Domov SPRÁVY Elektromobilita Nové elektromobily kupujú najmä firmy, ľudia si EV dovážajú z cudziny

Nové elektromobily kupujú najmä firmy, ľudia si EV dovážajú z cudziny

Audi na nabíjačke ZSE Drive
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) jazdí na slovenských cestách už viac ako 21 833 osobných batériových elektromobilov (BEV). Spolu s elektrickými dodávkami, nákladnými vozidlami a autobusmi dosiahol počet čisto elektrických batériových vozidiel na našich cestách 23 259 kusov.

Od začiatku roka tak trh elektromobilov zaznamenal nárast o 50 % a za posledné tri mesiace sa počet BEV na cestách zvýšil o 14,6 %. Podiel elektrických vozidiel na nových registráciách je však na Slovensku viac než 4-násobne nižší ako európsky priemer, uvádza SEVA.

Ford Puma Gen-E
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podľa analytika Martina Jeleneka zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) ide o zreteľný signál, že trh s elektromobilmi na Slovensku už nie je okrajovou témou: „Zlom nastal už v druhej polovici minulého roka, no v roku 2025 vidíme systematický rast. Dopyt rastie vo firemnom sektore aj medzi individuálnymi vodičmi. Aj keď sme ešte ďaleko od európskeho priemeru, tempo rastu stále zrýchľuje,“ tvrdí Jelenek. Riaditeľ SEVA Patrik Križanský k aktuálnym číslam dodáva: „Rozhodne nie je pravda, že by Slováci o elektromobilitu nemali záujem, rozhodujú sa však pragmaticky podľa cenovej a fyzickej dostupnosti vozidiel na trhu a naďalej uprednostňujú individuálny dovoz jazdených vozidiel zo zahraničia, najmä značky Tesla.” Takýchto vozidiel pribudlo na slovenských cestách v poslednom kvartáli necelých 500, pričom novým predajom kraľuje koncern Volkswagen s modelmi Škoda Elroq a Enyaq (spolu vyše 300 kusov), VW ID.7 a ID.4 (spolu viac ako 60 kusov).

Podiel predaja elektromobilov je na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami stále nízky

Podľa aktuálnych údajov polície sa v treťom kvartáli 2025 na Slovensku zaregistrovalo 961 nových osobných vozidiel BEV a 879 nových osobných plug-in hybridov (PHEV), vďaka čomu podiel elektromobilov na predajoch dosiahol za september 4,5 % pre BEV a 3,6 % pre PHEV. Za obdobie prvých troch kvartálov roka predstavuje priemerný podiel elektromobilov na nových registráciách 4,4 % BEV a 4,2 % PHEV. Slovensko tak výrazne zaostáva nielen za svojimi susedmi (podiel čisto elektrických vozidiel dosiahol v Rakúsku 20,9 %, v Česku 6,4 %, v Maďarsku 8,7 %, v Poľsku 8,9 %), ale aj za celou Európou (v rámci Únie 18,9 %, pri započítaní Veľkej Británie, Nórska, Švajčiarska a Islandu až 21 %).

Rekordérom je ako obyčajne Nórsko, kde až neuveriteľných 97,7 % nových registrácií predstavujú čisto batériové elektromobily – topografia a klimatické podmienky tam pritom nie sú o nič priaznivejšie ako u nás, podobný je aj počet áut na cestách. Slovensko, žiaľ, ostáva so 4,4 % na druhej priečke od konca, pričom posledné Chorvátsko (3,8 %) má výborne našliapnuté k tomu, aby nás ešte pred koncom roka predbehlo. V auguste tam totiž z európskych peňazí spustili dotačný program na nákup elektrických vozidiel pre firmy aj jednotlivcov, kde príspevky pokrývajú až 40 % ceny vozidla,“ vysvetľuje Patrik Križanský.

Tesla Model Y Performance
Foto: Tesla

Podobne ako inde vo svete, aj na Slovensku sa elektrifikácia vozového parku odvíja od aktivít podnikateľského sektora. Takmer 90 % registrácii nových elektromobilov pripadá na právnické osoby, jednotlivci naopak dominujú pri registráciách individuálne dovezených vozidiel.

Tesla za babku? Vyskúšali sme jazdený Model 3

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!