Prinášame vám novú rubriku, v ktorej sa budeme venovať automobilovým pomocníkom členov mafie. Autá v dobe najväčšieho rozmachu mafie boli často útočiskom, ale aj miestom posledných životných sekúnd určitých ľudí pred ich vlastnou smrťou.

Toto je prípad Romana Deáka († 37), ktorý ako jeden z prvých ľudí na Slovensku používal prvé SUV od Mercedesu, ML 430.

Bratislavský podnikateľ obchodoval v 90-tych rokoch s ojazdenými autami, realitami, ale aj reklamou. Keďže mal osobné styky s mužmi slovenského podsvetia, sám bol spájaný s touto skupinou obyvateľstva. Okrem iného, údajne svojho času spolupracoval aj s predsedom parlamentnej strany Sme Rodina, Borisom Kollárom, no tieto informácie nie sú overené.

Deák bol zavraždený 20. októbra 1999 v bratislavskej mestskej časti Dúbravka počas cesty k svojmu luxusnému ML 430. Bol doslova rozstrieľaný na kúsky, keďže doňho napálili až 19 rán z 9 mm pištole. Jeho vtedajšou priateľkou bola známa moderátorka Zuzana Belohorcová. Prominentná televízna osobnosť bola do konca so svojím priateľom aj na mieste činu. Z popravy svojho priateľa však odišla bez zranení.

Z brutálnej vraždy bolo obvinených hneď niekoľko osôb. Medzi ne patrí pätica sýkorovcov na čele s Róbertom Lališom, alias Kýblom. Okrem nich bol z objednávky vraždy obvinený aj podnikateľ Marek Trajter. Prepojenie medzi nimi bolo údajne cez bývalú Deákovu priateľku Katarínu Hasprovú, ktorá v tom čase žila s Trajterom.

Pokiaľ ide o samotné SUV, v tom čase poskytoval obrovský luxus. Predstavený bol v roku 1997. Spočiatku boli k dispozícii výhradne benzínové motory. K dispozícií bol štvorvalec 2,3i V16 a 18-ventilový šesťvalec 3,2i V6. O rok pribudol 8-valcový 24-ventilový agregát s výkonom 200 kW. Až krátko po Deákovej smrti sa pod kapotou objavil aj dieselový  agregát. Športová verzia automobilu prišla na trh na prelome tisícročí.

Oproti ostatným modelom SUV sa ML od Mercedesu vždy vyznačovalo lepšími jazdnými vlastnosťami na ťažkom teréne. Okrem tejto výhody považovali používatelia v tom čase za pozitívne aj veľkosť kabíny a kufra. Pochopiteľne, medzi negatíva patrila najmä vysoká spotreba či drahý servis.

V súčasnosti už spoločnosť Mercedes-Benz SUV modely ML nevyrába. S výrobou spoločnosť skončila v roku 2015. Ako potenciálneho náhradníka určila automobilka výkonné modely GLE.