Vedenie hlavného mesta predstavilo parkovaciu politiku. Problémom nie je to, že sa do riešenia parkovania pustilo. Ale to, aký charakter táto politika má.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ku každému problému možno pristúpiť dvoma základnými spôsobmi. Prvým je zákaz či obmedzenie. Tento postup nedáva žiadnu alternatívu, respektíve žiadnu reálnu alternatívu. Druhý spôsob hľadá také riešenie, ktoré ľudí síce obmedzí, no súčasne im ponúkne možnosť alternatívneho (reálneho) naplnenia ich objektívnych potrieb. Toto riešenie si samozrejme vyžaduje synergiu opatrení. Je teda náročnejšie a dlhodobejšie. Dlhší čas si však vyžiadajú nielen príprava zmien a náklady s nimi spojené, podstatne dlhodobejší bude aj ich efekt.

Poplatky naše obľúbené

Na Slovensku sa problémy riešia obmedzeniami a poplatkami a vedenie magistrátu v kultúre poplatkov pokračuje. Plánuje zaviesť plošné spoplatnenie parkovania v kritických častiach mesta. Zvýhodnení majú byť rezidenti. Teda tí, ktorí v meste, respektíve konkrétnej mestskej časti, bývajú. V mieste trvalého bydliska bude rezident parkovať na základe zaplateného ročného poplatku, v iných častiach mesta môže využiť istý počet bezplatných hodín. Toto je zaujímavá myšlienka. Ako to chce vedenie mesta kontrolovať? Druhá otázka je, ako to bude so služobnými autami, ktorých je na našich cestách neúrekom. Tie sú predsa písané na firmu, ktorá má sídlo na inej adrese. Toto všetko sú samozrejme drobnosti, ktoré možno vyriešiť. Otázne je, či bude parkovacích miest viac, alebo zostane ich počet rovnaký. Lebo ak zostane rovnaký, čo sa vlastne zavedením poplatkov vyrieši? Je cieľom vytlačenie cezpoľných?

Údel centra moci

Bratislava nie je len hlavným mestom, ale súčasne je aj politickým, vládnym a ekonomickým centrom Slovenska. Sídlia v nej vládne úrady, centrály firiem a bánk. Je špongiou na ľudí. Je teda zjavné, že ľudia dochádzajúci denne za prácou si svoj údel nevybrali. Ak by takýmto centrom Bratislava nebola, problém s dopravou a parkovaním by podľa mňa nemala. Vedenie mesta tvrdí, že by ľudia mali za prácou dochádzať hromadnou dopravou. Má ale občan reálnu šancu prepraviť sa do práce v Bratislave z miesta svojho trvalého bydliska? Nemyslím z okresného mesta, ale zo svojej obce. V tejto súvislosti ma napadlo, či si to niektorí z autorov tejto myšlienky vyskúšali v praxi. Asi nie. Inak by zistili, že by im cesta do práce trvala niekoľko hodín. Skúsili s jedným, či dokonca viacerými prestupmi, ráno odviezť dieťa do školy či škôlky a poobede ho odtiaľ vyzdvihnúť? Problémom je teda dostať sa z miesta svojho bydliska na územie Bratislavy. Že to nie je problém Bratislavy? Vážne?! Tak presťahujme všetky štátne úrady, ministerstvá a centrály firiem do Banskej Bystrice. A Bratislava bude v kľude. Posledný nech zhasne.

A k tejto téme ešte jedna osobná skúsenosť. Verili by ste, že vlak môže hodinu meškať zo stanice, kde jazdu začína? Nie? Podotýkam, že stojí na peróne a napriek tomu mešká. A váš plán ako sa dostať domov, je v pr… Nech vám v takejto chvíli niekto povie, že máte aj zajtra nechať svoje auto doma!

Hľadanie plodí riešenia

Materiál obsahuje informácie o tom, že mesto plánuje stavať záchytné parkoviská a posilňovať autobusovú dopravu. Na rozdiel od sadzobníka poplatkov však pri týchto informáciách absentujú termíny.  Otázkou teda zostáva, kedy, kde, v akom počte a s akou kapacitou budú záchytné parkoviská vybudované. A tiež to, či autobusová doprava, ktorá využíva preplnené cesty, je tým správnym a hlavne perspektívnym a ekologickým riešením. Ak chce vedenie hlavného mesta problém riešiť komplexne, mohlo by sa poobzerať po okolí. Nemusí chodiť na kraj sveta, stačí sa inšpirovať vo Viedni. Ja viem, metro je ako žena detektíva Colomba. Mnohí o nej počuli, no nikto ju, dokonca ani v Bratislave, nevidel. A podobne je to aj s metrom. Nehádžme však zbrane do obilia. Pokojne bude stačiť, keď ho v dopravnom systéme Bratislavy nahradíme električkami. Sú takmer imúnne voči dopravným zápcham a v neposlednom rade aj ekologické. Poďme sa ale pozrieť na to, ako to majú vyriešené vo Viedni.

Ak ste majiteľom staršieho auta, do srdca Bratislavy sa už nedostanete

Pre ľudí aj pre mesto

Do Viedne cestujem pomerne často a tak to mám vyskúšané.  V meste je jedenásť parkovacích domov Park & Ride. Ich celková aktuálne zverejnená kapacita je približne 10 000 miest. Tieto parkovacie domy ponúkajú parkovanie za 3,60 €/deň. Ak tam plánujete parkovať pravidelne, môžete si kúpiť týždennú, mesačnú alebo celoročnú kartu. Ak si kúpite časový lístok na MHD vo Viedni (Wiener Linien), dostanete na parkovanie dokonca zľavu. Tieto parkovacie domy sú súčasťou dopravnej politiky mesta, v ich tesnej blízkosti sú zastávky metra, električiek a autobusov. Okrem týchto parkovacích domov sú vo Viedni samozrejme aj iné parkoviská a parkovacie domy.  Tento systém má skrátka logiku. Občan sa dostane na okraj mesta a do centra pokračuje hromadnou dopravou. A čuduj sa svete, do práce sa dostane rýchlejšie, než svojim autom. Výsledkom je, že parkovacie domy sú počas pracovných dní plné.

Viete si predstaviť, ako by centrum Viedne vyzeralo, ak by tých 10 000 automobilov pokračovalo v ceste? Dopravná situácia by bola podstatne horšia než v Bratislave. Ale nie je. Ak sa občan napriek tomu rozhodne s autom pokračovať   do úplného centra, potom si za parkovanie riadne zaplatí. A takto je to v poriadku. Dostal totiž možnosť do centra mesta svojim autom nejazdiť. Z vlastnej skúsenosti viem, že využitie tohto systému je časovo aj ekonomicky výhodné!

Odhodlanie vyriešiť problémy s dopravou a parkovaním v Bratislave treba oceniť. Prihovárali by sme sa však za také riešenia, ktoré budú dobré a výhodné nielen pre mesto, jej obyvateľov ale aj pre tých, ktorí do mesta dochádzajú za prácou. Lebo ak nedostanú možnosť vyriešiť svoj parkovací problém legálne, budú hľadať iné riešenia. Nie je lepšie im ich poskytnúť?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!