S reklamáciou tovaru či služieb sa z času na čas stretáva každý z nás. Mnohí spotrebitelia pritom nepoznajú všetky svoje práva pri uplatňovaní reklamácie. Často sa vopred vzdávajú vybavovania reklamácie kvôli stratenej alebo zle čitateľnej účtenke a o reklamáciu sa ani nepokúsia. Magazín dTest upozorňuje, že pokladničný doklad nie je nevyhnutný na podanie a úspešné vybavenie reklamácie.
Absencia papierového bločku nie je automaticky dôvodom na neprijatie reklamácie. Spotrebitelia si často myslia, že na úspešné podanie a vybavenie reklamácie za zakúpený tovar alebo službu musia mať pokladničný doklad. Bločky si tak strastiplne uchovávame v obaloch či obálkach v domnienke, že bez neho nemôžeme zakúpený tovar reklamovať. Niektorí obchodníci túto neznalosť využívajú a podmieňujú prijatie reklamácie pokladničným blokom. Časopis dTest však upozorňuje, že spotrebiteľ má možnosť preukázať nákup alebo čerpanie služby aj inými spôsobmi. Pri uplatňovaní reklamácie totiž stačí preukázať, že ste si kúpili tovar u podnikateľa.
Čím všetkým je teda možné nákup preukázať?
Najjednoduchšou formou preukázania zakúpenia tovaru je odfotenie pokladničného dokladu do telefónu. Túto elektronickú kópiu dokladu je obchodník pri podaní reklamácia povinný akceptovať. Dnes už pre takéto prípady existuje množstvo rôznych mobilných aplikácií na spravovanie účteniek. Účtenku si tak môžu spotrebitelia po nákupe odfotiť, pomenovať a originál s pokojným svedomím zahodiť.
Pokiaľ spotrebiteľ platí tovar alebo službu bezhotovostne, teda kartou alebo prevodom, nákup vie jednoducho preukázať bankovým výpisom, v ktorom je uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a zaplatená suma. Ak spotrebiteľ platil v hotovosti a nemá ani papierovú, ani elektronickú účtenku, situácia stále nie je stratená. Spotrebiteľ môže nákup tovaru preukázať napríklad originálnym obalom, alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva – typicky môže ísť o produkt nejakej autorskej tvorby, V krajnom prípade, ak spor kvôli reklamácii dospeje až k súdnemu konaniu, je možné preukázať nákup svedeckou výpoveďou.
Je nutné myslieť aj na časovú obmedzenosť záruky – je preto nevyhnutné preukázať, kedy ste kúpili tovar alebo čerpali nejakú službu.
Čo robiť pri kúpe z druhej ruky?
Mnohí spotrebitelia radi nakupujú tovar „z druhej ruky“ – je to často výhodné aj ekologické. V takom prípade obvykle dostávajú účtenku od pôvodného vlastníka, ktorá potvrdzuje, že je tovar ešte v záruke. Ak však spotrebiteľ potrebuje tovar reklamovať, môže nastať situácia, že obchodník reklamáciu neprijme s odôvodnením, že s novým majiteľom tovaru nemá žiadny právny vzťah. Podnikateľ bude mať v takejto situácii pravdu. Práva z chybného plnenia sú totiž viazané na kúpnu zmluvu, ktorú predávajúci uzavrel so svojim pôvodným zákazníkom.
Riešenie takejto situácie opäť ponúka časopis dTest – pri kúpe tovaru z druhej ruky je vhodné spísať tzv. prevedenie práv z chybného plnenia. V prevedení práv z chybného plnenia vlastník vyhlasuje, že všetky súčasné aj budúce práva prenáša na nového vlastníka tovaru.