Elektromobilita je na vzostupe a s ňou prichádzajú aj nové výzvy a problémy. Je skutočne hlavným problémom sieť nabíjacích staníc či ekológia, alebo bezpečnosť na ktorú sa zabudlo?! Ako na prípadný požiar elektromobilov zareagujú hasiči, sú na to vyškolený?

Debata o elektromobilite si začala žiť vlastným životom, spočiatku sme riešili malý dojazd, pomalé nabíjanie, vysokú cenu či nedostatok nabíjacích staníc. Väčšina spomínaných bodov napreduje rýchlejšie než ktokoľvek z nás očakával. Dojazd sa neustále zvyšuje rovnako ako aj rýchlosť nabíjania, dnes už nie je problém s elektromobilom prejsť vzdialenosť väčšiu než 400 kilometrov a nabiť ho na 80% za menej ako 20 minút. Dokonca aj cena niektorých modelov klesá pod magickú hodnotu tridsiatich tisíc eur. V neposlednom rade, pribúda aj počet nabíjacích staníc a nabíjačka sa stáva štandardom každej novostavby.

Ako býva zvykom, pri nových technológiách sa ľudstvo neustále učí, sústredili sme však našu pozornosť na podstatné veci? Niekto by mohol začať hovoriť o skutočnej ekologickej hodnote elektromobilov, veď predsa výroba batérie je náročná, nehovoriac o následnej likvidácií prípadne recyklácií. Aj na túto problematiku sa zameralo dostatok pozornosti a dnes väčšina automobiliek deklaruje ekologickú výrobu a následnú likvidáciu batérií. Rovnako aj samotný dodávatelia elektrickej energie garantujú jej pôvod zo zelených zdrojov.

To načo sa skutočne zabudlo je bezpečnosť pri používaní elektromobilu, respektíve jeho prípadnej nehode a následnom zásahu záchranných zložiek. Nehody elektromobilov pri ktorých dôjde k vzplanutiu vozidla v dôsledku poškodenia batérie sa začínajú hromadiť. A nie je to problém len jedinej automobilky nesúcej meno známeho vynálezcu, týka sa to naozaj všetkých.

Elektromobil je náchylnejší k požiaru, pravda či lož?

Názor že elektromobil je nebezpečný pretože horí častejšie než bežné auto sa u nás udomácnil, pravda je však trochu zložitejšia. V princípe môžme uznať tvrdenie že elektromobil je náchylnejší k požiaru. pri zlom termomenežmente batérie, totiž môže dôjsť k vzplanutiu akumulátora. Tento problém už moderné elektromobily, respektíve ich konštruktéri vyriešili. Najčastejšou príčinou požiarov elektromobilov v súčasnej dobe býva náraz do prekážky pri ktorom dôjde k poškodeniu krytu akumulátora, práve kvôli tomu, niektoré moderné elektromobili disponujú samohasiacim systémom.

V skutočnosti je však šanca požiaru elektromobilu a bežného spaľovacieho vozidla približne rovnaká. Problém je že média venujú výnimočnú pozornosť práve elektromobilom, v niektorých prípadoch špecificky Tesle. Tým vzniká mediálna bublina a dojem že elektromobili horia každú chvíľu. Tesla si to odnáša najviac práve kvôli počtu vozidiel tejto automobilky, tých je na poli elektromobilov zďaleka najviac.

Plná nádrž benzínu alebo nafty má pri nehode rovnaký potenciál horieť ako akumulátor v elektrickom vozidle.

Hasiči sú nepripravený, nevedia ako postupovať

Vážnym nedostatkom je pripravenosť hasičov na nehody s takýmito autami. Tento fakt odhalila aj nedávna nehoda elektrického Audi E-Tron na nemeckom vidieku pri ktorej žiaľ tragicky zahynula mladá vodička. Rýchly príchod hasičov im nepomohol v snahe zachraniť ženu, tá totiž ostala v bezvedomí uväznená v uzamknutom aute. Vozidlo po nehode neotvorilo a hasičom sa nepodarilo včas dostatočne ochladiť batérie pred nekontrolovateľným požiarom. Pokiaľ už vozidlo horí hasiči nemôžu rozbiť okná, požiar by totiž okamžite zachvátil interiér.

