Mercedes-Benz v sídle divízie AMG v Affalterbachu predstavil koncepčné vozidlo AMG GT XX, z ktorého vzíde budúce štvordverové sériové športové vozidlo. Technológie predstavené na tomto koncepte otvárajú celkom novú dimenziu výkonnosti, pričom budú použité aj na ďalších produkčných autách postavených na platforme AMG.EA.
Na novom koncepčnom vozidle AMG GT XX pracovali okrem mnohých iných aj odborníci na systémy pohonu Formuly 1 z tímu Mercedes‑AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Základným kameňom konceptu je nový pohon pozostávajúci z troch elektromotorov s axiálnym tokom. Ich technologický základ bol vyvinutý spoločnosťou YASA z Anglicka, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG. V roku 2026 sa tento pohon dostane do sériovej výroby. Systémový výkon je rovných 1000 kW, teda 1360 koní, vďaka čomu dokáže vozidlo vyvinúť maximálnu rýchlosť až 360 km/h.
AMG tvrdí, že elektromotory s axiálnym tokom prinášajú množstvo výhod. Sú výrazne kompaktnejšie, ľahšie a predovšetkým výkonnejšie ako konvenčné elektromotory s radiálnym tokom. Preto je hustota výkonu motorov s axiálnym tokom približne trikrát vyššia ako u bežných elektromotorov. Axiálne motory sú o asi dve tretiny ľahšie a súčasne vyžadujú len tretinu konštrukčného priestoru. Tento kompaktný dizajn tak dodáva väčšiu slobodu pri návrhu celkového riešenia hnacieho ústrojenstva.

Rozdiel medzi axiálnym a radiálnym motorom
Hlavný rozdiel spočíva v spôsobe fungovania. V motore s axiálnym tokom prebieha elektromagnetický tok rovnobežne s osou otáčania motora. V konvenčnom elektromotore sa tento elektromagnetický tok zasa pohybuje kolmo na os otáčania. Veľké konštrukčné diely sú pri motore s axiálnym tokom vyhotovené ako úzke kotúče: stator zľava aj sprava sendvičovo obklopujú dva rotory. V predstavenej štúdii AMG GT XX má táto kombinácia na prednej náprave šírku len necelých deväť centimetrov. Šírka každého z dvoch motorov na zadnej náprave je dokonca len približne osem centimetrov.

Uloženie pohonného ústrojenstva
Motory sú na každej náprave zabudované do vysokovýkonnej jednotky elektrického pohonu (HP.EDU). Jednotka HP.EDU na zadnej náprave obsahuje dva motory s axiálnym tokom, ktoré sú spolu s kompaktnou planétovou prevodovkou a invertorom zabudované do jednej skrine. Motory a prevodovka sú chladené olejom. Na to je potrebná riadiaca jednotka čerpadla s hydraulickými čerpadlami a sacími filtrami. Aj tieto komponenty sú integrované do HP.EDU.
HP.EDU na prednej náprave okrem motora s axiálnym tokom pozostáva z prevodovky s kolesami s čelným ozubením a invertora. Predný motor sa pripojí len vtedy, keď je na prednej náprave potrebný príslušný dodatočný výkon alebo trakcia. Ak predný elektromotor nie je potrebný, odpojí ho odpojovacia jednotka (DCU). Na dosiahnutie optimálnej výkonnosti pri zrýchľovaní a rekuperácii sa DCU zopne.

Inovatívne procesy výroby motora s axiálnym tokom
Motor s axiálnym tokom sa vyrába v závode Mercedes‑Benz Berlín-Marienfelde. Tento výrobný závod je už niekoľko desaťročí dôležitou súčasťou globálneho združenia výrobcov hnacieho ústrojenstva Mercedes‑Benz a zodpovedá za výrobu rôznych komponentov náhonu. Výroba motorov s axiálnym tokom zahŕňa približne 100 výrobných procesov. Asi 65 z týchto procesov je pre značku Mercedes nových az toho 35 procesov je absolútnou svetovou novinkou. Okrem iného bola napríklad vytvorená kombinácia nových foriem laserovej technológie, inovatívnych procesov spájania a umelej inteligencie. Väčšina týchto nových výrobných procesov bola vyvinutá interne. Výsledkom inovácií je podanie viac ako 30 prihlášok patentov.
Batéria
Vysokovoltový akumulátor štúdie AMG GT XX je výsledkom kompletne nového vývoja. Uplatnili sa pri ňom všetky skúsenosti z vozidla AMG ONE a Formuly 1. Vysokovýkonný elektrický akumulátor (HP.EB) umožňuje vysoký, viackrát opakovane vyvolateľný výkon, k čomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. K vysokej výkonnosti systému prispievajú najmä tri aspekty: nové články akumulátora, priame chladenie článkov a porovnateľne vysoké napätie. Vozidlo využíva cylindrické články, ktoré sú nápadne vysoké a úzke. Tento formát prináša výrazné výhody pri chladení. Vďaka malému priemeru je vzdialenosť od jadra článku k jeho povrchu mimoriadne malá. Takto možno rýchlo odviesť teplo vznikajúce v čase zaťaženia a každý jednotlivý článok možno udržiavať v optimálnom teplotnom rozsahu. Mercedes využíva interne vyvinuté chemické zloženie článkov. Základom je NCMA (nikel/kobalt/mangán/hliník) v katóde, ako aj anóda s obsahom kremíka. Články majú energetickú hustotu viac ako 300 Wh/kg, resp. 740 Wh/l.

