Domov Doprava Vysoké emisie lietadiel? Mýtus je vyvrátený, toto je realita

Vysoké emisie lietadiel? Mýtus je vyvrátený, toto je realita

Argumentov mnohých odporcov elektromobility je, že zbytočne budeme prechádzať na elektrické vozidlá, pokiaľ nám po oblohe budú lietať tisíce lietadiel denne. Ak však prepočítame uhlíkovú stopu lietadla na jedného pasažiera a jeden preletený kilometer, zistíme, že preprava lietadlom je za určitých podmienok ekologickejšia ako preprava spaľovacím vozidlom.

Nízkonákladová letecká spoločnosť WizzAir kontinuálne znižuje emisie uhlíka na jedného pasažiera na kilometer letu. V roku 2022 WizzAir dosiahol priemerné emisie 55,2 gramu CO2 na pasažiera na kilometer letu, čím sa už približuje koľajovej doprave. Vo februári 2023 boli priemerné emisie dokonca len 48,9 g. Ukazujú to štatistiky dát leteckej spoločnosti, ktoré sú zverejnené TU.

Spoločnosť WizzAir sa naďalej zaviazala znižovať emisie uhlíka na cestujúceho o 25 % do roku 2030 a dosiahnuť nulu do roku 2050. Za týmto účelom podpísala Memorandum o porozumení so spoločnosťou Cepsa, poprednou medzinárodnou firmou, zaoberajúcou sa výrobou udržateľných energií, predmetom ktorej budú dodávky udržateľného leteckého paliva (SAF). Memorandum o porozumení dáva spoločnosti Wizz Air príležitosť kúpiť SAF od spoločnosti Cepsa na zásobovanie siete leteckých liniek po celom Španielsku. Letecké palivo spoločnosť Cepsa vyrába z organického odpadu, ako sú okrem iného použité kuchynské oleje alebo poľnohospodársky odpad. Tieto biopalivá podporujú obehové hospodárstvo tým, že sa vyrábajú z odpadu, ktorý by inak skončil na skládkach, a umožnia znížiť emisie počas až o 80 %.

Kľúčová je obnova flotily lietadiel

WizzAir neustále pridáva do svojej flotily nové lietadlá Airbus A321neo a nahrádza staršie lietadlá. Podiel lietadiel s novou technológiou „neo“ už prekračuje 50 % podielu flotily lietadiel tohto prepravcu. Lietadlo Airbus A321neo obsahuje najnovšiu technológiu, ktorá ponúka významné environmentálne výhody a v súčasnosti môže lietať s 50 % prímesou SAF. Okrem svojho ambiciózneho programu obnovy flotily Wizz Air neustále pracuje na iniciatívach zameraných na úsporu paliva a zlepšovaní súvisiacich dátových analýz.

Toto partnerstvo nadväzuje na iniciatívu, ktorá bola spustená na letisku v Seville v novembri 2022, keď Wizz Air patril medzi letecké spoločnosti, ktoré počas jedného týždňa prevádzkovali približne 220 letov z letiska s použitím SAF vyrobeného spoločnosťou Cepsa v jej energetickom parku La Rábida v Huelve. Bolo to prvýkrát, čo bola dodávka SAF v tomto rozsahu zaznamenaná na letisku v južnej Európe.

emisie lietadiel

Výroba udržateľných leteckých palív

Ako jeden z hlavných výrobcov a dodávateľov leteckých palív na španielskom trhu táto nová dohoda upevňuje cieľ Cepsy stať sa lídrom v sektore čistej energie a postaviť sa na čelo dekarbonizácie leteckej dopravy. Cepsa v rámci svojho nového strategického plánu Positive Motion rozvíja ekosystém zameraný na urýchlenie dekarbonizácie leteckej a námornej dopravy, ako aj samotnej spoločnosti, prostredníctvom výroby zelených molekúl, najmä obnoviteľného vodíka a biopalív. Cepsa ašpiruje na to, aby sa do roku 2030 stala popredným výrobcom biopalív v Španielsku a Portugalsku s výrobnou kapacitou 2,5 milióna ton ročne, s osobitným zameraním na udržateľnosť leteckej dopravy s ročnou výrobnou kapacitou 800 000 ton SAF.

emisie lietadiel

Najekologickejším druhom dopravy je vlak

Podľa inštitútu Fraunhofer je najekologickejším druhom dopravy vlak (33 g CO2 pasažier/km). Ako uvádza Denník N, inštitút vypočítal priemerné hodnoty pre každý druh dopravy na základe údajov z členských štátov EÚ za roky 2014 až 2018. Ešte pred desiatimi rokmi bola priemerná uhlíková stopa na jeden kilometer letu v rámci EÚ 100 gramov, dvojnásobná oproti poslednému údaju WizzAiru. Konkurenčná nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair vykázala za rovnaký mesiac uhlíkovú stopu 66 gramov CO2 na pasažiera a kilometer pri 96-percentnej obsadenosti.

Dáta za posledné roky ukazujú, že najmä nízkonákladové letecké spoločnosti znižujú uhlíkovú stopu na pasažiera rýchlejšie než automobilky. Výnimkou boli roky pandémie, keď aj im priemerná uhlíková stopa na pasažiera rástla z dôvodu nižšej obsadenosti. WizzAir podľa posledných reportov dosahuje obsadenosť skoro 90 percent, priemerná dĺžka letu je 1 700 kilometrov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJWizzAir, Denník N
Predchádzajúci článokMasívne investície do elektromobilov neutíchajú, táto automobilka do nich naleje 15 miliárd
Nasledujúci článokTakto by mohol vyzerať nový Nissan Pathfinder. V Šanghaji odhalili jeho koncept