Represívne clá až do výšky 35 % nad rámec existujúceho 10-percentného cla na elektromobily vyrobené v Číne, ktoré boli zavedené v novembri 2024 a musia ich platiť dokonca aj európski výrobcovia, sa míňajú účinku.
Európska únia zaviedla represívne clá na v Číne vyrobené plne elektrické vozidlá v novembri minulého roka s cieľom ochrániť trhový podiel európskych výrobcov elektromobilov. To, či zavedenie ciel malo v skutočnosti pozitívny efekt na európske automobilky, je otázne, keďže čínske automobilky v roku 2025 zvýšili predaj svojich vozidiel na európskom trhu o 93 %, informuje Automotive News Europe.

Najlepšie sa darí čínskych značkách MG a BYD, ktoré majú zároveň najlepšie vybudovanú predajnú a servisnú sieť. Títo výrobcovia sa rýchlo preorientovali na predaj hybridných a plug-in hybridných vozidiel, na ktoré sa represívne dovozné clá nevzťahujú. Keďže čínske automobilky dokážu vyrábať tieto vozidlá s nižšími nákladmi a trh s hybridnými vozidlami je v Európe podstatne väčší ako trh s plne elektrickými vozidlami, vo svojich segmentoch sa v mnohých európskych krajinách dostali do TOP 5 najpredávanejších modelov. Podľa údajov Dataforce sa predpokladá, že predaj čínskych automobiliek prekročí do konca roka 700 000 kusov, čo je významný nárast oproti 408 000 kusom v roku 2024. Je preto otázne, či zameranie sa Európskej únie na konkrétnu technológiu (plne elektrické vozidlá) malo vôbec nejaký pozitívny efekt. Clá totiž postihli aj európskych výrobcov, ktorí elektromobily predávané v Európe vyrábajú v Číne, príkladmi sú Dacia Spring, Cupra Tavascan alebo Mini Aceman.
Autá predávajú s masívnou stratou
Keďže výrobné náklady v Číne sú o približne 20 až 30 % nižšie ako v Európe, štandardné 10-percentné dovozné clá na hybridné vozidlá dokážu čínske automobilky bez problémov zvládnuť. Údaje Dataforce takisto odhaľujú, že kým v roku 2024 tvorili elektromobily 44 % celkového predaja čínskych značiek v Európe, tento rok ich podiel klesol na 34 % na úkor rastúceho predaja hybridných vozidiel. Automotive News Europe s odvolaním sa na nemenovaný zdroj tvrdí, že výroba a predaj automobilov sú ziskové len pre štyroch z viac ako stovky čínskych výrobcov. Dôvodom je agresívna cenová vojna vyvolaná v lete 2024, ktorá núti čínskych výrobcov expandovať do zahraničia, aby predávali vozidlá s vyššou maržou.




































