Ach, tí Taliani. Zase raz ukázali, že to vedia aj v kategórii pre vodičské oprávnenie A2.
Motoricky sa Aprilia RS 457 drží v kategórii vstupnej brány pre každého milovníka superšportov. Poháňaná je radovým dvojvalcom s objemom 457 centimetrov kubických a výkonom presne 47,6 konských síl, ktorý dosahuje pri 9 400 otáčkach. Strop má však skoro až pri 13 000 otáčkach, čo je na takýto stroj dobré. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 43,5 Nm pri 6 700 otáčkach. Vďaka kratším prevodom na jednotke a dvojke je svižná a dokáže veľmi rýchlo zrýchliť.
Nie všetko je také ideálne
Prevodovka je klasicky šesťstupňová. Čo mi tu trochu chýbalo, bolo rýchloradenie aspoň smerom hore. Aj pri absencii quick shiftera spojková páčka ide pekne plynule a človek si na ňu rýchlo zvykne. Čo ale musím skritizovať, boli brzdy. Na začiatku sú príjemné, nie príliš kúsavé, ani nie príliš vlažné. Sú presne také, aké ich na takejto malej a ľahkej motorke chcete. Ale keď ju začnete naháňať a zaťažovať brzdy, tak jeden predný kotúč, žiaľ, nestačí. Mať ju ešte o trochu dlhšie na test, tak som si istý, že by som ho zničil. Aby sme boli presní, vpredu nájdeme 320-milimetrový kotúč, do ktorého sa zakusuje štvorpiestikový strmeň. Vzadu je to zase 220-milimetrový kotúč a jednopiestikový strmeň.
Podvozkovo je Aprilia RS 457 trošku mäkšia, ale stále dostatočne tvrdá, ako sa na superšport patrí. Predná USD vidlica s nastaviteľným predpätím dáva dobrú odozvu od predného kolesa a zbytočne sa neponára pri brzdách. Vzadu nájdeme monoshock tlmič s nastaviteľným predpätím. Kolesá su klasické 17-tky vpredu aj vzadu. Pokiaľ by vzadu nebola 150-tková guma, nikto by nepovedal, že je to 35-kilowatový “prskolet”.
Vybavenie
Všetky informácie potrebné k jazde máte na 5-palcovom TFT displeji. Aj keď oproti jej starším súrodencom je výbava osekaná na minimum, stále jej poskytuje dostatok. Napríklad ABS, ktoré je povinné, je vpredu aj vzadu, full-LED osvetlenie, trakčná kontrola, ako aj ride-by-wire, vďaka ktorému máte možnosť zvoliť si z troch jazdných režimov.
Posed je vyslovene superšportový a je podstatne orientovaný na agresívnejší štýl jazdy. Výška sedla je 800 milimetrov a v podstate by mal dočiahnuť skoro každý pohodlne na zem. Aj vďaka celkovej hmotnosti 175 kilogramov je veľmi ľahko ovládateľná a s najväčšou radosťou sa s vami bude preháňať na veľkom okruhu, no aj po horských prejazdoch. Jej váhu pocítite pri každom jednom zatočení. Ide skoro sama až na koleno. Áno, Aprilia RS 457 má rada tento štýl jazdy a bola presne na to postavená.
Záverom
Keď by som mal model Aprilia RS 457 krátko zhrnúť, je to mašina aj pre začiatočníkov na dvoch kolesách, aj pre vyjazdených pretekárov, ktorí chcú niečo, s čím sa zabavia. Mňa tento motocykel bavil a užil som si jeho váhu, jazdné vlastnosti aj celkovú koncepciu.
Ale vždy sa nájde to jedno ALE. Tu je dosť zásadné a to sú brzdy. Len jeden kotúč vpredu síce robí svoju prácu tak ako má, no môžete ho dostať do polohy, kde ho dokážete rýchlo prehriať. Je ale pravda, že aj keď som tam cítil jemný pokles výkonu, vždy si urobil svoju prácu a bezpečne ma zastavil.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: Aprilia RS 457
MOTOR: 457 cm³
HMOTNOSŤ: 175 kg
VÝŠKA SEDLA: 800 mm
CENA: 7 299 €