Radový motor predstavuje motor s vnútorným spaľovaním so všetkými valcami zarovnanými pekne v jednom rade. Zvyčajne sa nachádzajú v konfiguráciách so štyrmi, šiestimi alebo ôsmymi valcami a používajú sa hlavne v automobiloch, ale aj v lokomotívach a lietadlách.

Vďaka ich menšej a ľahšej konštrukcii (hlavne 3-valcových a 4- valcových agregátoch) patria medzi preferovaný dizajn motora pre vozidlá s predným pohonom kolies. Napríklad, takmer všetky štvorvalcové motory sú radové a na stavbu sú oveľa jednoduchšie ako inak ekvivalentné motory typu „Boxer“ alebo, „V“. Dôvodom je to, že valcový závit a kľukový hriadeľ sa môžu frézovať z jediného kovového odliatku, môžu byť namontované v ľubovoľnom smere, a tým pádom si produkcia vyžaduje menej hlavíc valcov a vačkových hriadeľov, a to koniec koncov znamená nižšie náklady na výrobu a údržbu. Pri 6-valcových motoroch je obľúbenejší zadný pohon kolies, hlavne kvôli veľkosti a hmotnosti motora.

Konštrukcia môže byť mimoriadne úsporná v motorovom priestore v porovnaní so stavbou motora V, boxera či rotačky. Existuje niekoľko päť a šesťvalcových motorov s týmto „priamym“ dizajnom, ktoré sa nachádzajú hlavne v európskych vozidlách, ako je napríklad Audi alebo BMW. Rozumná výkonnosť sa dá dosiahnuť najmä s podporou turba, pretože radová konštrukcia má svoje obmedzenia z hľadiska trvanlivosti a sily. Tieto motory môžu byť síce trocha tvrdohlavé pri nižších otáčkach, ale fungujú veľmi dobre v menších vozidlách a reagujú väčšinou spoľahlivo, pokiaľ im doprajete nejaké to ladenie či úpravu. Niektorí výrobcovia, vrátane značiek Acura, Audi, Ford, Mercedez-Benz, Volkswagen a Volvo, sa rozhodli využívať aj možnosť päťvalcového motora, a zasa iné automobilky, ktoré vyrábajú malé automobily, išli cestou trojvalca.

V momente, keď sa v histórii predstavil prvý radový osemvalec, výrobné spoločnosti zistili, že je omnoho jednoduchší a lacnejší ako výroba V8, a tak sa mohli sústrediť, samozrejme okrem motora, na iné špecifiká vyhovujúce zákazníkom, čo sa týka dizajnu a dokonca sa im podarilo vyrobiť motory silnejšie ako vtedy V8. V tridsiatych rokoch minulého storočia pán Duesenberg použil blok valcov z hliníkovej zliatiny so štyrmi ventilmi na valec a pologuľovitými hlavami na výrobu najvýkonnejšieho motora na trhu. A tak sa v roku 1933 stal Pontiac najsilnejším predajcom, vďaka novému a najlacnejšiemu radovému osemvalcu na trhu. Napriek tomuto úspechu, po druhej svetovej vojne bola R8 nahradená ľahšou a kompaktnejšou verziou V8, ktorá umožnila šetriť priestor pod kapotou.

Pokiaľ je radový motor namontovaný pod nejakým uhlom od vertikály, nazýva sa aj šikmým motorom. Jeden „starší agregát“, Chrysler Slant 6, bol používaný v mnohých modeloch v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Honda tiež upevňuje často svoje štvor a päťvalce na šikmo, ako to je pri modeloch Honda S2000 a Acura Vigor. SAAB pôvodne upevnil motor Triumph Slant (štvorvalec) až v 45 stupňovom uhle v Saab 99, ale neskoršie verzie motora boli už naklonené menej. Niektorí výrobcovia (pôvodne Lancia a novšie modely Volkswagen s motormi VR6) sa pokúsili spojiť výhody radových a vidlicových konštrukcií, vytvorením úzkeho uhla V, je to kompaktnejšie ako každá konfigurácia zvlášť. V niektorých modeloch od BMW, Ford, Jeep, Chevrolet, GMC, Toyota, Suzuki a Volvo sa používajú hlavne radové šesťvalcové motory.

