Domov Doprava Smerovky pre bicykle? Táto krajina pripravuje radikálny krok

Smerovky pre bicykle? Táto krajina pripravuje radikálny krok

Foto: 123rf.com

Cyklisti rozpažujúci ruky by sa už onedlho mohli stať minulosťou. Európska krajina chce zrušiť zákaz montovania smerových svetiel na bicykle, čo by znamenalo, že by nimi mohli byť nepovinne vybavené.

Znamenia o zmene smeru jazdy sú dôležitou súčasťou bezpečnosti cestnej premávky a prehľadne informujú ostatných účastníkov o zámere vykonať zmenu smeru jazdy. Túto povinnosť majú aj cyklisti, ktorí tak robia rozpažením ruky. Vie všetci túto povinnosť však dodržiavajú a pravda, nie vždy je upustenie riadidla jednou rukou bezpečné. To si teraz uvedomili v Nemecku, kde podľa portálu Rheinische Post plánuje spolková vláda zrušiť zákaz ukazovateľov smeru jazdy pre bicykle. Odborníci sa domnievajú, že cyklisti by mohli smerové svetlá využívať dôslednejšie, čo by citeľne zvýšilo ich bezpečnosť.

Ak sa tak skutočne stane, pôjde o malú revolúciu na poli bicyklovania. „Spolková vláda má v úmysle zaviesť požiadavky na nepovinné smerovky na všetkých bicykloch s plánovanou novou verziou predpisov o cestnej premávke,“ znie odpoveď na priamy dotaz redaktorov Rheinische Post. Smerovky by tak neboli povinnou výbavou bicyklov, ale boli by povolené. Smerové svetlá by v takomto prípade boli pripevnené na koncoch riadidiel.

Ekológia

Cyklista potrebuje držať riadidlá oboma rukami 

V súčasnosti je každý cyklista v premávke povinný dávať oznámenie o zmene smeru jazdy upažením ruky. V opačnom prípade hrozí každému hriešnikovi pokuta desať eur. Všeobecný nemecký cyklistický klub (ADFC) projekt víta. Právny expert Roland Huhn pre Rheinische Post povedal: „Ukazovatele smeru sú ľahšie rozpoznateľné ako ruky, najmä v tme, a zostávajú účinné aj počas celého procesu odbočovania. Cyklista tak môže oboma rukami ovládať napríklad brzdy.” Aj expert na cyklistickú politiku za poslanecký klub SPD Mathias Stein zdôraznil, že v cestnej premávke je nevyhnutné čo najjasnejšie informovať ostatných účastníkov cestnej premávky o svojich zámeroch. „Podľa môjho názoru nič nebráni cyklistom v tom, aby v budúcnosti používali na bicykloch elektrické smerovky.“ Vzhľadom na zvyšujúci sa počet nehôd s účasťou cyklistov sa v kampaniach za bezpečnosť cestnej premávky v budúcnosti musí riešiť aj aspekt odbočovania, myslí si Stein.

Nie všetci odborníci sú však z tohto nápadu nadšený. Hovorca Strany zelených pre dopravnú politiku Stefan Gelbhaar sa k tejto téme vyjadruje skôr skepticky: „Smerovky na bežných cestných bicykloch nezvýšia bezpečnosť na cestách.“ Myslí si, že smerové svetlá budú príliš úzke, aby ich bolo dobre vidieť. Presadzuje skôr zlepšenie cyklistickej infraštruktúry a v mestských oblastiach zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h. Súhlasí však, že súčasný zákaz montovania smerových svetiel na bicykle nie je potrebný.

Federálne ministerstvo dopravy chce v budúcnosti nahradiť ukazovanie o zmene smeru jazdy rukou smerovkami. Argumentuje najmä zvyšujúcim sa počtom nehôd elektrobicyklov, ktoré kvôli svojej váhe vyžadujú od cyklistov obojručné uchopenie riadidiel. V náročných situáciách totiž riadenie jednou rukou môže viesť k zhoršeniu jazdnej stability.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJRheinische Post
Predchádzajúci článokVolkswagen začne v autách používať ChatGPT
Nasledujúci článokDegradácia batérií o 10 % za 10 rokov. Honda pripravuje prelomové elektromobily