Zdieľanie áut na Slovensku nie je žiadnou prevratnou novinkou, no do Bratislavy prišla v týchto dňoch nová služba požičiavania vozidiel – SHARE’Ngo. Carsharing zo sebou ale prináša mnoho otázok.

Prečo by si niekto týmto spôsobom požičiaval auto? Za prvé, ak nemá človek auto, ale má vodičák a potrebuje sa dostať niekam v dostupnosti mesta alebo jeho okolia, 100 kilometrový dojazd týchto elektrických autíčok úplne postačí. Takže sa oplatí využiť carsharing.

 

Po druhé, aj keď v Bratislave už funguje služba zdieľania vozidiel, má pár byrokratických a zdĺhavých múch, ktoré sa tak jednoducho prekusnúť nedajú. Napríklad, keď si chceš požičať auto, musíš si ho vopred zarezervovať, prísť presne na čas na dohodnuté miesto.  S tým je spojené nepríjemné vrátenie, kde sa zasa musíš s autom vrátiť tam, kde si ho vzal.

A po tretie, ide o pohodlnejších spôsob prepravy, ktorý je zároveň ekologický. Pretože ak chceš alebo nie, aj tebe niekedy tie tašky z veľkého nákupu prídu ťažké. Alebo sa rozhodne na nákup ísť tvoja babka. Aj každej mamičke sa raz za čas zíde vozidlo, ktorým by sa rýchlo prepravila bez zbytočného tlačenia sa v autobuse s kočíkom. Alebo meškáš na skúšku a tým busom s prestupmi to naozaj nestíhaš.

Nech už je situácia akákoľvek, tento novodobý spôsob prepravy bez zbytočných  papierovačiek je naozaj šikovný. Otázka je, či to bude tak fungovať aj v praxi, pretože mať to čierne na bielom ešte neznamená, že sa realita nevymkne kontrole.

Nabíjanie a vrátenie

 

Pevne verím, že požičané elektrické vozidlá na zdieľanie neskončia podobne ako vcelku úspešný projekt hlavného mesta s požičiavaním bicyklov, ktoré sa čas od času našli v rieke alebo tam, kde jednoducho nemali čo robiť.

Nebojí sa služba SHARE’Ngo o svoje malé žlté prepravníčky? Lebo sme len ľudia a drvivá väčšina z nás je celkom.. no.. lenivá. Čo ak niekto využije celý 100 kilometrový dojazd a auto jednoducho odstaví niekde mimo zóny, pretože mu jednoducho dôjde šťava?

Každopádne, tieto žlté elektromobily pripomínajúce nafúknutú lienku budú k dispozícii nepretržite vo svojich “floatingových” zónach. Odblokovanie, rezervovanie a požičanie auta prebieha cez aplikáciu v mobile, takže budeš neustále vedieť, kde je možné ho najbližšie zastihnúť. Áno, carsharing znie ako skvelý nápad.

 

Po nastúpení do auta sa zadá PIN a je to. Keď už svoje dočasné vozidlo nepotrebuješ, jednoducho ho odstavíš kdekoľvek vo freefloatingovej zóne, ktorú nájdeš v aplikácii. O údržbu, čistenie, umývanie a dobíjanie sa stará prevádzkovateľ, ale chovať ako prasiatko sa hádam nebudeš.

Ako sa platí? 

Jednoducho sa treba pomocou aplikácie zaregistrovať, zadať svoj e-mail a vodičák a zakúpiť si nejaký ten štartovací balíček. Základná sadzba je 0,21 € za minútu, ale ak si zvolíš minútový balík, sadzba sa zníži na 0,16 € za minútu.

Takže do kolóny by som sa nepúšťala, ale ak sa chceš počas dňa rýchlo dostať z jedného konca Bratislavy na druhý, víde ťa to síce drahšie ako lístok na autobus, no budeš mať svoje pohodlie a budeš sám sebe pánom.

Fotka SHARE'Ngo Slovensko.

Takže jedno autíčko má dojazd 100 kilometrov. Zvukový signál v kabíne ti samozrejme oznámi, že už sa mu míňa šťava, a tak budeš môcť presadnúť do najbližšieho nabitého auta, alebo dôjsť do cieľa peši. Plusom určite je, že vybité vozidlá v aplikácii nebude vidno, takže sa poňho nebudeš teperiť zbytočne.

Myslíš, že sa táto služba v Bratislave uchytí?

Test Peugeot 508 GT 1,6 Pure Tech 225k, v podrobnom teste!

Zdroj: sharengo-ba.sk