To, že SUV je na cestách stále viac, je fakt. No faktom je aj to, že postupne strácajú svoje tradičné vlastnosti a mimo spevnených ciest toho veľa nezvládnu. My sa ale dnes budeme venovať presnému opaku: tradičným SUV do terénu. 

V ponuke takmer každej automobilky sa nachádza SUV. No problémom je, že mnoho z nich je v teréne nepoužiteľná. Niektoré dokonca ani len neponúkajú možnosť pohonu všetkých kolies. No našťastie, nádej zatiaľ neumiera. Tu je 10 tých najlepších SUV do terénu a na záver jeden bonus. 🙂

Do rebríčka som zaradil výhradne modely, ktoré sú (boli) dostupné na európskom trhu.

11. Volkswagen Touareg

Hoci sa to môže zdať ako hlúposť, predchádzajúca generácia Touarega bola skutočne schopným terénnym autom, obzvlášt s balíkom Terrain Tech. To okrem iného znamenalo svetlú výšku 300 mm, vďaka ktorej Touareg zvládol až 580 mm hlboký brod, permanentný pohon 4×4 v pomere 38:62 s preferenciou zadnej nápravy, či možnosť uzamknúť medzinápravový a zadný diferenciál.

 

10. Jeep Grand Cherokee

Kolískou veľkých SUV sú Spojené štáty. A aj malé deti vedia, že Jeep je synonymom offroadov. Hoci Grand Cherokee je takým multikultúrnym autom (Jeep je síce americká značka, no montuje sa doňho taliansky motor a nemecká prevodovka). Jeho schopnosti v teréne sú viac než dostačujúce a svojmu menu nerobí hanbu. Najmä vo verzii Trailhawk.

 

9. Dacia Duster

Ako by sme mohli zabudnúť jeden z najdostupnejších a zároveň najschopnejších offroadov na európskom trhu? Rumunská Dacia s Dusterom trafila klinec po hlavičke. Duster je bestseller a mnoho ľudí vie, ako ho používať správnym spôsobom.

 

8. Suzuki Jimny

Krátky rázvor a malá šírka predurčujú toto maličké Suzuki s permanentným pohonom 4×4 na skvelé schopnosti v teréne. Áno, interiér je viac než sparťanský, ale kto v ťažkom teréne potrebuje klimatizované kožené sedačky prešité tou najkvalitnejšou niťou a 4-zónovú klimatizáciu s aktívnym peľovým filtrom?!

 

7.  Lada Niva

Ak spomíname Daciu, nemôžeme nespomenúť ruskú Ladu Niva. Kde Duster končí (a že toho zvládne naozaj dosť), tam vodič Nivy zvažuje použitie redukčnej prevodovky. Toto auto je vo výrobe neskutočných 41 rokov. A ani jej podoba sa za ten čas takmer vôbec nezmenila.

 

6. Toyota Land Cruiser V8

Toyota Land Cruiser je prvým zástupcom luxusných SUV v rebríčku, ktoré ale odvezú svoju posádku pokojne aj mimo spevnených ciest. Na prvý pohľad toto auto možno nepôsobí ako offroad, no verte, že ním skutočne je. A dopomáha mu k tomu aj celý rad elektronických asistentov pre jazdu v teréne.

 

5. Range Rover

Land Rover zrejme nevyrobil zlý offroad. Dokonca ani ten najluxunejší z ponuky – Range Rover – sa v teréne nestratí. Zdvihnúť podvozok, zapnúť offroad režim a dostanete sa s ním kamkoľvek (takmer). To isté platí aj pre jeho derivát Sport.

 

4. Mercedes triedy G

G je skratka od nemeckého Geländewagen, čo v preklade znamená terénne vozidlo. Auto s takým menom jednoducho nemôže byť zlý offroad. Karoséria pripevnená na ráme, výkonné motory, pohon 4×4 a 3 uzávierky diferenciálov. A komu by bolo málo, môže si zaobstarať dvihnutú G500 4×4². Komu by ani to nestačilo, je tu preňho G63 6×6. Poprípade Maybach G650 Landaulet.

 

3. Jeep Wrangler

Dostávame sa k bronzovej medaile. Tú nemohlo získať žiadne auto, ako Jeep Wrangler. Komu by obyčajný Wrangler nestačil, Jeep si preňho pripravil špeciálnu a ešte schopnejšiu verziu s názvom Rubicon.

 

2. Land Rover Defender

Druhé miesto je tiež automobilová offroad stálica. Teda skôr bola. Land Rover Defender sa síce prestal vyrábať pred dvomi rokmi, no Jaguar Land Rover plánujú jeho nástupcu, ktorý by podľa nich mal byť rovnako schopný v teréne. Môžeme sa teda tešiť na skutočné SUV do terénu!

 

1. Služobné auto

Schopnosti auta v teréne sú vo veľkej miere závislé od schopností vodiča. A preto môže Octavia Scout v tých správnych rukách prejsť omnoho náročnejší terén ako napríklad Mercedes triedy G v rukách “soccer mom”. 🙂

Zdroje: autocar | startstop.sk