Domov SPRÁVY Elektromobilita Emisné limity: Pokuty by platili všetci, cieľ EÚ nespĺňa ani jedna automobilka

Emisné limity: Pokuty by platili všetci, cieľ EÚ nespĺňa ani jedna automobilka

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vypracovala flotilovú analýzu emisií CO2 za prvý polrok 2025. Tá ukazuje, že automobilový priemysel v súčasnosti prekračuje limity Európskej únie o 9 %.

Po uplynutí prvej polovici roka 2025 sú priemerné emisie CO2 z predaných nových automobilov 101 g/km. To je o 9 % viac ako emisné limity stanovené EÚ na úrovni 93 g/km. Medzi jednotlivými výrobcami však ide o veľké rozdiely. Každá značka má svoj vlastný cieľ vypočítaný na základe priemernej hmotnosti jej vozidiel. Jednotlivé automobilky sa môžu tiež spojiť. Konečný výpočet bude založený na priemere za roky 2025, 2026 a 2027.
Najvzornejším výrobcom automobilov je skupina BMW Group. Tá dosahuje priemerné emisie CO2 na úrovni len 92 g/km. Je to vďaka dobre diverzifikovanej ponuke a vysokému podielu predaja plne elektrických (25 % predaja) a plug-in hybridných (14 %) vozidiel, ktoré kompenzujú predaje vozidiel so spaľovacími motormi. Skupina Mercedes, Volvo a Polestar je tesne nad nad stanoveným európskym limitom na úrovni 94 g/km, čo je ale o 8 g/km viac ako jej cieľ. Rozbehnutie predaja nového elektrického modelu CLA a predstavenie plne elektrického modelu GLC, ktorý sa ukáže na autosalóne v Mníchove už teraz v septembri, by mohol situáciu v nasledujúcich mesiacoch zmeniť k lepšiemu.
Mercedes CLA Shooting Brake
Foto: Mercedes-Benz
Koncern Volkswagen má v top 10 najpredávanejších elektromobilov na európskom trhu až 5 modelov, napriek tomu výraznejšie zaostáva. Dôvodom môžeme hľadať v obrovskom množstve predaných vozidiel so spaľovacími motormi. Elektromobily totiž tvoria len 18 % podiel z predaja a plug-in hybridy len 9 %. Sľúbená ofenzíva malých elektromobilov ako Cupra Raval, Škoda Epiq alebo VW ID.2 by mohla túto situáciu zmeniť, je však otázne, či v roku 2026 už nebude príliš neskoro.
Škoda Epiq (foto: Škoda)
Foto: Škoda

V problémoch aj ďalší

Fúzia spoločností Tesla, Stellantis a Toyota mala znížiť emisie CO2 pod limity stanovenými Európskou úniou. V skutočnosti sa tak však nedeje. Toto trio vykazuje priemerné emisie na úrovni až 101 g/km. Na jednej strane Tesla v Európe nepredáva dostatok vozidiel, aby kompenzovala emisie ostatných a na tej druhej zostáva koncern Stellantis vo svojej elektrickej stratégii príliš opatrný, hoci ponúka obrovské množstvo plne elektrických vozidiel. Renault vykázal za prvú polovicu roka priemerné emisie CO2 102 g/km. Napriek úspešnému začiatku predaja retro hatchbacku R5 bude musieť vynaložiť ešte viac úsilia, aby dosiahol svoj osobný cieľ 96 g CO2/km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Značky Hyundai a Kia si vedú relatívne dobre. Ich výsledky (96 a 99 g CO2/km) zostávajú mierne nad limitmi, ale v ďalšom období by mali ich priemerné emisie ďalej klesať. Čaká sa na rozbehnutie predaja elektromobilu Hyundai Inster a portfólio už čoskoro doplnia modely ako Kia EV4, EV5 a EV2 alebo Hyundai IONIQ 2. Na spodku rebríčka sa nachádza Nissan s priemerom 122 g CO2/km. Ten tento rok začne predávať plne elektrické modely Micra a Leaf, v pláne je aj plne elektrický model Juke, priemerné emisie klesnú aj vďaka prepracovanému a úspornejšiemu hybridnému pohonu e-Power.

Výrobca Emisie v g CO2/km – obdobie január – jún 2025 Cieľ v g CO2/km – obdobie 2025 – 2027
BMW 93 88
Mercedes-Volvo-Polestar 94 86
Kia 96 93
Hyundai 99 94
Tesla-Stellantis-Toyota 101 95
Priemer 101 93
Renault 102 96
Volkswagen 105 92
SAIC 106 95
Nissan 122 93

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!