BMW Z-Roadster Club Slovakia združuje fanúšikov roadsterov značky BMW. Klub vytvára priestor pre jazdu, priateľstvá a spoločné zážitky. Na jeho čele stojí predseda Norbert Bozóky, ktorý sa stal hnacou silou komunity a dlhoročným propagátorom značky.
Klub, ktorý spája
BMW Z-Roadster Club Slovakia je jediný oficiálne uznaný BMW autoklub na Slovensku. Združuje majiteľov modelov Z1, Z3, Z4 a Z8, ale aj priaznivcov značky bez vlastného vozidla. Členovia sa pravidelne stretávajú na zrazoch, výletoch či spoločenských akciách. Klub sa podieľa na udržiavaní technického dedičstva automobilov a podporuje výmenu skúseností medzi majiteľmi. Dnes má vyše 60 členov, vrátane nadšencov z Česka a Maďarska.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Predseda klubu Norbert Bozóky
Norbert Bozóky je človek, ktorého meno je s klubom úzko späté. Vyrastal obklopený príbehmi o značke BMW a už od mladosti obdivoval jej dizajn aj techniku. Vďaka nemu vznikol na Slovensku priestor, kde sa stretávajú majitelia vozidiel BMW Z a delia sa medzi sebou o skúsenosti. Norbert je motorom klubu – organizuje podujatia, nadväzuje kontakty doma aj v zahraničí a dbá o to, aby členovia cítili skutočnú radosť z jazdy aj spolupatričnosť. Zhováral sa s ním Tomáš Marikovič.
Ako ste sa vôbec dostali k značke BMW?
O BMW počúvam už od detstva od môjho starého otca, ktorý sa v roku 1975 takmer úspešne dostal k modelu BMW E9 3.0. Aby sa však vyhol problémom s ŠTB, musel auto vrátiť pôvodnému majiteľovi. Zostal z toho len nesplnený sen, o ktorom rozprával po celý zvyšok života. Z jeho rozprávania viem, že sú to skvelé a rýchle autá, ktoré sa výborne ovládajú a poskytujú radosť z jazdy.
Pamätáte si na svoj prvý model BMW? Čo vás na ňom chytilo?
Moje prvé bolo BMW radu 320d sedan E90 facelift, ktoré som si sám doviezol z Nemecka. Pre mňa to bolo také prvé splnenie si sna o BMW. Je to veľmi univerzálne auto, kompaktné, ale zároveň so slušným výkonom, oproti autám, na ktorých som jazdil dovtedy. Asi by som ho mal dodnes, ak by nebola potreba väčšieho auta v rodine. Druhý sen – z detských čias – som si splnil až o niekoľko rokov neskôr, kúpou modelu Z3 roadster. Obe autá navrhol legendárny dizajnér BMW Joji Nagashima.
Čím vás fascinuje práve Z-roadster?
Má to dve roviny. Keďže som vyrastal v 90. rokoch, môj vkus a dizajnové názory sú ovplyvnené práve touto dobou, keď sme ako deti snívali o rôznych autách. Jedným z nich bolo aj BMW Z3. Je to krásne auto s neskutočne nadčasovým dizajnom, dnes už vyhľadávaná klasika. Druhá rovina je o výborných jazdných vlastnostiach. Všetky Z-roadstery sú autentickým prevedením motta BMW – Radosť z jazdy.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Máte vysnívaný model BMW, ktorý by ste ešte chceli vlastniť?
Tú spomínanú E9 3.0, a BMW 507, avšak tá sa pohybuje v nedostupných reláciách. Obe tieto autá zadefinovali dizajn ďalších generácií vozidiel BMW na dekády dopredu. Ale tých vysnívaných modelov je ešte mnoho, napríklad E46 M3, Z8, i8…
Ako vznikol nápad založiť BMW Z-Roadster Club na Slovensku?
Na zahraničných fórach som si všimol zopár majiteľov zo Slovenska diskutujúcich o technických problémoch a servise modelov Z, najmä tých starších ročníkov. Keďže na Slovensku nič podobné neexistovalo, využil som dieru na trhu. Snažil som sa spojiť majiteľov BMW Z-Roadsterov v SR a do istej miery aj v Česku. Koncom roka 2024 sa pôvodný BMW Z3 Club premenoval na BMW Z-Roadster Club Slovakia, aby rozšíril záber a pripravil si tak pôdu pre medzinárodné uznanie.
