Škoda Motorsport otvorila novú centrálu v Mladej Boleslavi. Ako vzniká najvýkonnejšia Fabia R5? Boli sme exkluzívne pri tom!

Škoda Motorsport má bohatú históriu, úspech v motoršporte zaznamenáva už od roku 1901. Z množstva úspechov stojí rozhodne za zmienku aj niekoľko víťazstiev na najstaršej a najslávnejšej  rally na svete, Rally Monte Carlo. Motoršportová divízia českej automobilky priniesla kúsky ako 200 RS, Octavia WRC, S2000 či posledný model Fabia R5, ktorý sa už čoskoro dočká, ak to tak môžeme nazvať, novej generácie.

Aktuálny model Fabie R5 bol homologizovaný v roku 2015. S bežnou Fabiou, ktorú má mnoho z vás doma, zdieľa iba 20 % dielov! Pri tvorbe R5 sa používa takmer nezmenený základ karosérie, rozšírené sú však hlavne zadné blatníky. Neskôr sa pridáva výstužný rám. Fabia R5 bola, samozrejme, prestavaná na pohon všetkých štyroch kolies. Pohonnú sústavu tvorí štvorvalcový turbobenzín s upraveným obsahom na 1620 cm3. Základom pre špeciálnu pohonnú jednotku bol motor 1,8 TSI, ktorý vyvíjala čínska divízia koncernu pre tamojšie modely, ako napríklad VW Lavida. Vývojový program motora prebiehal súčasne, čiže obe strany navzájom spolupracovali a odovzdávali si poznatky.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Finálny výkon závisí od jednotlivých požiadaviek klienta, približný výkon motora predstavuje 210 kW (286 k) a krútiaci moment 420 Nm. Motor disponuje inteligentnou riadiacou jednotkou, ktorá je dimenzovaná pre rôzne podmienky (slané morské ovzdušie, nízke mínusové teploty či vysoké tropické teploty). Táto jednotka je schopná poskytnúť maximálny výkon pri akýchkoľvek podmienkach.

Takýto výkon je pochopiteľne treba aj rýchlo ubrzdiť. Podvozok využíva na prednej aj zadnej náprave McPherson a brzdy Brembo s maximálnym priemerom kotúča 355 mm rovnako vpredu, ako aj vzadu. Ak by vás čisto náhodou zaujímala spotreba takejto Fabie, je to približne 0,6 l/km. Cena Fabie R5 sa nedá úplne striktne určiť, priemerná cena predaných kusov je však 200 000 €. Tento skvelý kúsok vzniká v novej hale v Mladej Boleslavi, ktorú sme navštívili. Nová hala má rozlohu 16 400 m2 a pod jednou strechou sídli vývoj, montáž, servis aj logistika.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Christian Strube, člen predstavenstva ŠKODA AUTO za technický vývoj, konštatoval: „S novým sídlom sme pripravení na budúcnosť. Zlepšené rozdelenie práce a fungovanie ako celku nám umožňuje vyvíjať a stavať automobily efektívnejšie a súčasne poskytovať našim zákazníkom ešte lepšie služby. Minulý rok sme si stanovili cieľ dodať zákazníkom po celom svete viac než 200 vozidiel FABIA R5. A to sa nám podarilo! Doposiaľ sme predali celkom takmer 250 kusov. Nové centrum nám umožní nadviazať na úspech nášho závodného oddelenia aj v budúcnosti.“

Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek dodal: „Naše nové ústredie jasne demonštruje význam, ktorý má pre automobilku ŠKODA pretekárske oddelenie. Veľmi nám pomôže zlepšiť služby poskytované našim zákazníkom a pokračovať v celosvetovom úspechu týmu ŠKODA Motorsport!“

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroje: Škodastartstop.sk

Diskusia