S príchodom roku 2020 sa neprehupneme len do novej dekády, no dočkáme sa aj viacerých významných zmien, týkajúcich sa áut. Azda jedna z najväčších sa má dotknúť spaľovacích motorov. Klasický benzín, ktorý dnes tankujeme na našich benzínkach totiž od 1. 1. 2020 nahradí ekologickejšia alternatíva, ktorá môže mať negatívny dopad na staršie motory a peňaženky vodičov. 

Európska rada sa stoj čo stoj snaží znižovať množstvo skleníkových plynov vygenerovaných automobilovou dopravou. Okrem značného obmedzovania dieslových motorov sa postupne všetky krajiny Európskej únie musia podrobiť novému trendu. Ten hovorí o 6% poklese škodlivých plynov od roku 2010.

V súčasnosti sa Slovensko nachádza na 4% a do splnenia stanoveného limitu už nezostáva veľa času. Presne to je hlavný dôvod prečo sa od prvého dňa nového roku bude na čerpacie stanice dodávať benzín s označením E10.

Čo to pre nás znamená?

V prvom rade si treba pripomenúť, že v súčasnosti je bežným benzínom ten s označením Natural 95 E5. Jeho “ekologickejšia” verzia E10 bude vďaka náročnejšiemu výrobnému procesu drahšia. Bohužiaľ, nie je to jediná nevýhoda. Nakoľko je v E10-tke vyšší podiel bioetanolu ako v súčasnej E5-ke, bude to znamenať, že autá so staršou emisnou normou budú mať problémy pri jeho dlhodobom využívaní. Týkať sa to má áut, ktoré spĺňajú normy Euro 4 a staršie, respektíve tých, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005.

Špecializovaný český magazín petrol.cz navyše uvádza, že pokiaľ vozidlo nie je na tento typ paliva homologizované, môže to viesť k trvalému poškodeniu výfukových ventilov.

Ak zoberieme do úvahy, že priemerný vek slovenského auta je 13,4 roka, znamená to, že problém sa bude týkať skutočne značného množstva vozidiel. Okrem automobilov sa ale problém s poškodením motora môže dotknúť aj inej techniky. V ohrození sú  napríklad klasické karburátorové záhradné stroje, ktoré budú mať podobný problém so spaľovaním.

Aké je riešenie?

Mohlo by sa zdať, že riešenie nemusí byť zložité. Chodiť tankovať na zahraničné benzínky alebo využívať tie lacnejšie. E10 bude však postupne nahradený na všetkých pumpách vo všetkých štátoch. Riešením teda môže byť kúpa nového auta, ktorá je ale ekonomicky náročná. Dočasne lacnejšou alternatívou je potom tankovanie prémiových palív s oktánovým číslom 100. Aj v tomto prípade sa však jedná len o krátkodobé riešenie, pretože ich- ich cena je vyššia. Bohužiaľ aj cena samotnej E10 bude vyššia a tým pádom môžeme od budúceho roku opäť očakávať zdražovanie palív. Vo finále tak za prevádzku auta zaplatíme viac či chceme alebo nechceme.

V Nemecku sa neuchytil

Hlavný automobilový trh Európy – Nemecko – novú “eko” verziu Natural 95 uviedlo už v roku 2011 do skúšobnej prevádzky. Avšak na tomto trhu nezaujal a podľa prieskumov BDBe jasne vyplýva, že sa ho tamojší motoristi boja. Aj keď je na nemeckom trhu podstatne vyšší podiel nových áut ako na Slovensku, aj tu majú strach z poškodenia motoru. Navyše aby toho nebolo málo, nový benzín znižuje výkon motora a zvyšuje spotrebu v priemere až o 5%. Európska únia teda opäť ukázala svoje “sociálne cítenie” a to, že v peňaženkách obyvateľov jednotlivých krajín chce byť čoraz hlbšie a hlbšie.

Shell na benzínke omylom zamenil nádrže na palivo, vodiči sú nešťastní!

Zdroj: Petrol.cz