Čínska automobilka BYD pokračuje v európskej modelovej ofenzíve. Tento raz na Slovensko priváža pre čínskeho výrobcu nie celkom typický, ale pre našincov mimoriadne atraktívny typ karosérie typu kombi. Rovnako tak ide v poradí o tretí plug-in hybridný model nesúci názov BYD Seal 6 DM-i Touring. Novinka, podobne ako sedan Seal 5 DM-i, sľubuje veľkolepý vnútorný aj batožinový priestor, dlhý elektrický aj kombinovaný dojazd a konkurencieschopné ceny.
Čínski výrobcovia majú skvelú schopnosť rýchlo sa prispôsobiť. Po zavedení dodatočných ciel na ich elektrické modely reagujú hybridmi. A to hybridmi nabíjateľnými z elektrickej siete, takže vďaka relatívne veľkým batériám je možné tieto vozidlá pri každodennej prevádzke používať v podstate ako elektrické vozidlá. Plug-in hybridný sedan BYD Seal 5 DM-i stojí u nás v základe menej ako 29-tisíc eur, čím konkuruje čisto spaľovacím vozidlám. Teraz dokonca prichádza aj praktickejšia verzia kombi s ešte väčším batožinovým priestorom a dlhším dojazdom ako Seal 5.

Nové kombi je dlhé 4,84 metra (na porovnanie, Octavia Combi má necelých 4,7 metra a Superb Combi 4,9 metra). Dizajn exteriéru aj interiéru vychádza zo sedanu Seal 5, rozdiel medzi karosárskymi verziami je predovšetkým v prístupe do batožinového priestoru. Sedan Seal 5 disponuje základným objemom 490 litrov, kombi Seal 6 ponúka 500 litrov pri naložení po okraj sedadiel a až 675 litrov pri naložení po strop. Maximálny objem je po sklopení zadných sedadiel 1535 litrov. Elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru je štandardom. Poteší tiež typický otvor na prepravu dlhých predmetov, čo však u čínskych výrobcov zďaleka nie je štandardom. Svedčí to však o tom, že BYD sa snaží navrhovať vozidlá vkusu a potrebám európskych zákazníkov.

Podstatnú časť palubnej dosky zaberá displej infotainment, ktorý má v závislosti od výbavy uhlopriečku dlhú 12,8 alebo 15,6 palca. Ak chcete mať telefón vo vozidle vždy nabitý, určite vás poteší štvorica USB-C portov (tri s výkonom 18W a jeden 60W) i 50W bezdrôtová nabíjačka. Predné sedadlá môžu byť vyhrievané, ventilované, ovládané elektricky s pamäťovou funkciou. Štandardom je čalúnenie z umelej kože a 7 airbagov.

Dojazd vyše 1350 km
Skratka DM-i označuje plug-in hybridnú technológiu pozostávajúcu z benzínového štvorvalca s objemom 1,5 litra a výkonom 72 kW (98 koní) a elektromotora s výkonom až 145 kW (197 koní). Maximálny kombinovaný výkon je 156 kW, teda 212 koní. Kombi so sebou vezie 10 kWh alebo 19 kWh batériu, ktorá vystačí na elektrický dojazd 50, resp. 105 km. Batéria podporuje nabíjanie striedavým prúdom s maximálnym výkonom 6,6 kW alebo jednosmerným prúdom s výkonom do 26 kW. K dispozícii je tiež funkcia V2L s výkonom 3,3 kW. Keďže vozidlo je vybavené 65-litrovou nádržou, pri plnom nabití a natankovaní by malo dosiahnuť dojazd až 1350 km.

Čínski výrobcovia s vozidlami typu kombi nemajú príliš mnoho skúseností. V Číne sú oveľa populárnejšie sedany, SUV alebo vany. Seal 6 je preto navrhnutý najmä pre európsky trh, kde je po týchto vozidlách ešte stále vysoký dopyt. Hoci BYD zaraďuje Seal 6 Touring medzi vozidlá C segmentu, aj porovnanie so Škodou Superb je namieste, pretože rozmerovo sú si vozidlá podobné a Superb je medzi Slovákmi akýmsi etalónom priestrannosti a úspornosti. Plug-in hybridnú technológiu DM-i môžeme porovnávať s plug-in hybridnou technológiou Superbu, ale platí, že obe sú porovnateľné aj s naftovým pohonom TDI. Pretože vďaka prepracovanej prevádzke a efektívnemu hybridu dokážu spotrebou aj dojazdom pohonu TDI konkurovať.