Špičkové chladiace médium na báze elektricky nevodivého oleja obteká každý jeden článok a optimálne ho temperuje. Chladiace médium preteká kanálmi chladenia do modulov, ktoré sú navrhnuté na rovnomerné chladenie všetkých článkov. Špeciálny systém vedení zabezpečuje rovnomerné zásobovanie chladiacim olejom. V koncepte AMG GT XX sa používa viac ako 3 000 článkov. K celkovej výkonnosti prispieva aj vysoké napätie lítiovo-iónového akumulátora energie viac ako 800 voltov.
Nabíjanie rýchle ako tankovanie
Aj nabíjací výkon určuje nové štandardy. CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania viac ako 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania. Primerane k nabíjaciemu výkonu vozidla úzko spolupracovala divízia Mercedes-Benz Charging, so spoločnosťou Alpitronic, ktorá je lídrom na európskom trhu v oblasti vysokovýkonného nabíjania. Spoločnosť Alpitronic vyvinula prototyp nabíjacieho stojana. Je prvý, ktorý prenáša takto vysoké hodnoty elektrického prúdu cez štandardný kábel CCS.
Exteriér
CONCEPT AMG GT XX sa dynamickou splývajúcou zadnou časťou, nízko umiestnenou prednou kapotou a výrazne nakloneným čelným sklom hlási k výkonnosti športového vozidla, ktorá je špecifická pre túto značku. Charakteristickým prvkom z motoristického športu sú dvojdielne otvory na odvod vzduchu. Každý z nich má dve plutvy na prednej kapote. Tieto otvory odvádzajú teplý vzduch z vodorovne uloženého chladiaceho modulu v prednej časti vozidla, čím optimalizujú dráhu vedenia chladiaceho vzduchu. Vonkajšie zrkadlá sú upevnené na predných dverách spôsobom, ktorý je typický pre športové vozidlá. Bočné obloženie prahov má aerodynamické kontúry, ktoré zasahujú až do zadných výrezov kolies. Precízne aerodynamické spracovanie prezrádzajú aj zapustené kľučky dverí.

Dynamická zadná časť s aerodynamicky zostrenou tvarovanou hranou a šiestimi kruhovými zadnými svietidlami so sýtou červenou farbou vytvára jedinečnú identitu vozidla. Svietidlá a v strede umiestnený fluidný svetelný panel MBUX lemuje z každej strany pozdĺžna diera, ktorá ma v smere pohľadu tvar valcového kužeľa. Takto vzniká mimoriadne pôsobivý efekt hĺbky. Aktívna vzduchová brzda je integrovaná v ukončení zadnej časti vozidla.

Aerodynamika
Pri rýchlosti 300 km/h sa na prekonanie odporu vzduchu musí vynaložiť 83 percent hnacej energie. To jasne ukazuje, aká dôležitá je efektívna aerodynamika práve vo vysokovýkonnom rozsahu. CONCEPT AMG GT XX pritom ukazuje, čo je technicky realizovateľné. K opatreniam patria športový, sploštený tvar vozidla so zodpovedajúcim čelným sklom, nízko položená kapota motora, šikmo uložené bočné sklá a absencia zadného skla. Prepracovaný bol aj spodok karosérie: špecificky vyvinutá kontúra spodku karosérie vytvára takzvaný Venturiho efekt. Vztlak na zadnej náprave sa zmenšuje bez toho, aby bola výrazne ovplyvnená hodnota odporu vzduchu karosérie. Vďaka tomu je zadná časť uložená nižšie a výrazný zadný spojler už nie je až tak veľmi potrebný. Inteligentná aerodynamika ponúka vo všetkých oblastiach vysokú jazdnú stabilitu až do maximálnej rýchlosti viac ako 360 km/h. Napriek širokým vysokovýkonným pneumatikám je hodnota cW 0,198 veľmi nízka.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE