Domov MOTO Najčastejšie dôvody pre ktoré s motocyklom neprejdete STK. Na toto si dajte...

Najčastejšie dôvody pre ktoré s motocyklom neprejdete STK. Na toto si dajte pozor…

Kontrolami STK neprešlo len 8 % motoriek. V skutočnosti sa však dostatočne nekontrolujú všetky parametre, napríklad nadmerná hlučnosť

Technická kontrola motocyklov sa od áut ničím nelíši, teda aspoň čo sa pravidelnosti týka. STK s motocyklom je potrebné absolvovať každé dva roky. Aké sú však najčastejšie problémy motocyklov pri technickej kontrole? Na to sa podrobne pozrela spoločnosť TESTEK.

Pravidelné technické kontroly „veľkých motoriek“, ktoré jazdia po slovenských cestách, odhalili počas vlaňajšku najviac problémov s ich brzdami. Tie tvorili vyše polovicu zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb. Potom nasledovali nedostatky so svetlami a osvetlením, ktorých bola z odhalených chýb  viac ako štvrtina. Kontroly motocyklov na STK počas celého roku 2021 dopadli vo všeobecnosti lepšie, ako to bolo u áut. „STK-čkami“ neprešlo len 8 percent motoriek, zatiaľ čo v prípade áut to bolo 13 percent.  U motocyklov sa však v praxi nepreverujú dostatočne všetky parametre, napríklad ich nadmerná hlučnosť či nedovolené úpravy. Vyplýva to zo zistení spoločnosti TESTEK, ktorá vykonáva odborný dozor a overovanie STK v rámci Slovenska.

S oteplením prišlo obdobie, kedy sa na cestách objavuje čoraz viac motocyklov.  Motorkári sa chystajú na sezónu, čo prakticky znamená, že mnohí vytiahnu zaprášené motorky z garáží a skladov, pričom niektorí budú musieť navštíviť aj STK, aby absolvovali pravidelnú technickú kontrolu. Štatistiky spoločnosti TESTEK ukázali, že počas roku 2021 v kategórií L3e, teda “veľkých motoriek“, ich neprešlo pravidelnou technickou kontrolou spolu približne 8 percent.

Hodnotenie Počet kontrol %
spôsobilé 36 345 92,20 %
dočasne spôsobilé 2 845 7,22 %
nespôsobilé 228 0,58 %
spolu 39 418 100 %

 

Pravidelné technické kontroly motoriek počas vlaňajšku odhalili najviac problémov v prípade brzdového zariadenia, ktoré tvorili až 51 percent zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb, potom to boli vady pri osvetlení a elektrickom zariadení. Na nižšie priloženom grafe si môžete pozrieť ďalšie problémy.

 Pozor na nepovolené úpravy motoriek   

Spoločnosť TESTEK v súvislosti pribúdajúcim počtom motorkárov v premávke dáva do pozornosti mnohé nedostatky,  s ktorými sa technici technickej kontroly na STK stretávajú v kategórií „veľkých motoriek“. Aby motocykle boli hodnotené ako spôsobilé na cestnú premávku, ich majitelia by si mali dávať pozor na mnohé detaily.  „Ide o nedovolené úpravy motocyklov, ako sú výmena riadidiel, výmeny hlavných svetlometov a smerových svietidiel za neschválené, rôzne tuningové  úpravy, prestavby motocyklov na obľúbené cafe racer, demontáže častí kapotáže či použitie neschválených komponentov na motorkách, ktoré sa predávajú  v obchodoch. Taktiež sú to opravy po nehodách, narovnané vidlice, ohnuté páčky na ovládanie brzdy alebo spojky,“ hovorí Miroslav Šešera zo spoločnosti TESTEK.

Hlučnosť motocyklov je najvypuklejší problém

Problém, ktorý vníma v prípade motoriek naviac aj bežná verejnosť, je v mnohých prípadoch ich nadmerný hluk, často až ohlušujúci rachot. Nezriedka sa stáva, že majitelia motoriek si vymenia pôvodný homologizovaný výfukový systém alebo demontujú jeho časti a tak s ním jazdia. Pred absolvovaním pravidelnej STK to ale môžu dať do pôvodného stavu a vyhnú sa tak odhaleniu. „Postup pri technickej kontrole, ktorý vychádza zo smernice EÚ, umožňuje, aby technik na STK najprv vyhodnotil hlučnosť motocykla subjektívne sluchom, a až keď sa mu zdá príliš vysoká, použil schválené meradlo – zvukomer. Žiaľ, aj to je dôvodom, prečo sa v praxi hlučnosť na STK meria zvukomerom pomerne zriedkavo. Na hlučnosť vozidiel vo všeobecnosti a jej efektívnejšie meranie pri technických kontrolách sa preto chceme zamerať v jednom z našich pripravovaných výskumno-vývojových projektov,“ približuje  Miroslav Šešera.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSsangYong láka na nové SUV Torres. Do Európy príde iba ako elektromobil
Nasledujúci článokNástupca modelu M1 je za dverami. Čakali ste superšport ? Ste na omyle