Na superšportových autách je niečo také, ako dvere, iba povrchnou položkou na zozname. Na druhej strane, keď sa pútavý podvozok stretne so zvukom motora a pekným dizajnom, unikátna sada dverí dodá autu posledný „WOW“ efekt, ktorý musí byť.

Na niektorých príkladoch unikátnych dizajnov dverí uvidíte sa mi, že na to, aby ste takéto niečo mali doma, nemusíte byť milionármi. Pri každodennej jazde aj na tom najnenápadnejšom aute výrobcovia dodali WOW efekt tak, že otváranie dverí sa stalo futuristickým štýlom ako pri kozmickej lodi. A my sme pre vás vybrali tie najzaujímavejšie dvere, hoci niektoré z automobilov, ktoré s nimi prišli, majú pochybnú povesť.

Lincoln Continental Mark VIII, alebo keď obyčajné dvere nestačia

Krídla čajky alebo Gull-wings

Tieto dvere sú kultové, spočiatku ich ovládol Mercedes-Benz 300 SL, ale neskôr sa v popovej kultúre objavili aj v DeLorean DMC 12, známom vďaka filmu Back to the Future. Na ceste sa objavili aj iné obyčajné vozidlá s krídlovými dverami, ako je Autozam AZ-1 či Melkus RS1000. V posledných rokoch to boli SLS AMG a Pagani Huayra.

Ale ak budete teraz hľadať takéto dvere v modernejšej dobe, nájdete ich v trošku unikátnom kandidátovi. Model Tesla X má síce dvere, ktoré sa propagujú ako dvere „Falcon“, ale je to len variácia Gull-wing dverí. Predné dvere sa otvárajú klasickým spôsobom, ale zadné dvere sa otvárajú smerom hore, čo dodáva rodinnému elektrickému autu impozantný postoj. Dvere Falcon sú užitočné v tesných priestoroch, otvárajú sa smerom hore a sú ďaleko od potenciálnych škrabancov z iných vozidiel.

Motýlie krídla alias Butterfly Doors

Vedeli ste, že návrh motýlích krídel na modeli McLaren F1 bol inšpirovaný dverami japonskej Toyoty Sera? To je to, čo povedal Gordon Murray, dizajnér F1. Dvere v tomto štýle teraz zdobia športové autá, ako napríklad BMW i8, LaFerrari, McLaren 720S alebo Mercedes-AMG Project One.

Jeden nemecký výrobca však dodal motýlie krídla aj modernému cestnému autu. Volkswagen XL1 bol kompaktný dvojmiestny osobný hybridný diesel, navrhnutý a vyrobený v obmedzenom počte. Dosiahol spotrebu 0,9 litra na 100 kilometrov vďaka turbodieselovému motoru spojenému s elektromotorom a akumulátorom s výkonom 5,5 kW.

Návrh XL1 bol extrémne aerodynamický, s koeficientom odporu iba 0,186. Výkon bol tiež slušný, s riadenou maximálnou rýchlosťou 160 km/hod a štartom z pokoja na 100 km/hod za 11,9 sekundy. Celkovo bolo vyrobených 250 kusov VW XL1s vo svojom obmedzenom produkčnom priebehu.

Nožnicové dvere alias Scissors

Ešte lepšie známe ako dvere Lamborghini, po tom, čo sa opakovane používali v niektorých modeloch talianskej automobilky. Aj keď osobných cestných vozidiel s týmito nožnicovými dverami nie je veľa, dve by ste mali poznať. Renault Twizy je jedným z nich, no tieto dvere sú voliteľné. Druhá možnosť, model Tata Pixel, ich však ponúka ako štandard spomedzi mnohých inovácií.

Indický výrobca postavil model Pixel pre mobilitu v Európe, aby sa stal dokonalým mestským autom. Poháňaný turbodieselovým motorom s výkonom 66 koní tak ale príliš nepôsobí. Ale! Najväčším trhákom tohto auta majú byť jeho otáčacie schopnosti. Ide o techniku kolies, ktoré sa môžu otočiť priamo na mieste o 105 stupňov. Inžinieri nazývajú tento proces „nulové otáčky“, a je to bystré riešenie od spoločnosti, ktorú vlastní Jaguar Land Rover.

Dvere ako vrchnák

“Dvere ako vrchnák” sú širokospektrálny termín používaný pre rad typov dverí, ktoré nemajú jediný pevný bod. Vo všeobecnosti sa kabína otvára ako celok, pričom celá predná alebo horná časť vozidla sa zdvíha, aby sa umožnilo nasadnutie. Dvere s baldachýnom môžu byť zavesené buď na prednej, zadnej alebo bočnej strane a používajú sa v mnohých koncepčných vozidlách v priebehu niekoľkých rokov, napríklad Lamborghini Egoista. Ale zatiaľ čo veľa vrchnákových dverí sa otvára nahor ako pri stíhačke, BMW Isetta je typickým príkladom. Štýl dverí bol obľúbený aj na iných bublinových autách éry, ale Isetta bola najznámejšia a pravdepodobne najvplyvnejšia, pretože to bolo vozidlo, ktoré zachránilo BMW.

Samovražedné dvere alias Suicide doors

Dvere už určite poznáte vďaka značke Rolls-Royce.Názov je odvodený od toho, že ak by boli otvorené počas jazdy, proti vetru, cestujúci by mohol voľne vypadnúť z vozidla a pravdepodobne by zomrel. Morbídne, však? To je zrejme dôvod, prečo moderní výrobcovia nemajú radi túto terminológiu. Mnohé z nich však vyrábali vozidlá so samovražednými dverami, pričom pozoruhodnou ikonou je Mazda RX-8.

Napriek tomu je najnovším príkladom BMW i3, kompaktné elektrické vozidlo postavené z rozsiahleho využitia uhlíkových vlákien a recyklovaných materiálov. Samovražedné dvere totiž pomáhajú maximálne využiť malý priestor tým, že sa otvárajú zoširoka pre zadných cestujúcich. Avšak, keďže zadné dvere účinne tvoria stĺpik B, cestujúci na zadných sedadlách nemôžu vystúpiť a nastúpiť bez toho, aby vodič nemusel odistiť bezpečnostný pás a otvoriť dvere.

Posuvné dvere

Posuvné dvere sú zvyčajne výsluhou minivanov a minibusov, ktoré sú určené pre ľahký prístup a zníženie rizika nárazu do iných vozidiel na parkoviskách. Varianty princípu posuvných dverí sa však používali aj inde, a najsilnejším príkladom bol športový automobil BMW Z1 z 90. rokov minulého storočia. Avšak Z1 používala dvere, ktoré sa skĺzli do prahu, a zdalo sa tak, že úplne zmizli. Je to pravdepodobne najpamätnejšia vlastnosť modelu Z1.

Zdroje:  | startstop.sk