automatickej prevodovky má atraktívny dizajn, len jeho funkčnosť je o niečo horšia ako by sme si predstavovali. Oceňujeme skôr riešenia, ktoré dokážu rýchlejšie prepínať medzi voľbou jazdy vpred a vzad a tu sa nám neraz stalo, že namiesto R bola prevodovka v režime N. Sedadlo spolujazdca je možné vďaka ovládačom po jeho ľavom boku ovládať aj z pozície vodiča alebo zadných sedadiel.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

7 sedadiel alebo veľký kufor

Praktickým prvkom sú vysúvateľné opierky, ktoré spolujazdec môže využiť na pohodlnejší spánok. Zadné sedadlá sú posuvné v rozsahu približne 10 cm a majú polohovateľné operadlá. Tretí rad sedadiel je určený skôr pre detských pasažierov, nachádza sa tu približne toľko priestoru ako v Mazde CX-80. Priestor na zadných sedadlách je po všetkých stránkach dostatočný. Vozidlo je vybavené veľkou dvojdielnou panoramatickou strechou zasahujúcou nad hlavy zadných cestujúcich s otvárateľnou prednou časťou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor má v päťsedadlovej konfigurácii rovných 800 litrov. V prípade použitia tretieho radu sedadiel sa zmenší na 250 litrov. Nachádza sa tu síce jedna 12 V zásuvka a niekoľko úchytov na zavesenie tašiek, ale v prípade použitia tretieho radu sedadiel tu nie je priestor na uloženie plató a priestor pod podlahou sa nedá využiť na uloženie nabíjacieho kábla. Audiosystém pochádza od Sony a chválime prehľadný 360-stupňový kamerový systém.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Bez navigácie

Zamrzí však trochu absencia vstavanej navigácie a USB-C portov. V schránke pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami sa nachádza len jeden USB port. Na používanie Apple CarPlay a Android potrebujete kábel. Takisto treba strpieť obmedzený výber jazykov multimediálneho systému. Vybrať si môžete len angličtinu alebo taliančinu. Nachádza sa tu aj hlasový asistent, ale opäť, komunikovať s ním treba po anglicky. Klimatizácia je dvojzónová a obsahuje ionizáciu vzduchu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Drobnosti, ktoré nosíte bežne so sebou, môžete uložiť do stredovej schránky, ktorá je klimatizovaná, do priestoru držiakov na poháre, priečinkov vo dverách alebo pod stredový tunel. Tu sa nachádza aj bezdrôtová nabíjačka na mobilné telefóny, jej umiestnenie je však nepraktické, pretože ruku treba neprirodzene vykrúcať. Čo však, naopak, praktické nesmierne je, je stojan na telefón pred lakťovou opierkou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jazdné vlastnosti neurazia, ale svojim naladením a správaním na ceste Sportequipe 8 nenabáda k nejakému príliš dynamickému zaobchádzaniu. Komfort jazdy patrí medzi svetlejšie stránky tohto auta. Hoci výkon je dostatočný, na nejaké príliš športovú jazdu nie je vozidlo vybavené adekvátnymi pneumatikami, reakciou plynového pedálu ani celkovo naladením hybridného systému s len 3-stupňovou prevodovkou. K správaniu vozidla na diaľnici však nemáme žiadne výhrady. Adaptívny tempomat spolupracuje so systémom udržiavania jazdy v jazdnom pruhu, ale nedrží sa v jeho strede, takže smer jazdy je potrebné neustále korigovať volantom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cena, záruka, servisné intervaly

Výrobca poskytuje na vozidlo záruku 5 rokov alebo 100 000 km. Servisné intervaly sú nastavené tak, že prvé dve prehliadky je potrebné urobiť po 5 000, resp. 10 000 km a potom každých 15 000 km alebo raz ročne. Cena je stanovená na sumu 50 490 € s DPH a ako sme už naznačili, táto suma je konečná, pretože nie je možné si za nič viac priplatiť.

Sportequipe 8 v konečnom dôsledku neurazí, avšak v rukáve nemá ani jedno eso či kráľa. Mnohé veci robí poctivo, ale potrebuje ešte vyladiť niektoré detaily, ktoré má konkurencia už dávno lepšie zvládnuté. Model nie je etalónom v rýchlosti nabíjania, kapacitou batérie ani v ekonomike prevádzky po vybití batérie. Spotreba v elektrickom režime na úrovni 18 kWh/100 km však vzhľadom na veľkosť auta na nás zapôsobila.

Sportequipe 8
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEnduro, ktoré dáva zmysel. Vyváženosť je jeho stredným menom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.