Mnohé poškodené diely sa dajú lacno opraviť, no v autoservise ich niekedy radšej draho vymenia. Pre majiteľov to znamená zbytočne vysoké náklady na opravy auta. Nemecká poisťovňa Allianz vymenovala konkrétne príklady.
Výmena poškodeného diela namiesto opravy s neistým výsledkom má určite v mnohých prípadoch zmysel a veľmi veľa autoservisov si poctivo plní svoju robotu. Niekedy však naopak vznikajú zbytočné výdavky pre vodičov, ktoré by sa dali znížiť.
Vo viacerých autoservisoch býva praxou radšej rovno vymeniť poškodený diel namiesto toho, aby sa opravil, hoci by sa to dalo urobiť. Allianz a konkrétne technické centrum tejto poisťovne (známe pod skratkou AZT) v nemeckom Ismaningu zverejnilo zaujímavé prípady. Niektoré z nich uvádzame nižšie ako príklady:
- Automobil VW ID.3 s poškodením čelným sklom: Oprava by bola až o 1 200 eur lacnejšia než výmena.
- Ford Fiesta a poškodenie na bočnom paneli: Rozdiel medzi opravou a výmenou činí približne 1 700 eur.
- Opäť elektrický Volkswagen ID.3, tentoraz s poškodeným svetlometom: Oprava by vyšla o 1 000 eur menej než jeho výmena.
Tieto cenové rozdiely sú naozaj výrazné. Podľa Allianzu k nim dochádza úplne zbytočne, pretože vo všetkých uvedených prípadoch sa dala realizovať oprava.
Akú úlohu zohráva štát pri opravách áut?
Situáciu niekedy nezlepšuje ani legislatíva. Napríklad opravu krytu svetlometu v Nemecku zákon vyslovene zakázuje, aj keď v iných európskych krajinách sa dá realizovať. Taký prístup má aj podporu od viacerých výrobcov.
„Nedáva to zmysel,“ hovorí Christoph Lauterwasser, riaditeľ AZT Automotive. Minimálne na papieri to však zmysel dáva. V Nemecku sú totiž vo všeobecnosti prísnejšie predpisy týkajúce sa bezpečnosti a kvality svetlometov. Oprava krytu svetlometu – ako napríklad lepenie alebo brúsenie poškodeného plastu – tam často nie je povolená. Mohla by totiž vraj ovplyvniť svetelný výkon alebo bezpečnosť.
Na Slovensku a v iných krajinách ide často predovšetkým hlavne o funkčnosť svetlometu a jeho technickú spôsobilosť. To posudzuje STK. Ak na technickej kontrole prejdete, nemusíte mať obavy. Pokiaľ oprava svetlometu neznižuje jeho účinnosť alebo bezpečnosť, môžete sa rozhodnúť pre opravu namiesto výmeny.
Vodiči platia stovky eur zbytočne
Priemerný nemecký vodič minie ročne na opravy a údržbu auta okolo 440 eur. Trúfame si odhadnúť, že podobná suma by vyšla aj na Slovensku. Tieto výdavky síce nemožno úplne eliminovať, no dali by sa citeľne znížiť. Odborníci z Nemeckého zväzu predajcov autodielov pripojili konkrétne odporúčania, ako na to.
V prvom rade sa pýtajte na možnosť opravy namiesto výmeny. V mnohých prípadoch je oprava možná, len si ju musíte výslovne vyžiadať. Nechajte si vysvetliť, prečo autoservis odporúča výmenu dielu, ak takáto situácia nastane.
Zároveň sa nebojte v servisoch pýtať na alternatívy. Kľudne sa zaujímajte o diely z druhovýroby. Kvalita dielov od “neoriginálnych” dodávateľov dokáže byť porovnateľná s originálnymi. Cenovo však dokážete ušetriť.
Opravy ako ekologickejšie riešenie
Opravy auta formou záchrany pôvodného dielu nie sú len lacnejšie, ale aj šetrnejšie k životnému prostrediu.
„Ak by sa v Nemecku zvýšil podiel opráv (dielov, pozn. red.) len o 2 percentuálne body, ušetrilo by sa približne 5 000 ton CO2, čo zodpovedá ročnej spotrebe energie 860 domácností,“ tvrdí Lauterwasser.
Čo dodať na záver? V servise sa určite oplatí pýtať a konštruktívne hľadať alternatívy. Môžete tak ušetriť peniaze. Ak máte pocit, že autoservis nehľadá riešenia v prospech vás ako motoristu, môže byť ten správny čas nájsť si iný.