Výhody a nevýhody

Radové motory s viacej ako 4-valcami sú vhodné viac pre RWD – rear wheel-drive system (systém pohonu zadných kolies), vykazujú oveľa lepšie jazdné vlastnosti pri ovládaní, pretože pri FWD – front wheel-drive system (systém pohonu predných kolies) by sa tvoril rozpor medzi predným náhonom a krútiacim momentom. BMW dáva prednosť radovým formátom aj vtedy, keď je počet valcov 6 a viac. Ostatný výrobcovia uprednostňujú vidlicové motory. Medzi výhody môžeme priradiť prirodzené vyváženie, ktoré udržuje hnací hriadeš v línii, ktorá vytvára perfektnú zhodu. Normálne nie sú potrebné ani vyvažovacie hriadele, na rozdiel od vidlicového tvaru. Toto vyváženie znamená menej vibrácií a preto je menšie zaťaženie ložiska, čo však neplatí pri 3-valcových motoroch, ktoré sú lenivšie dosiahnuť vyššie otáčky. Odporúča sa najprv dosiahnuť vysoký krútiaci moment, pretože tieto motory majú vo zvyku sa dusiť, lebo všetky piesty strieľajú rovnakým smerom.

Na druhej strane generujú tento krútiaci moment v dôsledku dlhého zdvihu a väčšej rotačnej hmotnosti. Zlatým stredom medzi slabším a silnejším bratom je určite 4-valec. Nemá také vibrácie pri nízkych otáčkach, ale zároveň nie je ani takou záťažou pre konštrukciu auta a jeho jazdné vlastnosti. Medzi hlavné výhody patrí určite nižšia cena a ľahší servis vďaka jednoduchému prístupu pod kapotou. Medzi nevýhody šesť a viac valcových motorov patrí určite spomínaná dĺžka, pretože potrebujú oveľa väčší „nos“, čo by mohlo spôsobovať problémy pri vysokom nárazníku počas premávky. Takisto sú ťažšie, potrebujú tuhé bloky, veľa podpory a majú horšie torzné vlastnosti. V tomto formáte sa vyskytujú najčastejšie problémy s chladením, lebo vďaka svojej váhe a veľkosti musia byť montované vyššie, a to väčšinou pod sanie.

Najúspešnejšie radové motory:

Toyota 2JZ-GTE

Titul kráľa šesťvalcových motorov patrí 2JZ-GTE spoločnosti Toyota. Toto 3.0l dvojitým turbom nabíjané zviera bolo vyvinuté spoločnosťou Toyota v boji proti populárnemu a veľmi schopnému motoru Nissan RB26DETT. Zariadenie 2JZ-GTE predstavovalo liatinový blok, spojený s hliníkovou hlavou valca, ktorá obsahovala vačkový hriadeľ nasávania a výfuku. Výroba motora prebiehala v rokoch 1991 – 2002 a pôvodný servis začal v japonskej Toyota Aristo. Keď bol spozorovaný plný výkonový potenciál, motor narazil na 321 konských síl. Táto zmena našla 2JZ-GTE nový domov v Mk4 Supra a stala sa vlajkovou loďou Toyoty. Kapacita motora je schopná vyrobiť až 1000 koní s vnútorným zdvihom. 2JZ-GTE je tiež veľmi vyhľadávaná možnosť výmeny motora pre akýkoľvek typ auta alebo pretekárskeho monštra. Tento schopný motor drží Toyotu na vrchole dodnes.

 

Nissan RB26DETT

Šesťvalcový motor pre Nissan puritánov na celom svete. Tento zdvihový motor s objemom 2.6 litra s dvojitým turbodúchadlom produkuje 276 konských síl. Každý valec obsahoval vlastné teleso škrtiacej klapky a vstrekovač paliva na podporu výkonu škrtiacej klapky. RB26DETT našiel svoje miesto vo vnútri troch najväčších Nissanov, ktoré sa majú vyrábať. R32, R33 a R34 Skyline GT-R sú impozantnou silou automobilky, ktorá sa počíta zapnutím a vypnutím pretekárskej dráhy. Tieto motory sú dostatočne pevné, aby zvládli až 800 konských síl v zásobe.

 

BMW N54B30

Tento turbom posilnený 3.0l motor od BMW je jedným z najlepších 6-valcových motorov na svete. Je schopný vyrobiť 332 konských síl pri 5800 ot. /min. Blok motora N54B30 a hlava valcov je vyrobená z hliníka a majú liatinové vložky valcov, ktoré napomáhajú posilňovaniu motora. BMW používal tento motor v mnohých modeloch, napríklad v roku 2007 – 2010 335i, v roku 2008 – 2010 535i a v roku 2011 – 2012 série 1 M Coupe. Tento motor je obľúbenou voľbou pre staršie BMW zástavby vzhľadom na ich výkon aj napriek hmotnosti.

