Domov SPRÁVY Elektromobilita Nabíjanie rýchlejšie než vypitie kávy. Rimac má recept na budúcnosť e-mobility

Nabíjanie rýchlejšie než vypitie kávy. Rimac má recept na budúcnosť e-mobility

Zdroj: Rimac Technology

Na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove predstavila spoločnosť Rimac Technology novú generáciu batériových systémov, ktoré môžu zásadne zmeniť pohľad na elektromobilitu.

Najväčšou hviezdou sa stal solid-state akumulátor vyvinutý v spolupráci s ProLogium a Mitsubishi Chemical Group. Podľa výrobcu je schopný nabiť sa z 10 na 80 percent za šesť a pol minúty, čo je viac než dvojnásobne rýchlejšie v porovnaní s najnovšími lítiovo-iónovými článkami. V praxi to znamená zhruba toľko, že zastávka na rýchlonabíjačke môže byť kratšia než klasické tankovanie paliva spojené s kávou na pumpe, informuje InsideEVs.

Zdroj: Rimac Technology

Nový akumulátor nie je len rýchlejší, ale aj kompaktnejší a ľahší. Kapacita 100 kWh je uložená v batérii, ktorá váži o viac než 80 kg menej než doterajší pack a zaberá takmer o 35 litrov menej priestoru. Vďaka hustote 2 210 W/kg a 2 980 W/l poskytuje viac energie pri menších rozmeroch.

Zásadnou výhodou je aj bezpečnosť. Rimac uvádza, že batéria si dokáže zachovať viac než 95 % kapacity aj pri -20 °C a nehrozí pri nej riziko požiaru či explózie na úrovni článku, čo odstraňuje jednu z najväčších obáv súčasných batériových systémov. Samotné články využívajú chemické zloženie s katódou z 90 % niklu, 5 % mangánu a 5 % kobaltu, pričom anóda je tvorená zo 100 % kremíka. Celý pack je vložený do termoplastického kompozitného obalu a ochladzovaný nepriamo pomocou chladiva, čo je odlišný prístup od bežného vodno-glykolového systému.

Elektrické nápravy a elektronika novej generácie

Okrem batérií ukázal Rimac aj nové pohonné jednotky. Najväčšiu pozornosť pútali ultra-kompaktné e-nápravy SINTEG 300 a 550, ktoré prinášajú rekordné parametre. Podľa výrobcu dokážu poskytnúť viac než 8 kW výkonu na každý kilogram hmotnosti a vyše 90 Nm krútiaceho momentu na kilogram. V praxi to znamená, že sú oveľa silnejšie a efektívnejšie pri menších rozmeroch než väčšina konkurencie. Rotor schopný dosiahnuť 25 000 ot./min. a nový dizajn magnetov umožňujú, aby sa výkon celej nápravy zmestil do balenia veľkého asi ako príručná batožina. Takéto riešenie sa dá využiť od športových hatchbackov až po veľké SUVV, uvádza Rimac v tlačovej správe.

Zdroj: Rimac Technology

Na ceste do výroby je aj systém High Torque XXL Axle, ktorý sa má objaviť vo vozidlách v roku 2026. Testy ukázali účinnosť nad 95 % a krútiaci moment viac než 11 000 Nm na nápravu, čo z neho robí jeden z najsilnejších elektrických pohonov na svete. Rimac zároveň predstavil aj nové riadiace jednotky založené na procesoroch NXP S32E2. Tie nahrádzajú desiatky samostatných modulov jedným centrálnym systémom, čím znižujú komplexnosť a hmotnosť auta a pripravujú pôdu pre éru softvérovo definovaných vozidiel, ktoré dokážu dostávať aktualizácie na diaľku.

Všetky tieto technológie sa budú vyrábať v Chorvátsku, kde Rimac investoval viac než 200 miliónov eur do moderných výrobných kapacít. Rimac Campus pri Záhrebe ponúka 95 000 m² priestorov a umožňuje vyrábať desaťtisíce jednotiek mesačne pre viacero veľkoobjemových projektov naraz.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!