Až na výnimky platí, že čím je auto drahšie, tým viac zákazník zaplatí automobilke. Marža však nie je všetko
Určite ste sa neraz zamysleli nad tým, z čoho žijúautomobilky. Je to samozrejme predaj áut, predaj ojazdených áut, financovanie, servis, náhradné diely a predĺžené záruky. Konkrétne čísla nie je jednoduché vypátrať. Ale matematická krivka je jasná, čím má auto vyššiu cenu, tým bude aj predajná marža vyššia.

Ako je to vlastne s predajom?
Keď predajca predáva nové auto, zvyčajne profituje z rozdielu medzi fakturovanou cenou (to, čo platí výrobcovi) a predajnou cenou (to, čo platí zákazník). Jeho výška sa mení v závislosti od značky, modelu a samozrejme ceny auta. Na základe údajov Národnej asociácie predajcov automobilov (NADA) je priemerná hrubá marža pri predaji nového auta pre autorizované zastúpenie okolo 3,9 percenta.
To znamená, že pri aute za 30 000 amerických dolárov (27 914 eur) by bol hrubý zisk predajcu približne 1 170 USD (1 088 eur).
Je však dôležité poznamenať, že ide len o rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou, teda vyššie zmienený „hrubý zisk“. A ten neberie do úvahy rôzne výdavky predajcov, ako sú režijné náklady, platy zamestnancov a výdavky na reklamu.
Tento prehľad nebude celkom konkrétny, keďže sa viaže skôr ku koncernom ako ku samostatným značkám. V tabuľke však sú aj konkrétne automobilky.
Percentá predstavujú operatívnu maržu, čo je vlastne pomer operatívneho zisku k hodnote čistých tržieb. Čistá tržba = hrubá tržba – bonusy, zľavy a diskontné zľavy. Je zaujímavé, že v minulom roku zaznamenali nárast tržieb z 24 značiek takmer všetci okrem Isuzu.
Najväčší nárast zaznamenal Volkswagen (+15%), druhé miesto patrí Toyote (+11 %) a tretia priečka patrí koncernu Stellantis (+6 %).

Pre samotných výrobcov je však dôležitá operatívna marža.
Tu sa na prvých troch miestach objavili prémiové značky, ktoré ťažia z vysokej pridanej hodnoty. Napriek neprémiovosti sa na štvrtom mieste objavil koncern Stellantis, čo celkovo búra teóriu o prémiových značkách.
Operatívna marža | |||
2022 | 2023 | Medziročná zmena (v percentách | |
Ferrari | 24 % | 27 % | 3,0 |
Porsche | 18 % | 18 % | 0 |
BMW-Gruppe | 9,8 % | 11,9 % | 2,1 |
Stellantis | 11,3 % | 11,8 % | 0,5 |
Kia | 8,4 % | 11,6 % | 3,3 |
Daimler | 12,3 % | 11,4 % | -0,9 |
Toyota | 7,2 % | 11,1 % | 3,9 |
Jaguar Land Rover | -1,9 % | 11 % | 12,9 |
Subaru | 6,4 % | 9,5 % | 3,1 |
Hyundai | 6,9 % | 9,3 % | 2,4 |
Tesla | 16,8 % | 9,2 % | -7,6 |
Isuzu | 7,7 % | 9,1 % | 1,4 |
Suzuki | 7,1 % | 8,5 % | 1,4 |
Mitsubishi | 7,6 % | 7,2 % | -0,4 |
koncern Volkswagen (vrátane Porsche | 7,9 % | 7 % | -0,9 |
BYD | 5,1 % | 6,3 % | 1,2 |
Honda | 5,7 % | 5,8 % | 0,1 |
GM | 6,6 % | 5,4 % | -1,2 |
Volvo | 6,8 % | 5 % | -1,8 |
Mazda | 4,1 % | 5 % | 0,8 |
Renault | 4,7 % | 4,7 % | 0 |
Nissan | 3,5 % | 4,6 % | 1,1 |
Ford | 4 % | 3,1 % | -0,9 |
Great Wall | 4,8 % | 1,6 % | -3,2 |
Aston Martin | -10,3 % | -6,8 % | 3,5 |