V roku 1999 sa bavorská značka navždy zmenila. Dovtedy to bola značka, ktorá vyrábala sedany, kombíky, kupé a kabriolety, ktorých devízou bola radosť z jazdy. No práve v roku 1999 debutovala prvá generácia takzvaného SAV – BMW X5. Odvtedy prešlo takmer dvadsať rokov a je tu jeho štvrtá generácia.

Do roku 1999 bavorská značka nedisponovala žiadnym SUV. Doba sa ale mení a v súčasnosti BMW vyrába až sedem SUV a čoskoro pravdepodobne pridá ôsme, s ironickým označením BMW X8. A to všetko kvôli úspechu prvého vojaka v poli – BMW X5.

X5 je pre značku dôležitým modelom. Je to najobľúbenejšie, najznámejšie a najdôležitejšie SUV značky. Takže čo je v štvrtej generácii s označením G05 nové?

Exteriér

Z pohľadu na exteriér ide zrejme o jednu z najväčších zmien v rámci všetkých generácií mníchovského SUV. Pre BMW typické “ľadvinky” sú znova o čosi väčšie. Predné svetlá sú oproti predošlej generácii štíhlejšie, zamračenejšie a za príplatok budú k dispozícii aj s laserovou technológiou.

Na zadných svetlách sa dizajnéri vyhrali o čosi viac. Zdá sa, že trend moderných SUV od BMW udáva model X2, s ktorým má štvrtá generácia X5 niekoľko spoločných rysov, ako napríklad zadné svetlá. Naopak, z bočného pohľadu je to jednoducho typická X5, ktorá ale oproti predchodcovi pôsobí robustnejšie. Dokazujú to aj rozmery. Nová generácia je dlhšia o 36 mm, rázvor narástol o 42 mm, šírka až o 66 mm a zvýšila sa aj výška, a to o 19 mm.

Musím sa priznať, že pri prvom pohľade najmä na prednú časť novej X5 som bol zhrozený, no pri druhom, treťom, desiatom pohľade mi to už neprišlo také tragické. 🙂

Interiér

Veľké zmeny sa dejú aj vo vnútri. Prístrojová doska a centrálny panel sú podobné ako v prípade budúceho BMW radu 8, Z4 a 3, podľa fotografií, ktoré sme dosiaľ videli. Do novej X5 sa dostane nový plne digitálny prístrojový panel nazývaný BMW Live Cockpit a nová obrazovka informačného systému iDrive s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorá sa nachádza hneď vedľa neho. Rozmiestnenie displejov vedľa seba môže evokovať inšpiráciu v Mercedese.

Zvyšok interiérového dizajnu je podobný ako v modernizovaných X3 a X4. Jednou zaujímavou funkciou, ktorú nová X5 dostane do vienka, je ohrievanie/chladenie držiakov na poháre. K dispozícii bude aj náladové osvetlenie v celom interiéri.

 

Bezpečnosť

Nová X5 ponúkne pneumatické pruženie, či natáčanie všetkých štyroch kolies. BMW tvrdí, že vďaka týmto systémom bude X5 celkom schopným offroadom. 🙂 Vzduchový podvozok ponúkne po stlačení tlačidla dodatočných 40 mm svetlej výšky.

K dispozícii bude aj voliteľný balík Off Road (v X5 prvýkrát), ktorý bude disponovať ochranou podvozka, off-road režimami so štyrmi možnosťami (piesok, skaly, štrk, sneh) a v poslednom rade aj zmenenú grafiku displejov.

Samozrejmosťou budú aj bezpečnostné systémy, ako Traffic Jam Assist a Lane Keep Assist, ale získava tiež asistenta núdzového zastavenia, ktorý pomáha zastaviť vozidlo v prípade, že sa vodičovi náhle zhorší zdravotný stav.

 

Pohonné jednotky

Na začiatku budú k dispozícii 3 dieselové varianty: 30d, 40d a M50d. V podstate ide o 3 výkonové verzie trojlitrového šesťvalca, z ktorých posledný menovaný bude disponovať štyrmi turbodúchadlami. Z benzínových motorov bude k dispozícii trojlitrový šesťvalec s označením 40i alebo klasický 4,4-litrový osemvalec 50i. Všetky motory budú spárované s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies.

Zdroje: BMWblog | startstop.sk