Po našom hlavnom meste ich aktuálne premáva 209.  Električky ročne prepravia viac ako 67 miliónov cestujúcich na celkovej dĺžke tratí 42 kilometrov.

Nástup tohto dopravného prostriedku do miest rozprúdil dopravu v mestách ich okolí. Na Slovensku sme mali električky ako jedny z prvých na svete. Tento typ dopravy začal v Bratislave premávať 27. augusta 1895, neskôr bola električková trať vybudovaná aj v Košiciach. Dnes tvoria nosný systém mestskej hromadnej dopravy, ktorý premáva 125 rokov!

Električky premávajú po Bratislave už 125 rokov, verili by ste tomu?

Prvú električkovú linku otvorili v Bratislave s veľkou pompou 27. augusta 1895, teda oveľa skôr ako napríklad v Prahe i mnohých iných mestách. Presne na poludnie odviezol za zvukov hudby slávnostne vyzdobený vozeň prvých cestujúcich. Podľa spočítaných lístkov sa počas prvého dňa prevádzky odviezlo 2468 ľudí.

Električky premávajú po Bratislave už 125 rokov, verili by ste tomu?

V tom istom roku premávalo v Bratislave 5 elektrických vozňov v desaťminútových intervaloch. Tým sme predbehli aj veľké mestá ako Amsterdam, Manchester či Tokio. Súčasná prevádzka električiek je veľmi lacná a rýchla. Na Slovensku sa jazdí na trakčnom napätí 600 V odoberanom z trolejového vedenia a na rozchodoch 1 435 mm v Košiciach a 1 000 mm v Bratislave (ako inak, Bratislavu musela vtedy vyčnievať).

Medzi rokmi 1980 až 2002 sa uvažovalo o prerozchodovaní električkovej siete v Bratislave na normálny (tiež nazvaný železničný alebo Stephensonov) rozchod 1 435 mm, lebo v tom čase bol v Československu metrový rozchod iba v Bratislave a Liberci a pri kúpe vozidiel z iných dopravných podnikov ich bolo nutné previazať na bratislavské metrové podvozky. Bohužiaľ, nestalo sa tak a zrejme sa ani dlho nestane.

Električky premávajú po Bratislave už 125 rokov, verili by ste tomu?

Na začiatku 20. storočia sa taktiež zaviedli lýrové zberače a označenie liniek písmenami. Významným medzníkom bratislavskej verejnej dopravy bolo zavedenie číselného označenia liniek, ktoré sa datuje do roku 1944. Prvý raz prekročili električky Dunaj cez Starý most v roku 1951, keď vznikla aj ich prvá konečná zastávka na petržalskej strane.

Technické parametre mosta však nedovolili prevádzku na tejto trase udržať dlhšie ako desať rokov a tak sa električková doprava vrátila na pravý breh Dunaja až po vyše pol storočí. Električky začali do Petržalky opäť premávať po 55 rokoch – 8. júla 2016. Dva roky pred tým, 6. novembra 2014, sa uskutočnila premiéra prvej obojstrannej električky.

Električky premávajú po Bratislave už 125 rokov, verili by ste tomu?

K dnešnému dňu je to už 125 rokov. Vzhľadom na vývoj a prerod našej krajiny je to veľmi úctyhodný vek. Aktuálne sa pracuje na projekte, ktorý by mal dotiahnuť električky až na koniec Petržalky a zároveň sa niekoľko tratí dočká rekonštrukcie. Táto trať by mala mať dĺžku 3,8 kilometra a sedem zastávok. Súbežne s radiálou by sa mali vybudovať cyklotrasy, cesty i chodníky k zastávkam. Projekt má byť dokončený do roku 2023, no uvidíme, ako to nakoniec dopadne.

Zdroj: IMHD Bratislavský kraj TASR

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHyundaj odhaľuje modernizované SUV Kona. Bude aj verzia N line
Nasledujúci článokBláznivé čísla? Každé tretie auto pochádza z Číny!