Domov MOTO Toto je 10 vecí na ktoré netreba zabudnúť pri príprave motocykla na...

Toto je 10 vecí na ktoré netreba zabudnúť pri príprave motocykla na novú sezónu

Ďalšia sezóna sa nám nezadržateľne blíži. Slnko už pomaly zohrieva asfalt a nastáva čas nasadnúť na našich dvojkolesových miláčikov. Poďme si preto opäť prejsť veci, na ktoré  určite nesmiete zabudnúť pri odzimovaní svojich motocyklov po zimnej pauze.

Tu je 10 vecí na ktoré určite nezabudnúť pred novou sezónou.

1. Motor

Môžeme začať samotným srdcom našich miláčikov a tým je samotný motor. Je dobré si ho skontrolovať na netesnosti a pripadne úniky oleja vo spojoch a tesneniach.

2. Chladiaci okruh

Tak isto ako pri motore si pri vodou chladených strojoch skontrolujme celý chladiaci okruh na prípadné netesnosti a prípadné úniky chladiacej kvapaliny. Taktiež je potrebné skontrolovať aj samotný stav kvapaliny a v prípade staršej výmeny je dobré aj vhodné chladiacu kvapalinu vymeniť. Pokiaľ máme ešte karburátory tak ich treba skontrolovať. Keď sme pri zazimovaní urobili všetko poctivo a karburátory vypustili nemal by pri prvom štarte nastať žiaden problém.

3. Tlmiče

Odpruženie je taktiež veľmi dôležitou súčasťou motocykla a nemalo by sa zabúdať ani na neho. Tu sa tiež zamerajme na pripadne úniky a netesnosti. Tu väčšinou žiaden problém nebýva ale stáva sa, že tesnenia časom strácajú svoje schopnosti a následne nám môžu presakovať rôzne kvapaliny.

4. Reťaz

Tej sa treba povenovať o niečo viac. Po zime a pred ďalšou sezónou ju najprv dôkladne umyjeme a skontrolujeme previs a prípadné nerovnomerné vyťahanie. Následne je potrebné ju poriadne nanovo premazať. Mazivá na reťaziach sa nám časom odparujú. Predĺžime tím aj životnosť reťazovej sady. Ako hovorí jedno naše príslovie: Kto maže ten jede.

5. Olej

Pokiaľ sme olej menili pred zimovaním tak tento bod môžeme pokojne preskočiť.
Pokiaľ sme si ho ale nevymenili teraz je ten správny čas na jeho výmenu. Je dobré olej meniť každý rok aj keď sme s motorkou najazdili len málo kilometrov.

6. Baterka

Ak sme si baterku počas zimy vybrali tak ju jednoducho vrátime naspäť. Baterku sme si pred tým samozrejme dobili nech je prvý štart aj úspešný bez prekvapenia vybitej batérie. Na nabíjačku si pripojíme aj batériu, ktorá zostala počas celej zimy v motorke pokiaľ sme ju zimovali vo vyhrievanej garáži.

7. Gumy

Aspoň pohľadom si skontrolujeme aj gumy na prípadné praskliny a vady, ktoré by sa časom mohli určite negatívne prejaviť. Ak je všetko v poriadku môžeme v pneumatikách skontrolovať aj tlak a prípadne ich dofúkať dofúkať na správnu hodnotu. Nesmieme opomenúť ani bočnice gúm. Tie si skontrolujeme na praskliny či iné vady. Gumy by sa mali meniť každé štyri roky aj keď je na nich ešte dostatočné množstvo dezénu. Nakoľko motocyklové gumy svojím vekom a nie vždy správnym skladovaním strácajú svoje vlastnosti.

8. Brzdy

Brzdový systém si tiež skontrolujme na pripadne úniky kvapaliny. Nezabúdajme ani na doštičky a brzdové kotúče. Pri kotúčoch si treba dávať pozor na minimálnu hrúbku kotúča ktorú na ňom určite nájdete vyrazenú. Pokiaľ na nich nájdeme aj povrchovú hrdzu, netreba robiť paniku, tá sa pri prvom prebrzdení zbrúsi. Brzdovú kvapalinu treba minimálne každých päť rokov vymeniť, ideálne je každé dva alebo tri roky.

9. Premazať pohyblivé časti

Je dobré taktiež premazať všetky pohyblivé časti a zámky. WD40 alebo akýmkoľvek iným vhodným prostriedkom. Vhodné je premazať aj bovdeny nech sa nám spojkové či plynové lanko v ňom nezadrháva a ma hladký chod. Tu je dobre použiť olej s teflónom.

10. Skontrolovať nádrž

Nakoniec si aspoň pohľadom skontrolujeme nádrž na prípadný kondenz či povrchovú koróziu, ktorá môže v plechových nádržiach časom spôsobiť vážne škody. Je vhodné skondenzovanú vodu v čo najväčšej možnej miere z nádrže vysať nech sa nám následne nedostane do palivového systému a do motora.

Keď sme si všetko skontrolovali tak si motorku určite umyjeme a prvý štart by nemal byť žiaden problém. Po prvom štarte je dobré nechať si motor zohriať na voľnobehu na prevádzkovú teplotu. Pri vodou chladených motoroch počkáme do spustenia ventilátora na chladiacom okruhu a následne opäť vhodné skontrolovať motor a chladiaci okruh na prípadné úniky a netesnosti. Po tomto nám už nič nebráni opäť vyraziť na cestu a užívať si vietor vo vlasoch a slobodu.
Kolesami nadol priatelia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokADAC: ukradnúť TIETO autá je hračka. Je medzi nimi aj to vaše?
Nasledujúci článokAké stierače kúpiť a ako ich vymeniť, oplatí sa experimentovať? Poradíme vám…