Domov SPRÁVY News Koľko automobilky zarábajú na každom aute? Aktuálne čísla vás asi postavia z...

Koľko automobilky zarábajú na každom aute? Aktuálne čísla vás asi postavia z kresla!

Až na výnimky platí, že čím je auto drahšie, tým viac zákazník zaplatí automobilke. Marža však nie je všetko

Určite ste sa neraz zamysleli nad tým, z čoho žijúautomobilky. Je to samozrejme predaj áut, predaj ojazdených áut, financovanie, servis, náhradné diely a predĺžené záruky. Konkrétne čísla nie je jednoduché vypátrať. Ale matematická krivka je jasná, čím má auto vyššiu cenu, tým bude aj predajná marža vyššia.

Foto: Mercedes-Benz
Ako je to vlastne s predajom?

Keď predajca predáva nové auto, zvyčajne profituje z rozdielu medzi fakturovanou cenou (to, čo platí výrobcovi) a predajnou cenou (to, čo platí zákazník). Jeho výška sa mení v závislosti od značky, modelu a samozrejme ceny auta. Na základe údajov Národnej asociácie predajcov automobilov (NADA) je priemerná hrubá marža pri predaji nového auta pre autorizované zastúpenie okolo 3,9 percenta.

To znamená, že pri aute za 30 000 amerických dolárov (27 914 eur) by bol hrubý zisk predajcu približne 1 170 USD (1 088 eur).

Je však dôležité poznamenať, že ide len o rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou, teda vyššie zmienený „hrubý zisk“. A ten neberie do úvahy rôzne výdavky predajcov, ako sú režijné náklady, platy zamestnancov a výdavky na reklamu.

Tento prehľad nebude celkom konkrétny, keďže sa viaže skôr ku koncernom ako ku samostatným značkám. V tabuľke však sú aj konkrétne automobilky.

Percentá predstavujú operatívnu maržu, čo je vlastne pomer operatívneho zisku k hodnote čistých tržieb. Čistá tržba = hrubá tržba – bonusy, zľavy a diskontné zľavy. Je zaujímavé, že v minulom roku zaznamenali nárast tržieb z 24 značiek takmer všetci okrem Isuzu.

Najväčší nárast zaznamenal Volkswagen (+15%), druhé miesto patrí Toyote (+11 %) a tretia priečka patrí koncernu Stellantis (+6 %).

Foto: Opel

Pre samotných výrobcov je však dôležitá operatívna marža.

Tu sa na prvých troch miestach objavili prémiové značky, ktoré ťažia z vysokej pridanej hodnoty. Napriek neprémiovosti sa na štvrtom mieste objavil koncern Stellantis, čo celkovo búra teóriu o prémiových značkách.

Operatívna marža
2022 2023 Medziročná zmena (v percentách
Ferrari 24 % 27 % 3,0
Porsche 18 % 18 % 0
BMW-Gruppe 9,8 % 11,9 % 2,1
Stellantis 11,3 % 11,8 % 0,5
Kia 8,4 % 11,6 % 3,3
Daimler 12,3 % 11,4 % -0,9
Toyota 7,2 % 11,1 % 3,9
Jaguar Land Rover -1,9 % 11 % 12,9
Subaru 6,4 % 9,5 % 3,1
Hyundai 6,9 % 9,3 % 2,4
Tesla 16,8 % 9,2 % -7,6
Isuzu 7,7 % 9,1 % 1,4
Suzuki 7,1 % 8,5 % 1,4
Mitsubishi 7,6 % 7,2 % -0,4
koncern Volkswagen (vrátane Porsche 7,9 % 7 % -0,9
BYD 5,1 % 6,3 % 1,2
Honda 5,7 % 5,8 % 0,1
GM 6,6 % 5,4 % -1,2
Volvo 6,8 % 5 % -1,8
Mazda 4,1 % 5 % 0,8
Renault 4,7 % 4,7 % 0
Nissan 3,5 % 4,6 % 1,1
Ford 4 % 3,1 % -0,9
Great Wall 4,8 % 1,6 % -3,2
Aston Martin -10,3 % -6,8 % 3,5

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJJATO Dynamics, NADA
Predchádzajúci článokPred dovolenkami stúpa záujem o kombíky, Slováci najčastejšie siahajú po…
Nasledujúci článokTEST JAZDENKY: Seat Leon Sportstourer FR po 100 000 km

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here