Slovensko počas uplynulých 7 dní zažilo Európsky týždeň mobility. Ten sa snaží každoročne jemne dotlačiť ľudí k tomu, aby namiesto auta využili hromadnú dopravu.

Na to, aby sme sa presunuli z bodu A do bodu B, využívame podľa analytičky Evy Sadovskej zo spoločnosti Wood & Company až v takmer troch štvrtinách prípadov osobný automobil (až 73,9%). Hromadná doprava, kde započítame autobusy, trolejbusy či električky, v našej krajine tvorí podiel vyšší ako 16 %. Najmenej používanou prepravnou metódou je cestovanie vlakom, ktoré tvorí približne desatinu z celkového počtu. No, Slovensko nemá zjavne lákavú MHD.

Slovensko je jednou z krajín s najnižším využívaním áut, pričom ich máme najradšej
Zdroj: Facebook Foto Košice

Ak sa vám percento používania osobného auta aj napriek nadpisu zdá stále vysoké, treba si pozrieť údaje z ostatných krajín Európskej Únie. Slováci v EÚ nepatria medzi rekordérov. „V rámci únie sme dokonca krajinou s tretím najnižším podielom cestovania autom v rámci pozemnej dopravy. V menšej miere za volant sadajú už iba obyvatelia susedného Česka (73,3 %) a Maďarska (70,6 %),“ vyčíslila Sadovská. Naopak, najvyšší podiel osobokilometrov prejazdených osobným automobilom evidujú v Litve (90,4 %) a Portugalsku (88,4 %).

Kvalitná a funkčná dopravná infraštruktúra je jedným zo základných predpokladov rýchleho rozvoja slovenských regiónov. Slovensko má aj vďaka minulosti veľké nedostatky v budovaní diaľničnej siete, nedostatočne elektrifikované železničné trate, ako aj deficity pri modernizácií letísk. Podľa týchto štatistík sa však zdá, že aj napriek rozvíjajúcej sa dopravnej sieti stále sadáme najradšej do áut.

Slovensko je jednou z krajín s najnižším využívaním áut, pričom ich máme najradšej

Ktorí obyvatelia majú radšej hromadnú dopravu?

Do autobusov a trolejbusov najčastejšie v EÚ sadajú obyvatelia Maďarska (20,8 %). Takmer 19-percentný podiel na celkovej pozemnej doprave evidujú na Cypre. Na Malte a v Českej republike išlo v roku 2018 o podiely na úrovni 17,5 %, respektíve 17 %. Cestovanie vlakom je v únii najvýraznejšie v Rakúsku (12,9 %) a Holandsku (11,2 %). Tieto dve krajiny sa naozaj dlhé roky snažia ísť zeleným príkladom.

Analytička pripomína, že za posledné štvrťstoročie sa situácia v doprave na Slovensku výrazne zmenila. „Kým v súčasnosti v pozemnej doprave dominujú hlavne autá, pred 25 rokmi tomu nebolo tak,“ pripomína. V roku 1993 totiž podiel osobokilometrov najazdených osobnými automobilmi predstavoval na Slovensku 46,5 %. Oveľa viac ako v súčasnosti cestovali vtedy Slováci autobusmi, ich podiel predstavoval 41,4 % na celkovej pozemnej doprave. Podiel vlakov sa nachádzal na úrovni 12 %. Cenová dostupnosť vozidiel, ktorá sa s pribúdajúcimi rokmi zvyšuje, je znakom toho, že sa nemáme až tak zle.

Otrasná scéna z Maďarska: Vodič na diaľnici odbočil do protismeru

Zdroj: teraz.sk Mikkos

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Honda Jazz e:HEV, naozaj revolučná, no zároveň praktická
Nasledujúci článokŠkoda Fabia Combi oslavuje okrúhlych 20 rokov!