Domov SPRÁVY News Multifunkčný ako švajčiarsky nožík. Dacia Hipster za 15 000 € je prvý...

Multifunkčný ako švajčiarsky nožík. Dacia Hipster za 15 000 € je prvý európsky kei car

Dacia Hipster Concept
Foto: Dacia

Kratší ako Fiat 500 a ľahší ako Mazda MX-5. Nový koncept od značky Dacia s názvom Hipster ukazuje jednu z alternatívnych foriem budúcnosti mobility v európskych veľkomestách, ktorá bude dostupná v podstate pre každého. S minimálnymi rozmermi, no vysokou praktickosťou a miestom pre štyri osoby, ponúka vozidlo plne elektrický pohon s použiteľným dojazdom za cenu ešte nižšiu, než za akú sa momentálne predáva model Spring.

Dacia Hipster Concept je nový druh elektromobilu, aký by európske automobilky mohli produkovať v rámci novej kategórie malých, cenovo dostupných elektrických áut, ktoré budú oslobodené od niektorých povinných bezpečnostných prvkov výbavy, aby sa tým opäť naštartoval európsky automobilový priemysel. Podmienky na vytvorenie tejto novej kategórie boli témou nedávneho stretnutia predstaviteľov zástupcov automobilových spoločností s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou. Dacia však evidentne na koncepte takéhoto vozidla pracovala už skôr.

Dacia Hipster
Foto: Dacia

Sústredenie len na to podstatné

Pri navrhovaní tohto vozidla vychádzali tímy Dacia z reálnych potrieb užívateľov. Sústredili sa teda len na to podstatné. Vonkajšie rozmery vozidla sú skutočne priam až zarážajúco kompaktné – Dacia Hipster Concept meria 3 metre na dĺžku, 1,55 metra na šírku a 1,52 metra na výšku. Napriek tomu ponúka v kabíne štyri miesta na sedenie a batožinový priestor, ktorý je možné variabilne prispôsobovať aktuálnym potrebám v rozsahu 70 až 500 litrov.

Dacia Hipster
Foto: Dacia

Pôsobivé hodnoty sa podarilo dosiahnuť aj v oblasti hmotnosti. Hipster je o 20 % ľahší ako Spring, a teda váži len okolo 800 kilogramov. Menšia hmotnosť znamená menej surovín, menej energie použitej pri výrobe vozidla a menšiu spotrebu energie pri jazde. Ambíciou tohto auta je znížiť uhlíkovú stopu za celý svoj životný cyklus na polovicu v porovnaní s tými najlepšími plne elektrickými vozidlami, aké sú momentálne na trhu k dispozícii.

Foto: Dacia

Dacia nezverejnila kapacitu batérie, ale odvoláva sa na to, že 94 % motoristov vo Francúzsku nenajazdí denne viac ako 40 km. Vozidlo je preto vybavené batériou, ktorú stačí nabíjať dvakrát do týždňa.

Foto: Dacia

Poloha sedadiel vodiča a spolujazdca je identická s modelom Sandero. Prístup na zadné sedadlá uľahčuje široké otváranie dverí a sklopné sedadlo spolujazdca. Predné sedadlá sú spojené do lavice, čo má nielenže znížiť výrobné náklady, ale zároveň je to aj odkaz na historické vozidlá z minulosti. Podobné ako napríklad Duster alebo Bigster, aj Hipster je vnútri vybavený systémom úchytov YouClip s 11 kotviacimi bodmi. Do nich je možné integrovať držiaky pohárov, lakťové opierky, stropné svetlá a iné. Vozidlo nemá vlastnú obrazovku, spolieha sa na smart zariadenie užívateľa. Smartfón sa tak stáva súčasne aj digitálnym kľúčom k odomknutiu vozidla a jeho naštartovaniu. Dokovacia stanica slúži ako multimediálna obrazovka s navigáciou a slúži aj ako audiosystém, keďže je pripojený k prenosnému reproduktoru.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!