V ďalšej časti seriálu o zaujímavých modeloch od Alpiny sme prišli k veľmi kultovému BMW E30. Z nej vyrobila Alpina B6 3.5 S ešte lepšie auto, než bola vtedajšia M3. Prečo? Čítajte ďalej.
Dnes je BMW generácie E30 brané ako veterán s potenciálom rastu hodnoty. Stačilo však 10 až 15 rokov dozadu pozrieť inzertné noviny a dozvedeli by ste sa, že tie autá sa predávali takmer za „hubičku“. Autá pred koncom životnosti sa takmer darovali, trocha jazditeľné kúsky stáli tak 300 až 500 eur a pekné šesťvalce niečo nad 2 tisícky. Kultová M3 E30 sa dala kúpiť aj za menej ako 10 tisíc eur. Dnes? Nemysliteľné. Pekné kúsky sa šplhajú k 10 tisíc eur a M30 E30 vie atakovať 100 tisíc eur. A čo taká Alpina B6 3.5 S?
Alpina bola vždy odlišná a aj ceny jej áut nikdy nepadali až tak nízko. V generácii E30 si pripravila 8 rôznych modelov, čo je najviac zo všetkých ponúkaných generácii. Takto rozsiahlu ponuku ste nemali ani predtým a už ani potom. K dispozícii boli od Alpiny pod kapotou E30 vždy len 6-valcové verzie, ale to nie je žiadnym prekvapením. A ktorá teda bola tá najzaujímavejšia verzia od Alpiny v generácii E30? Jednoznačne B6 3.5 S.
Šesťvalec pod kapotou M3
Prečo práve táto? Ako jediná totiž nezobrala základ z bežných áut, ale priamo z bájnej M3. Teda rozšírený blatníky vpredu aj vzadu, iný sklon zadného skla či odlišné diely karosérie. To bolo skutočne iné auto ako bežná E30. A Alpina ju ešte poriadne upravila. Keďže som spomínal, že 4 valce tu neboli, je to pravda. Alpina vyhodila štvorvalcový 2,3 alebo 2,5 liter od BMW a pridala radový šesťvalec M30 so zdvihovým objemom 3,5 litra. Alpina ho ešte upravila na výsledných 187 kW (254 k). Krútiaci moment stúpol na 346 Nm. Rozdiel voči bežnej B6 bol teda v karosérii, keďže bežná B6 E30 vychádzala z bežnej 325i.
Dogleg prevodovka
B6 3,5 S však dostala aj športovú prevodovku Getrag, s jednotkou k sebe dole, teda do miesta, kde bežne radíme dvojku. Ide o takzvaný dogleg typ prevodovky. Keďže auto vychádzalo z M3, podvozkové diely zostali nezmenené a boli lepšie, ako na bežnej B6 3,5. Rozdiel bol v tom, že verzia S dostala predné pružiny z M3 s klimatizáciou. Tá bola totiž ťažšia ako bez nej a tým vyrovnávala váhový nedostatok 6valca pod kapotou B6 3,5 S. Auto stálo na 16-palcových Alpina diskoch s rozmerom 8Jx16 a pneu 225/45. V tej dobe to boli poriadne nízkoprofilové pneu.
V interiéri pribudli znaky Alpina, čalúnenie špecifické pre túto značku, kožený volant či budíky. Z vonku ste mohli Alpinu voči bežnej M3 rozoznať len podľa kolies a dodatočných polepov. A čo dynamika? Zrýchlenie z 0 na 100 km/h malo prebehnúť za 6,6 sekundy a maximálka bola 251 km/h.To bolo o 3 km/h viac, ako najrýchlejšia M3 E30 Sport Evolution. A čo jedinečnosť? Nuž, z Alpiny B6 3,5 S vyrobili presne 62 áut. Tak si môžete predstaviť, ako kompllikované je dnes takúto Alpinu nájsť na predaj. Ak sa aj niekde objaví, ceny nie sú nízke a atakujú peknú M3 E30, teda až skoro 100 tisíc eur. A aby som nezabudol, nič iné ako kupé karoséria neexistovala. M3 E30 ste mohli mať aj ako kabritolet, tu však len kupé.