Domov Poradňa Aké stierače kúpiť a ako ich vymeniť, oplatí sa experimentovať? Poradíme vám…

Aké stierače kúpiť a ako ich vymeniť, oplatí sa experimentovať? Poradíme vám…

Zima sa pomaly končí, nastal čas skontrolovať auto a pripraviť sa na jarnú, respektíve letnú sezónu. Okrem dôležitých technických aspektov vozidla je potrebné venovať zvýšenú pozornosť aj samotným stieračom. Nie je predsa nič horšie, ako vŕzgajúci zvuk stieračov či znížená viditeľnosť za dažďa. V tomto článku vám poradíme, ako správne vybrať stierače, ale aj to, ako ich vymeniť.

Stierače, podobne ako aj žiarovky alebo pneumatiky, majú svoju životnosť a po určitom čase je nutná ich výmena. Styčnú plochu medzi stieračom a čelným sklom tvorí tenká gumička, ktorá je náchylná na opotrebovanie v závislosti od rozsahu používania. Ak auto využívate naplno, stierače môžete meniť pokojne aj dvakrát do roka. Logicky, pokiaľ auto garážujete a neprichádzate do styku s náročnými poveternostnými podmienkami, stierače vydržia oveľa viac.

Svoju úlohu zohráva aj značka a použitá technológia. Presne ako v prípade pneumatík, aj pri stieračoch ich výdrž závisí od kvality použitých materiálov. Pokiaľ by sme mali stierače rozdeliť podľa ich konštrukcie, k dispozícii sú tri rôzne kategórie.

Ramienkové stierače

Klasická konvenčná technológia pozostávajúca z kovového tela, niekoľkých kĺbov, výstuže a gumičky. Tento typ stieračov je dobre známy azda pre všetkých motoristov, keďže sa objavujú na vozidlách najdlhšie. Medzi ich nevýhody patrí najmä archaický vzhľad, náchylnosť na koróziu, nedostatočný prítlak či zamŕzanie počas nižších teplôt.

Ich výhodou je najmä nízka cena. Vyrábajú sa v prevedení WUSP, na ich tele je namontovaný spojler, ktorý zvyšuje prítlak samotných stieračov pri vyšších rýchlostiach.

Hybridné stierače

Hybridné alebo aj WUH stierače sú také, ktoré kombinujú aerodynamické prvky takzvaných AERO stieračov a nosnú konštrukciu konvenčných ramienkových stieračov. V podstate ide o akúsi subkategóriu ramienkových stieračov, pričom ich telo je obalené v plastovom kryte.

Výhodou je podstatne lepšia aerodynamika, a teda aj prítlak v porovnaní s bežnými ramienkovými stieračmi. V neposlednom rade sú vizuálne atraktívnejšie.

Gumené ploché stierače AERO alebo Flat

Ide o najmodernejšie stierače, ktoré používa aj väčšina dnešných áut. Majú mimoriadne atraktívny vzhľad, ale najmä vyššiu účinnosť. Absencia kĺbov spôsobila, že v zime neprimrznú a ich tvar znižuje hlučnosť počas jazdy na diaľnici.

Konštrukcia je vyrobená z odolnej gumy doplnená o rôzne výstuhy a kotevný prvok. Vďaka svojmu tvaru majú dokonalý prítlak už pri nižších rýchlostiach. Naopak, pri vysokých rýchlostiach stierajú bez akýkoľvek problémov, na rozdiel od ramienkových.