Tichý pohon aj jednosmerné nabíjanie
BYD však svojou koncepciou oveľa viac pripomína elektromobil s predĺženým dojazdom ako plug-in hybrid v polohe, v ktorej si ho predstavujeme najčastejšie. Kým Superb využíva výkonný benzínový motor doplnený o elektromotor v prevodovke, BYD sa spolieha práve na silnejší elektromotor, ktorý je doplnený o slabší spaľovací agregát. BYD tak oveľa viac vyvoláva dojem elektromobilu ako Škoda. Obe vozidlá majú podobnú kapacitu batérie, Superb však boduje možnosťou rýchlejšieho, až 50 kW jednosmerného nabíjania, zatiaľ čo BYD zvládne len 26 kW.

Dizajnom síce BYD neurazí, ale ani nijak zvlášť nezaujme. Na celej karosérii sa nenachádza jeden zapamätateľný prvok, ktorý by svojim tvarom vyčnieval nad ostatnými. Pri zemí sa BYD drží aj v prípade ponuky diskov kolies a exteriérových farieb. V ponuke sú 17 alebo 18-palcové kolesá a len štyri farby – biela, modrá, čierna a béžová. Nám sa najviac pozdávala kombinácia čiernej karosérie s čiernymi diskami kolies. Superb ponúka viac možností na individualizáciu vrátane vizuálne atraktívnej výbavy Sportline.

Aj v kabíne vsádza BYD na istotu. Priestor pred vodičom je príjemný, Seal 6 sa snaží vyhýbať lacno sa tváriacim plastom alebo klavírnemu laku, no k dispozícii je iba syntetická koža bež možnosti objednania jej prírodnej alternatívy. V porovnaní s modelom Seal 5 je tu niekoľko zmien – najvýraznejšie je presunutie voliča automatickej prevodovky na stĺpik volantu, vďaka čomu priestor na stredovom tuneli pôsobí čistejšie a ponúka priestor na odloženie dvoch mobilných telefónov. Vozidlo sa aktivuje už po otvorení dverí, po zaparkovaní stačí aktivovať režim P a vozidlo sa po vystúpení vypne. Zadné sedadlá sú sklopné z kufra, podlaha po ich sklopení je takmer úplne rovná. Strešné lyžiny sú štandardom, podobne ako množstvo iných prvkov, čo z tohto Touringu robí v rámci segmentu C najlepšie vybavené vozidlo. Praktická je aj funkcia V2L, vďaka ktorej je k vozidlu možné napojiť až štyri rôzne elektrické zariadenia.

Ceny
Cena vozidla v základnom prevedení Boost je stanovená na sumu 36 990 €, variant Comfort je ocenený na 43 500 €. V septembri prebieha akcia, v rámci ktorej dostanú zákazníci pri podpise zmluvy 3 servisné prehliadky zdarma. Na Slovensku sú zatiaľ otvorené 4 predajne BYD – dve sa nachádzajú v Bratislave (Auto-Impex), ďalšie sú v Žiline a v Prievidzi (Final-CD). Do konca septembra bude otvorených ďalších 10 showroomov po celej krajine a do konca roka pribudnú ešte ďalšie tri.
Rozmery a technické údaje
Dĺžka | 4840 |
Šírka | 1875 |
Výška | 1505 |
Rázvor | 2790 |
BYD Seal 6 DM-i Touring | Boost | Comfort |
Výkon (kW) | 135 | 156 |
Kapacita batérie (kWh) | 10,08 | 19 |
Objem nádrže (l) | 65 | 65 |
Elektrický dojazd (km) | 50 | 100 |
Kombinovaný dojazd (km) | 1350 | 1350 |
Spotreba kombinovaná (l/100 km) | 2,6 | 1,7 |
Maximálny nabíjací výkon (kW) | 3,3 | 26 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 | 8,5 |
Cena (€) | 36 990 | 43 500 |