Kto všetko vám pri zakladaní klubu pomáhal?
Tu by som chcel vyzdvihnúť troch ľudí – jedným je Peťo Šturdík z volant.tv, ktorý bol mojim prvým konzultantom. Vďačím mu za neoceniteľné rady, aj za mediálnu a marketingovú podporu. Keď tak rozmýšľam, asi by sme mali z Peťa spraviť aspoň čestného člena klubu. Druhým je nepochybne Milan Stupka z BMW Slovensko, ktorý mi veril aj v dobe, keď som za ním prišiel z ulice a keď ešte žiaden klub neexistoval a ešte som len plánoval zorganizovať prvý Z3 zraz. Toto vyústilo do výbornej spolupráce medzi nami a dá sa povedať, že klub dnes reprezentuje aj značku BMW ako takú. Tretím je Samo Vanko z veteran.sk, ktorý bez váhania uverejnil prvé informácie o klube v jeho časopise, uznávajúc tak stále rastúci význam youngtimerov. Týmto by som sa chcel menovaným pánom poďakovať aj takto verejne.
Čo bol najväčší problém pri štarte klubu?
Problémom bolo na začiatku zohnať a skontaktovať sa s majiteľmi vozidiel radu BMW Z, pretože po niekoľkých prvých členoch to na chvíľu stagnovalo. Dokonca som mal inzerát na bazoši, ktorý upozorňoval na vznikajúci klub a potenciálny prvý spoločný zraz. Takto som postupne tých ľudí oslovoval, niekedy aj individuálne po jednom.
Bolo náročné získať oficiálne potvrdenie od BMW AG?
Oficiálnym BMW klubom sme sa stali po 18 mesiacoch existencie klubu, ale celá procedúra trvala asi 6 mesiacov. Potvrdenie pozostáva zo splnenia niekoľkých podmienok. Klub musí mať nejakú právnu formu, najlepšie občianske združenie v domácej krajine. Musí mať istý počet členov, stanovy, klubovú štruktúru a funkcie. Musí preukázať istú kvalitu klubových podujatí a dodržiavať korporátnu a brandovú identitu BMW. Musí mať podporu od domáceho importéra, čo sa preukazuje oficiálnym listom. My sme toto napríklad nepotrebovali, keďže už vtedy sme preukázateľne úzko spolupracovali s BMW Slovensko. V neposlednom rade bolo potrebné zaplatiť členský poplatok. Týmto sme sa stali prvým a zatiaľ jediným oficiálne uznaným BMW autoklubom na Slovensku. Treba dodať, že klubovú scénu má na starosti BMW Classic, ktoré plní nielen sociálnu funkciu, ale aj technickú podporu. Dáva takto najavo, že mu na komunitách a majiteľoch klasických vozidiel BMW záleží. Čerešničkou na torte bolo, že certifikát BMW klubu nám odovzdala na domácej pôde generálna riaditeľka BMW Slovensko Veronika Hammond.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Aké to má výhody byť oficiálnym BMW klubom?
Aj toto má niekoľko rovín. Okrem medzinárodného uznania je značka BMW zárukou kvality. Klubu to tak pridáva na dôveryhodnosti a prestíži v očiach našich partnerov, ale aj členov klubu. Dodržiavanie vysokého štandardu našich podujatí pozdvihuje ich kvalitu. Ďalšou výhodou je prístup k obrovskému know-how, technickej podpore, dokumentácii vozidiel a expertíze skrz BMW Classic v Mníchove. Kontakty a výmena informácií s ostatnými BMW klubmi je o dosť jednoduchšia ako predtým. Zároveň nám to otvára dvere a prístup k špeciálnym podujatiam a miestam, kam sa bežne nedá dostať. Zľava na vstupné do BMW múzea v Mníchove a na produkty BMW lifestyle tiež poteší.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Koľko má klub dnes aktívnych členov?
