Medzinárodnej agentúry pre energetiku tvrdí, že spotreba ropy bude na vrchole o 7 rokov. Potom začne klesať napriek tomu, že počet motorových vozidiel na cestách rýchlo rastie. Dôvodom má byť nárast počtu elektromobilov.

Odkedy z výrobnej linky zišlo prvé masovo vyrábané vozidlo: Ford Model T v roku 1908, ropa zmenila pohľad, akým vidíme náš svet. Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) uviedla, že spotreba ropy v automobiloch dosiahne svoj vrchol už počas nasledujúcich siedmich rokov. Ako dôvody uvádza rozšírenie elektrických vozidiel, ktoré majú nahradiť autá s konvenčnými spaľovacími motormi. Rozmach elektrických vozidiel má byť dokonca taký veľký, že má kompenzovať aj nárast počtu vodičov v rozvíjajúcich sa krajinách, ako je napríklad Čína.

„Po roku 2025 budú opatrenia na zvýšenie energetickej účinnosti a alternatívne palivá potláčať dopyt po ropných produktoch,“ uviedol energetický orgán so sídlom v Paríži, pričom rast sa má spomaliť aj v rozvíjajúcich sa ekonomikách, ako je napríklad Čína.

Automobily spotrebujú približne 21,4 milióna barelov ropy denne z celkovej dennej spotreby okolo 100 miliónov barelov ropy. Medzinárodná agentúra pre energetiku do konca 20-tych rokov 21. storočia predpokladá zvýšenie spotreby ropy na viac ako 23 miliónov barelov denne, no potom má spotreba postupne klesať a na súčasnú dobu sa má dostať do roku 2040. A to dokonca aj napriek tomu, že počet automobilov na cestách sa má dovtedy zvýšiť až o neuveriteľných 80 percent!

Spomaliť sa má aj celosvetová spotreba ropy oproti dynamike nárastu medzi rokmi 2000 a 2017. Financial Times hlási, že za ten čas narástla spotreba ropy o 24 percent na súčasných 95 miliónov barelov denne. Do roku 2040 sa má denná spotreba ropy zvýšiť len o 12 percent na približne 106 miliónov barelov denne.

Tieto prognózy vypracovala Medzinárodná agentúra pre energetiku sídliaca v Paríži, ktorá do roku 2040 predpokladá až 300 miliónov elektrických vozidiel na cestách, ktoré by mali znížiť dopyt po rope približne o 3 milióny barelov denne. Podľa agentúry budú mať väčší vplyv na pokles spotreby čierneho zlata neustále sprísňujúce sa emisné normy, u ktorých predpokladá úsporu 9 miliónov barelov ropy denne. „Zlepšenie palivovej efektívnosti automobilového parku je najväčším prispievateľom k zmierňovaniu rastu dopytu po rope automobilov,“ uviedla IEA.

Rovnako majú znižovať dopyt po rope aj biopalivá, konkrétne o 2,5 milióna barelov denne a spašovanie zemného plynu 1,6 milióna barelov denne. IEA predpovedá, že dopyt po rope prudko klesne vo vyspelých ekonomikách, pričom EÚ má do roku 2040 zaznamenať 45-percentný pokles, zatiaľ čo Severná Amerika klesne o 25 percent.

O rope kolujú katastrofické správy už niekoľko rokov. Spočiatku tu boli informácie o tom, že svetové zásoby ropy sa majú minúť už v roku 2030, čo sa s najväčšou pravdepodobnosťou nekoná. Ako však môžeme vidieť na základe dát zverejnených Medzinárodnou agentúrou pre energetiku, automobily predstavujú približne 25 – 30 % celkovej spotreby ropy. To jednoznačne nie je málo a určite sa zhodneme na tom, že ochrana životného prostredia je veľmi dôležitá téma. Čo však so zvyšnými 70-timi percentami? Prečo všetky orgány tlačia práve na automobilový priemysel, čo sa v konečnom dôsledku tak či tak prenesie len na spotrebiteľa (či už v rámci vyššej obstarávacej ceny vozidla alebo neskôr pri častých a drahých opravách zbytočne prekomplikovaného pohonného ústrojenstva)?

Zlacnejú konečne palivá? Alebo budú ceny nezadržateľne rásť?

Zdroje: oilprice | FT | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVolkswagen Virtus GTS vyzerá ako menší Arteon postavený na báze Pola GTI!
Nasledujúci článokVychovaný zlodej? Ukradnuté auto vrátil po 3 dňoch s ospravedlnením