Domov Elektromobilita Škótsky Munro MK1 potrápi aj bájny Defender

Škótsky Munro MK1 potrápi aj bájny Defender

Munro MK1, navrhnutý ako úžitkové vozidlo s nulovými emisiami, je elektrický off-road určený ako alternatíva k tradičným pick-upom a SUV. Má nájsť svoje využitie v mnohých náročných komerčných sektoroch, ako aj pre súkromných vlastníkov. Ceny začínajú od zhruba 50 tisíc eur. Dodávky pre prvých používateľov sa začnú v roku 2023.

Vďaka svojmu ostrému štýlu sa Munro MK1 prezentuje viac ako vojenský transportér. Niečo ako Land Rover Defender, zámerne zbavený ozdôb a zbytočných úprav. Hovorí sa, že šéf dizajnu Munro, Ross Compton, tiež pracoval na podobne utilitárnych návrhoch pre americkú firmu Bollinger Motors. V prípade Bollingeru ide o konkurenčného dodávateľa elektrických off-roadov.

Axiálny motor a poriadna porcia výkonu

Tradičná konštrukcia tela na ráme zahŕňa zmes rozličných gumených alebo kovových elementov. Samotné telo tohto modelu dekorujú aj praktické prvky, ako napríklad vonkajšie skrinky na špinavé vybavenie. Pragmatický a hlavne funkčný prístup sa rozširuje aj do interiéru. Ten navrhli tak, aby bol vodotesný a použiteľný v rukaviciach. Munro dokonca tvrdí, že kabínu možno umývať vodou.

Pohon pochádza z axiálneho motora s výkonom 220 kW alebo 280 kW, na rozdiel od bežne používaných radiálnych jednotiek. Jediný elektromotor posiela energiu priamo do rozdeľovacej prevodovky, ktorá je súčasťou mechanického systému pohonu všetkých štyroch kolies. Ide o rozdielne nastavenie ako v prípade motorov umiestnených na každej náprave zvlášť.

Zrýchlenie ako športiak

Dvojstupňová prevodovka sa používa na maximálne využitie krútiaceho momentu motora, ktorý je 700 Nm. V prípade slabšej verzie dosahuje krútiaci moment hodnotu 600 Nm. Veľký krútiaci moment pri cestných rýchlostiach znamená ľahké ťahanie záťaže. Spoločnosť Munro tvrdí, že model MK1 odtiahne brzdený príves s váhou 3 500 kg spolu s 1 000 kg užitočného zaťaženia pre samotné auto. Ako to už býva zvykom, Munro sľubuje v modeli MK1 neprimerane rýchle zrýchlenie, typické pre elektromobily. Pri nezaťaženom vozidle dokáže MK1 zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy.

MK1 si môžete optimalizovať pre jazdu v nerovnom teréne s nastavením Off-Road. Toto nastavenie umožňuje ovládanie jedným pedálom. Využíva masívnu rekuperáciu a slúži tak aj na asistovaný zjazd z kopca. Svetlá výška 480 mm určite pomôže v teréne, rovnako ako predný a zadný nájazdový uhol 84, resp. 51 stupňov. Do náročných terénov sa hodí aj prejazdový uhol 31,6 stupňa a maximálna hĺbka brodenia 800 mm. Pre porovnanie, najnovší Land Rover Defender dokáže zvládnuť maximálnu hĺbku 900 mm, zatiaľ čo starý model dosahoval maximálnu hĺbku iba 500 mm.

Tri stupne výbavy pocíti aj peňaženka

Energiu dodáva buď 61,2 kWh alebo 82,4 kWh batéria. Výrobcom uvádzaný dojazd sa dostal na hodnotu 300 km. Možnosť nabíjania striedavým prúdom je štandardne 7 kW/h, aj keď majitelia majú k dispozícii možnosť nabíjania rýchlosťou 22 kW/h. To stačí na plné nabitie za približne tri a pol hodiny. Nabíjanie jednosmerným prúdom by malo trvať niečo vyše 30 minút.

Munro MK1 sa do ponuky dostane v troch variantoch: Utility, Range a Performance. Prvý z nich je základný model, ktorý začína na cene zhruba 50 tisíc eur. Slabší model ponúkne dojazd na jedno nabitie na úrovni 225 km. Ak si priplatíte o 20 tisíc viac, dostanete výkonnejší model s už spomínaným dojazdom 300 km na jedno nabitie. Prvý model Munro MK1, ktorý zíde z linky, sa zapíše do histórie ako prvý sériový automobil vyrobený v Škótsku od ukončenia prevádzky Peugeot-Talbot v Linwoode v roku 1981. V súčasnosti sídli Munro v East Kilbride a plánuje rozšíriť výrobu do ďalších miest.

Munro Vehicles: Launch Event

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMansory ukázalo unikátne Bentley. Je ostré ako osa
Nasledujúci článokLuka EV: v Česku vzniká nový elektromobil