Podľa vyjadrenia hasičov miestneho hasičského zboru, nikto z jeho členov neabsolvoval školenie zamerané na nehody elektrických vozidiel. V Nemecku dodnes neexistujú žiadne špeciálne školenia pre hasičov o tom, ako riešiť požiare s takýmto druhom vozidiel. Niektoré jednotky sú však vybavené špeciálnym kontajnerom, ktorý je naplnený vodou. Elektromobil by sa v prípade nehody mal umiestniť do takéhoto kontajnera, ktorý batérie ochladí a zabráni nekontrolovateľnému požiaru.

S podobnou nehodou majú skúsenosť aj hasiči z rakúska ktorí rovnako ako ich nemeckí kolegovia disponujú podobným kontajnerom.

Nemecký magazín Spiegel vyspovedal šéfa hasičského zboru v Brémach, Karla-Heinza Knorra, ohľadom postupu zásahu pri nehodách elektromobilov. Pri požiari elektrických vozidiel nevzniká tepelná energia na povrchu, ale vo vnútri batérie. Hrozí pritom nebezpečenstvo reťazovej reakcie v rámci ktorého sa šíri požiar od jedného batériového článku k druhému. Tento chemický proces je nutné prerušiť intenzívnym chladením. Na rozdiel od vozidiel so spaľovacím motorom, však nie je voľným okom vidieť, či je požiar skutočne uhasený. Z tohto dôvodu hasiči používajú termovíznu kameru. Vozidlá by mali byť následne umiestnené do vody na niekoľko dní.

Slovensko nie je svetlou vínimkou…

V náväznosti na nehody elektromobilov a situáciu v Nemecku sme oslovili aj Prezídium Hasičského a záchranného zboru Slovenskej Republiky. Na otázky ohľadne pripravenosti nám odpovedala npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného a organizačného oddelenia Prezídia HaZZ. ”V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov. Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehody elektromobilu.”

Oslovili sme aj samotného príslušníka HaZZ, ktorý z pochopiteľných príčin chce ostať v anonymite. Pýtali sme sa ako on vníma situáciu ohľadom elektromobilov a pripravenosti hasičov na zásah. ”Neprešli sme žiadnym výcvikom, nevieme ako presne postupovať. Chýbajú nám podklady a informácie, niektorí sme si sami dohľadávali informácie na internete. Pozerali sme videá ako postupujú kolegovia v Nemecku. Vedenie asi čaká kým sa niečo nestane…” Aktuálne teda naši hasiči nie sú pripravený na podobné zásahy, je preto otázne ako budú reagovať pri zásahu a či nebude už neskoro. Celý proces by však mohla urýchliť práve tragédia tak ako to býva zvykom…

Spolupráca hasičov a automobiliek by mohla pomôcť

”V rámci kurzu špecializovanej odbornej prípravy hasič záchranár prebieha preškolenie príslušníkov HaZZ ako postupovať pri zásahoch s vysokonapäťovými trakčnými batériami. Okrem toho, sa príslušníci HaZZ pravidelne zúčastňujú na školeniach organizovaných priamo výrobcami automobilov. Taktiež v prvej polovici roka 2018 bola na všetky hasičské stanice rozdistribuovaná príručka od výrobcov automobilov, ktorá obsahuje dôležité informácie a postupy pri zásahoch s elektromobilmi,” dodala Mgr. Katarína Križanová.

”Hasičský a záchranný zbor vyvíja ďalšie aktivity smerujúce k vzdelávaniu príslušníkov v prípade zásahov pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov. V roku 2019 sa uskutočnila medzinárodná konferencia, zameraná na „Bezpečnosť a inovácie v automobilovom priemysle“. Konferencie sa zúčastnili odborníci, zástupcovia automobiliek, akademici a zástupcovia Hasičského a záchranného zboru, ktorí diskutovali na rôzne témy týkajúce sa elektromobility, taktiky hasenia požiarov elektromobilov, metodiky záchranných prác a mnoho iných,” uviedla npor. Mgr. Katarína Križanová.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!