Schéma originálneho Audi Aero stierača
  1. Nosná guma stierača
    Presvedčí výbornými zmenami smeru. Hrot stierky sa mierne prehne, smer chodu sa bez problémov mení. Takto sa stierač potichu pohybuje po vašom prednom skle.
  2. Stieracie pery
    Odolná stieracia hrana gumového okraja stierača zaisťuje dlhú životnosť.
  3. Povlak na hladký chod stierača
    Plní dve funkcie: znižuje opotrebovanie dvojitej hrany a zvyšuje hladkosť.
  4. Pružinová koľajnica Evodium
    Presná pružinová lišta vyrobená z Evodia je individuálne prispôsobená čelnému sklu vášho modelu Audi. Evodium je špeciálna, obzvlášť čistá pružinová oceľ, ktorá si dlhý čas zachováva svoj tvar a zaisťuje tak dlhotrvajúci a vynikajúci stierací výkon.
  5. Spojler
    Aj pri vysokých rýchlostiach zaisťuje rovnomerné rozloženie prítlačného tlaku, a tým aj konštantné rozloženie sily stieračov čelného skla.

 

Väčšina výrobcov vozidiel navyše ponúka stierače, ktoré sú určené na konkrétny model. Takéto originálne stierače sú nastavené s milimetrovou presnosťou pre daný typ modelu a zaisťujú tak dokonalý výsledok stierania, a teda aj výhľad vodiča.

Napríklad Audi používa pri výrobe čelného skla a následných stieračov presné kalibračné postupy. Najmä v dnešnej dobe, keď je na palube našich vozidiel čoraz viac asistenčných systémov, je nesmierne dôležité zabezpečiť ich správny chod tým, že ich senzory a kamery, ktoré sú umiestnené za čelným sklom, budú mať čistý výhľad.

Pomocou mnohých malých senzorov (a) sa pri výrobe čelné sklo každého modelu Audi analyzuje s vysokou presnosťou počas 3D merania čelného skla (c). Týmto spôsobom sa pole stierača, poloha stierača, polomer a zakrivenie čelného skla, ako aj určenie pružinovej lišty (d) optimálne prispôsobia čelnému sklu špecifickému pre daný model (b).

Tekuté stierače

Špeciálnou kategóriou sú takzvané tekuté stierače. Ide o prípravok, ktorý vytvorí na povrchu skla neviditeľnú hydrofóbnu vrstvu bez mastného filmu, po ktorej kvapky doslova samy stekajú. Voda sa následne zhlukuje do väčších guľôčok a pri rýchlosti nad 50 km/h aj samovoľne odteká preč.

Takýto spôsob je však dosť nákladný, náročná je aj jeho aplikácia, nehovoriac o pomerne krátkej životnosti.

Ako vybrať tie správne stierače?

Je na vás, pre ktorý typ stieračov sa rozhodnete, za nás jednoznačne vyhrávajú Aero stierače. Ich cena je síce o niečo vyššia, ale táto investícia sa vám skôr či neskôr vráti. Okrem kúpy stieračov vo vlastnej réžii môžete využiť aj služby autorizovaného servisu. Počas každej servisnej prehliadky vám ich totiž servisní technici skontrolujú a v prípade potreby ich vymenia a odborne namontujú. Samozrejmosťou je aj kontrola či správne nastavenie ostrekovačov čelného skla, čo má tiež zásadný vplyv na funkciu a životnosť stieračov.

Ako vymeniť stierače?

Pokiaľ sa rozhodnete pre výmenu doma v garáži, nie je to úplne jednoduché. Väčšina dnešných áut má totiž stierače mierne schované za hornou hranou kapoty. Ich výmena je preto náročnejšia a takéto stierače je nutné uviesť do takzvanej servisnej polohy.

Postup sa líši podľa konkrétnej automobilky alebo modelu, niekedy stačí zapnúť zapaľovanie a uvoľniť páku stieračov, inokedy je potrebné nájsť túto možnosť priamo v infotainmente vozidla. Niektoré autá vám túto možnosť neponúkajú a neostáva vám nič iné, ako navštíviť servis.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToto je 10 vecí na ktoré netreba zabudnúť pri príprave motocykla na novú sezónu
Nasledujúci článokAston Martin V12 Vantage. Enormný výkon a maximálka cez 320 km/h