 

Toyota 1FZ-FE

Toyota 1FZ-FE bola vo verzii poháňanej palivom obľúbeného šesťvalcového motora s objemom 4.5l. S kompresným pomerom 9.0: 1 a úzkymi uhlovými vačkovými hriadeľmi vyrobil motor 212 konských síl. Agregát bol ponúkaný v roku 1993 do roku 2007 v modeloch Toyota Land Cruiser a 1995-1997 Lexus LX450s. Motor je známy po celom svete, pretože má vynikajúce schopnosti jazdy mimo cesty. Vytvoril to správne množstvo krútiaceho momentu pre off-road a udržal si značnú spoľahlivosť. Motor je tiež prvoradou voľbou pre motorové swapy do projektov výkonných vozidiel.

 

TVR Speed ​​Six

Veľmi špeciálny šesťválcový motor s objemom 4.0 litra. Je držiteľom záznamu o tom, že je to najsilnejší radový šesťvalcový motor s prirodzeným nasávaním, ktorý sa umiestnil do vyrábaného vozidla. Jeho dizajn s dvojitým vačkom a jednotlivé body škrtiacej klapky pomohli modelu Speed ​​Six nasadiť 405 konských síl. Blok motora a hlava boli vyrobené z ľahkej kovovej zliatiny. Každý valec obsahoval vlastné teleso škrtiacej klapky a vstrekovač paliva, čo viedlo k mimoriadne rýchlej reakcii škrtiacej klapky. TVR Speed ​​Six sa našiel v modeloch TVR Tuscan, Tamora, T350, Sagaris a Typhon.

 

BMW S54B32

Tento motor s objemom 3.2 litra možno nájsť v jednej z najpopulárnejších BMW platforiem všetkých čias BMW E46 M3. Pri týchto 6 valcoch bolo vyrobených takmer 300 konských síl. Bola to vysoko výkonná verzia motora BMW M50. Modely S54B32 obsahovali upravené vačkové hriadele, variabilné časovanie ventilov a kompresný pomer 11.0: 1. Tento nemecký zázrak sa dá nájsť aj v modeloch BMW Z3 M a Z4 M ešte dnes. Jeden z najlepších motorov BMW všetkých čias.

 

Mercedes Benz M198

Tento originálny motor s pôvodom v Nemecku začal svoju púť ako závodný motor. Mercedes sa zbavil sacharidov a nahradil ich mechanickým priamym vstrekovaním paliva. 3.0 litrový šesťvalec vyrobil 222 konských síl a bol perfektný pre jeden z najznámejších modelov Mercedesu, ktorý bol kedy postavený, 300 SL.

 

AMC 4.0

6-valcový motor American Motor Company s objemom 4.0 litra bol vo výrobe takmer 20 rokov. Motor AMC 4.0 bol obsiahnutý v skupine 6-valcových motorov AMC inline, ktoré boli vybavené mnohými podobnosťami. Vďaka širokej škále vozidiel, v ktorých si našiel svoje miesto, a vďaka trvanlivosti v teréne je tento 4.0 l vhodný základ. Tento motor vyrábal 177 konských síl od 1987 do 1990 a 190 od roku 1991 do 2006. Jeep Cherokee, Grand Cherokee, Wagoneer, Comanche a Wrangler boli vybavené týmto odolným motorom.

 

BMW E30B34

Tento nemecký motor našiel svoju cestu do BMW 635 CSI a niekoľkých ďalších BMW. Vďaka kompresnému pomeru 8.0: 1 a elektronickému vstrekovaniu paliva Bosch Motronic tento 6-valec vyrábal 185 konských síl pre automobily v Japonsku a Spojených štátoch. Zvyšok svetových motorov BMW E30B34 ponúkol kompresný pomer 10.0: 1 a 218 konských síl bez katalyzátora. Americké a japonské modely boli obmedzené prostredníctvom represívnych katalyzátorov v dôsledku nariadení EPA. Motor 3.4l bol použitý v prevádzke na nových modeloch BMW až do konca 80. rokov.

 

Nissan S20

Nissan S20 sa nijako netýka motora Nissan SR20. Tento 2.0 litrový 6-valcový motor bol navrhnutý inžiniermi spoločnosti Prince Motor Company. Spoločnosť Prince Motor Company bola zlúčená s Nissanom na začiatku 50-tych rokov. Motor sa začal používať v pretekárskom aute Nissan R380. Výrobná verzia obsahovala tri karburátory Weber a mechanické vstrekovanie paliva. To produkovalo 160 konských síl. Nissan tento motor montoval do modelov Skyline GT-R a 1969 – 1972 Fairlady 432 v rokoch 1969 až 1973. Tento dvojitý hlavový vačkový motor bol nahradený princom GR-8.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJFoto
Predchádzajúci článokVolkswagen Arteon R s motorom VR6 ?
Nasledujúci článokTEST – Kia Stonic 1,6 CRDi