Klub má momentálne 65 členov, z toho 60 zo Slovenska. Veľmi ma teší, že klub láka majiteľov aj spoza hraníc, ďalší 4 členovia sú z Českej Republiky a jeden z Maďarska. Zahraniční členovia obohacujú klub aj zaujímavými autami s výkonnými motorizáciami.
Ako vyzerá typické klubové stretnutie alebo zraz?
Klubové zrazy prebiehajú vo veľmi priateľskej atmosfére. Vznikla skvelá komunita ľudí s podobnými záujmami, pravidelne sa stretávame na rôznych akciách. Je to do istej miery aj životný štýl. Najprv nás spojila vášeň pre vozidlá, ale dnes je to už skôr priateľstvo a vzájomná pomoc.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Aké podujatia organizujete počas roka?
Primárne organizujeme tri naše automobilové podujatia – Otvorenie sezóny, veľký výročný zraz v júni a Ukončenie sezóny. Robíme to na štýl veteránskych zrazov v spojení so zážitkovou jazdou po zaujímavých okresných cestách. Začiatkom decembra organizujeme vianočné posedenie pre členov, spojené s valným zhromaždením občianskeho združenia, bez áut samozrejme. Okrem toho sa zúčastňujeme a reprezentujeme klub na viacerých podujatiach iných organizátorov. Tento rok sme zorganizovali aj dve špeciálne podujatia a výlety v limitovanom počte účastníkov do Mníchova a do Talianska.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Máte aj medzinárodné kontakty s podobnými klubmi v Európe?
Najlepšie kontakty máme prirodzene v Česku. S veľmi aktívnym maďarským Z-Roadster klubom máme výborne vzťahy a sme pravidelne v kontakte. A následne skrz BMW Classic sme sa dostali do spoločnosti všetkých svetových BMW klubov, kde funguje aktívna výmena informácií po celý rok.
Čo musí urobiť človek, ak by sa chcel stať členom BMW Z-Roadster klubu?
Vítame všetkých majiteľov a priaznivcov BMW Z-Roadsterov. Musia súhlasiť so stanovami klubu, zaregistrovať svoje vozidlo a zaplatiť členský ročný poplatok. Veľmi často sa stáva, že noví ľudia sa prídu pozrieť na jednu z našich akcií a následne sa zaregistrujú do klubu. Zistia, že sme dobrá partia, ktorá má obrovské know-how ohľadom týchto áut.
Aké auto prevláda medzi členmi – sú to skôr youngtimery, nové modely alebo mix?
Na Slovensku prevládajú modely Z3 všetkých motorizácií. Tento rok je 30. výročie od začiatku výroby modelu Z3, čo je dôležitý míľnik. Najstaršie ročníky Z3 sú tak už oficiálne veteránmi, ale dá sa povedať, že prevládajú youngtimery.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Aká je najväčšia rarita alebo špecialita, ktorú niektorý člen vlastní?
Tých je viacero, ale určite by som spomenul Z1 vo farbe Traumschwartz, individuálne verzie Z3 Bella Macchina alebo British Traditional, dve raritné vozidlá Z3 Coupé, alebo aj niekoľko výkonných motorizácií 2.8i, 3.0i, 35i či M40i.
Vnímate medzi členmi aj „priateľskú rivalitu“, napríklad kto má krajšie alebo originálnejšie auto?
Rivalita v dobrom slova zmysle tam je, ale zároveň obrovská snaha pomáhať si navzájom. Všetci sa snažíme tie svoje autá zveľaďovať a tým zachovať ich technické dedičstvo. Práve preto každoročne oceňujeme top vozidlá v rôznych kategóriách na našom výročnom zraze.
Foto: archív Norberta Bozókyho
Kde by ste chceli klub vidieť o 5 až 10 rokov?
V budúcnosti bude klub zohrávať čoraz dôležitejšiu úlohu, keďže s narastajúcim počtom áut vo veteránskom veku narastie aj potreba ich odborného a kvalitného servisu. Veľmi rád by som zorganizoval technické workshopy a viac sa integroval s európskymi klubmi pre lepšiu výmenu skúseností. V neposlednom rade ostáva sen o vlastnej klubovni – mieste na spoločné stretávanie sa a servis vozidiel.