Vo svojej dobe išlo o vôbec jedno z najrýchlejších áut. Ak ste fanúšikmi nemeckej automobilky Mercedes-Benz, tak táto špeciálna verzia „Rote Sau“ je ako stvorená pre Vás. Ide totiž o prvý počin divízie AMG – 300SEL 6.3.

Pod pojmom super-sedan si dnes predstavíme buď BMW M5 alebo Mercedes-AMG E63/S. Poďme sa však obhliadnuť do histórie, konkrétnejšie do roku 1965, kedy automobilka Mercedes-Benz predstavila svoj nový model 300SEL 6.3, označovaný ako W109. Luxusný sedan, z ktorého sa neskôr stala trieda S.

Ponuka na 6,3-litrový osemvalec sa len tak neodmieta. To si povedal aj konštruktér automobilky Erich Waxenberg, ktorý sa rozhodol napchať tento motor pôvodom z Mercedesu 600. Vznikol tak nový model Mercedes-Benz 300SEL 6.3. Automobil disponoval výkonom 300 koní, pokiaľ však neprišla zmena merania výkonu a dnes je to „len“ 250 koní.

Motor bol spriahnutý so štvorstupňovou automatickou prevodovkou a na stovku dokázal tento sedan vystreliť za 6,3 sekundy a uháňať mohol až rýchlosťou 230 km/h, čo je na tú dobu slušné číslo. Tieto hodnoty dokonca nie sú zlé ani na dnešnú dobu a na konci 60-tych rokov sa podobnými hodnotami mohli obvykle pýšiť iba superšporty ako napríklad Porsche 911. Aj keď sa jednalo o sedan s výkonom športového auta, Mercedes nezabudol ani na luxus.

Automobil bol vybavený vzduchovým odpružením a kotúčovými brzdami na každom kolese. Za príplatok bolo možné mať aj elektrické sťahovacie okná, či klimatizáciu alebo strešné okno. Ponuka doplnkovej výbavy tu však nekončila a mohli ste si doobjednať kopec iných vecí, ktoré boli v ponuke. Išlo teda stále limuzínu s trojcípou hviezdou na kapote, len bola sakramentsky rýchla.

Medzi rokmi 1968 – 1975 sa Mercedesu podarilo vyrobiť 6 526 super-sedanov s označením 300SEL 6.3. Toto číslo bolo niekoľko-krát prekonané, než Mercedes predpokladal. Bolo teda viac než nad slnko jasné, že zákazníci práve po takomto vozidle túžia. Nakoľko 300SEL zožal úspech, príchod a výroba nástupcu bola takmer nutnosťou a tak v roku 1975 sa svetu predstavil model 450SEL 6.9.

Samotný 300SEL však pre Mercedes znamená veľa. Práve na jeho základoch vznikol jeden z prvotných počinov dvornej spoločnosti AMG. AMG však nie vždy bolo veľkou firmou. Zo začiatku sa jednalo o súkromnú spoločnosť, ktorá na zákazku stavala upravené Mercedesy. Pod svoje „krídla“ si zobrali aj limuzínu 300SEL, prepracovali brzdy, podvozok a pod kapotu nainštalovali 6,3-litrový pohonný agregát. Neskôr sa tam usídlil aj 6,8 a 6,9-litrový motor.

Upravený model niesol meno Rote Sau a dokončil legendárne dvadsaťštyri hodinové preteky v Spa-Francorchamps na fantastickom druhom mieste. Na 6,8-litrový motor spravili výkon enormných 420 koní a s hmotnosťou 2 400kg, ktorou automobil disponoval je to naozaj na klobúčik dolu. O spotrebe paliva v pretekoch sa radšej baviť nebudeme. Auto musel zastavovať v boxoch dvakrát častejšie, než jeho súperi. Automobil mal taktiež ohromnú spotrebu pneumatík, čo by až tak nevadilo, nakoľko ste museli aj tankovať.

Neskoršie bol automobil predaný spoločnosti Matra, ktorá na ňom testovala brzdy a podvozky vojenských stíhačiek. Postavených bolo iba 5 modelov. Dve boli testovacie a tri slúžili na závody. V pôvodnom stave sa zachovalo iba jediné. 300SEL vlastne začalo spoločnú cestu Mercedesu a divízie AMG, ktorá viedla k neskoršiemu spojeniu. Dúfajme, že táto synchronizácia vydrží ešte veľa rokov a vznikne ďalšie množstvo legendárnych modelov nesúcich spojenie Mercedes-AMG.

Zdroje: Mercedes | startstop.sk