Domov Lifestyle 8,0 l, V10, 400 koní, minimum elektroniky. Na toto auto spomínajú dodnes

8,0 l, V10, 400 koní, minimum elektroniky. Na toto auto spomínajú dodnes

Dodge Viper
Foto: Dodge

Dodge Viper patrí medzi najikonickejšie americké športové autá, obdivované pre surový výkon a jedinečný dizajn.

Od svojho predstavenia v roku 1991 až po ukončenie výroby v roku 2017 si Dodge Viper získal obrovskú základňu fanúšikov vďaka nekompromisnému výkonu a jedinečnému dizajnu. Pozrime sa na históriu tohto športového vozidla, jeho technické inovácie a kľúčové fakty.

Dodge Viper Concept
Foto: Dodge

Zrod legendy (1989 – 1992)

Projekt Viper vznikol na konci 80. rokov, keď Chrysler hľadal spôsob, ako vytvoriť skutočný americký superšport. Dizajn bol inšpirovaný klasickými modelmi ako Shelby Cobra, pričom cieľom bolo vytvoriť agresívne, rýchle a surové auto bez zbytočných technologických asistentov. Prototyp Dodge Viper sa prvýkrát objavil na autosalóne v Detroite v roku 1989. Ohlasy boli natoľko pozitívne, že Chrysler sa rozhodol uviesť ho do výroby. Prvá generácia (SR I) sa začala predávať v roku 1992 a okamžite si získala pozornosť pre svoj obrovský 8,0-litrový V10 motor s výkonom 400 koní.

Foto: Dodge

Prvá generácia (1992 – 1995): Surový výkon bez kompromisov

Prvý Dodge Viper RT/10 vznikol s jediným cieľom, a to ponúknuť nefalšovaný zážitok z jazdy bez akýchkoľvek elektronických asistentov. Vývoj ovplyvnený americkými svalnatými autami priniesol vozidlo, ktoré si vyžadovalo skúseného vodiča a zodpovedný prístup. Srdcom Viperu bol 8,0-litrový vidlicový desaťvalec, vyvinutý s pomocou Lamborghini, ktoré v tom čase vlastnil Chrysler. Motor produkoval 400 koní (298 kW) a 630 Nm krútiaceho momentu, čo stačilo na katapultovanie tohto 1 500-kilogramového auta z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Maximálna rýchlosť presahovala 260 km/h, pričom všetka sila smerovala na zadné kolesá cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku Tremec T-56.

Dodge Viper
Foto: Dodge

Dizajn bol rovnako extrémny ako jeho výkon. Karoséria pozostávala prevažne z kompozitných materiálov, vďaka čomu si auto zachovalo nízku hmotnosť. Viper nemal strechu, vonkajšie kľučky ani bočné okná, čo zvýrazňovalo jeho puristický charakter. V interiéri sa nachádzali len nevyhnutné prvky, pričom hlavným cieľom bolo minimalizovať hmotnosť a maximalizovať spojenie vodiča s cestou. Napriek svojej surovosti si Viper okamžite získal popularitu. Fanúšikovia oceňovali jeho nekompromisný prístup k výkonu a puristickú filozofiu jazdy. Rýchlo sa stal ikonou a položil základy kultu, ktorý pretrváva dodnes.

Druhá generácia (1996 – 2002): Vylepšenia bez straty charakteru

Rok 1996 priniesol druhú generáciu Dodge Viperu (SR II), ktorá nadviazala na surovú filozofiu svojho predchodcu, no zároveň pridala dôležité vylepšenia. Inžinieri zvýšili výkon na 450 koní (336 kW) a 664 Nm krútiaceho momentu, pričom 8,0-litrový V10 motor dostal lepší nasávací systém a efektívnejšie spaľovanie. Výsledkom bolo nielen vyššie zrýchlenie, ale aj lepšia odozva na plyn.

Dodge Viper
Foto: Dodge

Tuhšia karoséria a prepracovaná aerodynamika zlepšili stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Okrem tradičného roadsteru RT/10 sa do ponuky dostala aj kupé verzia GTS, ktorá sa stala ikonou vďaka svojim výrazným dvojitým pruhom cez kapotu a pevnej strešnej línii. GTS sa mohol pochváliť o niečo lepšou izoláciou interiéru, čo znamenalo viac komfortu pri každodennej jazde, no stále si zachoval nekompromisnú povahu športového stroja.

V tejto generácii sa prvýkrát objavilo ABS, čím sa zvýšila bezpečnosť pri prudkom brzdení. Hoci Viper zostal vozidlom, ktoré vyžadovalo rešpekt, nový systém pomohol vodičom lepšie zvládnuť extrémny výkon a divokú povahu auta.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 67

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
Predchádzajúci článokCyklotrasu na Vajanského znovu zmenia. Vallo avizuje nasledovné novinky
Nasledujúci článokNové auto za 249 eur. Naozaj, takýto je postup
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.