
Dodge Viper sa nielen predával ako cestný superšport, ale bol aj veľmi úspešný na okruhoch. Modely ako Viper GTS-R dominovali v 90. rokoch v pretekoch 24 hodín Le Mans a v sérii FIA GT, kde získali viacero titulov.
Viper GTS-R vyhral svoju triedu na Le Mans trikrát po sebe (1998, 1999 a 2000), čím upevnil svoju povesť spoľahlivého a výkonného pretekárskeho stroja. V sérii FIA GT sa stal šampiónom v sezónach 1997, 1998, 1999 a 2001. Úspechy Viperu však pokračovali aj v USA, kde v sérii American Le Mans Series (ALMS) a v sérii IMSA GT dokázal získať niekoľko dôležitých víťazstiev. Okrem toho sa presadil aj v prestížnych pretekoch 24 hodín Nürburgringu a Daytona, kde potvrdil svoju schopnosť konkurovať najlepším svetovým značkám.

Konkurenti Viperu – Ako si viedol oproti ostatným?
Viper bol vždy unikátne auto, ale mal konkurentov ako Chevrolet Corvette ZR1, Ford GT či Ferrari 550 Maranello. V každej generácii sa snažil udržať krok s týmito modelmi. V 90. rokoch bola Corvette ZR1 silným súperom vďaka svojmu motoru LT5 V8 s výkonom 405 koní. Viper GTS však vynikal masívnym motorom V10 s objemom 8,0 litra a výkonom 450 koní, čo mu poskytovalo výhodu vo vyššej rýchlosti a akcelerácii.
Časté havárie a vysoká nebezpečnosť
Viper bol známy ako auto, ktoré si vyžadovalo skúseného vodiča. Vysoký výkon, absencia stabilizačných systémov a nekompromisná charakteristika podvozka znamenali, že mnohí vodiči, ktorí ho podcenili, skončili v nepríjemných nehodách.
Najčastejšie príčiny nehôd zahŕňali neskúsenosť vodičov, ktorí často neboli pripravení na tak surové auto. V kombinácii s nepriaznivým počasím, najmä na mokrej vozovke, bol Viper obzvlášť ťažko ovládateľný. K tomu sa pridala absencia asistenčných systémov, pretože prvé generácie postrádali stabilizačné a trakčné systémy, čo zvyšovalo nároky na vodiča pri rýchlej jazde. Až neskôr, s modernizovanými verziami, boli pridané elektronické prvky na zvýšenie bezpečnosti, hoci charakter auta zostal náročný.
Mnohé nehody skončili vážnymi škodami alebo úplným zničením vozidla, čo spôsobilo postupné znižovanie počtu zachovaných exemplárov, najmä z prvých generácií. Vďaka tomu sa dnes prvé modely stávajú čoraz vzácnejšími a hodnotnejšími zberateľskými kúskami.
Budúcnosť Viperu – Dočkáme sa návratu?
Aj keď výroba Viperu skončila v roku 2017, špekulácie o jeho návrate neustávajú. Dodge v minulosti prezentoval niekoľko konceptov, ktoré naznačovali, akým smerom by sa mohla uberať nová generácia. V súčasnosti sa diskutuje o možnosti elektrifikovaného Viperu, ktorý by kombinoval ikonický dizajn so špičkovými technológiami, no zároveň by čelil výzve zachovania svojej surovej DNA.

Elektrická verzia by mohla poskytnúť okamžitý krútiaci moment a ekologickejší pohon, ale otázkou zostáva, či by si dokázala zachovať jazdné vlastnosti a charakter, ktoré robili z pôvodného Viperu tak unikátny automobil.
Záver
Dodge Viper zostáva jedným z najvýraznejších amerických športových automobilov. Jeho surový charakter, ikonický dizajn a extrémne výkony mu zabezpečili kultový status. Aj keď sa už nevyrába, stále je obľúbeným vozidlom medzi nadšencami a zberateľmi po celom svete.