Domov Elektromobilita Kia e-Soul, kontroverzný crossover teraz ako čistý elektromobil

Kia e-Soul, kontroverzný crossover teraz ako čistý elektromobil

Kia e-Soul

Od kedy Kia predstavila mestský crossover Soul v roku 2009 si tento sympatický „škrečok“ získal veľa milovníkov. Jednalo sa totiž o veľmi priestranné auto s priateľnou cenou. Doba ale napreduje a každá automobilka sa snaží držať krok. Inak tomu nie je ani pri tretej generácií Soulu.

Možno vám to príde prekvapujúce (rovnako ako aj mne), ale  kórejská automobilka Kia Motors je globálne uznávaná ako globálny líder na poli elekfrifikovaných vozidiel. Je tomu tak najmä vďaka rýchlo sa rozrastajúcej rodine mild hybridov, hybridov, plug-in hybridov a elektromobilov, ktoré Kia ponúka. Aj napriek tomu, že na Slovensku Kia ponúka iba tri elektrifikované modely (Niro, Soul a Optima), práve tie predstavujú až osminu nových predaných áut tejto značky v Európe. Keď už hovoríme o predajoch, musím spomenúť aj to, že do konca roku 2018 sa predalo viac bez emisných modelov Soul EV než tých na konvenčný pohon.

Kia Soul tretej generácie bude zatiaľ dostupná iba s plne elekrickým pohonom, bez možnosti výberu spaľovacieho agregátu. Je to určite radikálny krok a milovníkom benzínových alebo naftových variant tohto modelu sa to určite páčiť nebude. Enviromentálny tlak je ale čoraz väčší a emisné normy stále prísnejšie a prísnejšie. Ak však nedáte dopustiť na spaľovací motor pod kapotou, Kia vám ponúka mnoho iných alternatív (napr. nový Proceed).

V čom ale bude e-Soul výnimočný? V prvom rade ohromí dojazd. Ten je na cifre 452 kilometrov na jedno nabitie, čo je viac ako dojazd základnej Tesly Model S. Kia podobne sľubuje lepšiu akceleráciu a vyšší výkon, pričom energetická účinnosť by mala byť až o 30% vyššia než u doposiaľ najpredávanejšieho elektrického vozidla v Európe. Stane sa teda z nového e-Soulu „trhák“? Čítajte ďalej.

Exteriér ako z inej planéty

Soul si väčšina okoloidúcich doteraz zapamätala najmä kvôli jeho krabicovému tvaru. Ten si uchovala aj tretia generácia, no zvyšok je úplne iný. Zatiaľ čo predchádzajúce generácie mali zväčša jednoduchý exteriér, na ktorý sa dalo pozerať bez toho aby ste museli usilovne hľadať líniu, nový e-Soul by som s dizajnovým jazykom Kii spájal len veľmi ťažko. Ak by ste zakryli znak na prednej kapote a spýtali sa ma, o akú značku sa jedná, bez dlhšieho zaváhania by som povedal že je to Dodge alebo nejaká iná „amerika“.

Počkať, Dodge? Áno, svedčí za to najmä mohutná predná maska s veľmi úzkymi svetlometmi. Tie sú, ako inak, plne-diódové a vďaka tomu, že sú integrované do takzvaného „obočia“ vytvárajú dojem, že sa jedná o kompletný svetelný pás. Klasické hmlovky známe z verzie EV boli nahradené diódami pod hlavnými reflektormi.

Akonáhle sa však pozriete na auto zboku, okamžite zistíte, že sa jedná o známy crossover z kórejskej dielne. Masívny C stĺpik a relatívne ostré hrany karosérie môžu vyvolať dojem, že karoséria sa vôbec nezmenila. Prakvapujúco, opak je pravou. Všetky panely karosérie sú úplne nové. Nový e-Soul drží krok a podobne ako väčšina nových áut medzigeneračne narástol. Oproti predchodcovi je o 55 milimetrov dlhší, rázvor je predĺžený o 30 milimetrov a predný previs o 15 milimetrov. Do očí určite udrú aj nové 17 palcové zliatinové disky kolies.

Zadná časť sa zmenila asi najviac. Najextravagantnejším prvkom sú jednoznačne zadné svetlomety. Alebo svetlomet? Namiesto zaužívaného riešenia v podobe dvoch oddelených svetlometov či horizontálneho svetelného pásu sa tu nachádza obrovské písmeno „C“. Počnúc od veka batožinového priestoru, svetelná línia sa tiahne až po strechu a vytvára tak veľmi neobyčajný celok.

Interiér

Interiér modelu Soul bol vždy inšpirovaný hudbou. Preto nesmú chýbať výškové reproduktory na koncoch palubnej dosky či akustické tvary niektorých prvkov. Celkové rozhranie interiéru je priestranné a funkčné, vhodné aj pre vyšších pasažierov na všetkých miestach.

Na pracovisku vodiča prevládajú okrúhle a oválne tvary, od volantu a prístrojovej dosky cez ovládací panel infotainmentu až po ovládač automatickej prevodovky. V dnešnej dobe dotykových displejov je vždy dobré mať po ruke aspoň pár najdôležitejších ovládačov vo forme fyzických tlačidiel. V interiéri nového e-Soulu to však podľa môjho názoru dizajnéri až prehnali s množstvom tlačidiel. Áno, určite sú všetky užitočné, no budúcim užívateľom bude chvíľu trvať, kým si na ne zvyknú.

Interiér môže byť čalúnený buď klasickou látkou, látkou v kombinácií s nepravou kožou alebo pravou kožou, pričom farby sú väčšinou v odtieňoch sivej až čiernej. Na požiadanie môžete dostať aj červené, zlaté alebo zelené prešívanie. Priestorová ponuka zostáva naďalej štedrá v oblasti kolien a hlavy pre všetkých cestujúcich. Batožinový priestor má objem 281 – 891 litrov. To sa nemusí zdať ako veľa, no výhodou je, že po sklopení zadných sedadiel vznikne praktická rovná plocha.

Pohonné ústrojenstvo

Záujemcovia o toto vozidlo majú na výber z dvoch typov pohonných jednotiek:

  • 39 kWh akumulátor (štandardný dojazd)
  • 64 kWh akumulátor (predĺžený dojazd)

Obe verzie ponúkajú krútiaci moment 395 Nm, čo je skoro o 40% viac než Soul EV. Silnejší akumulátor v spojení s elektromobilom  produkuje výkon 150 kW (204 PSl) a na jedno plné nabitie dokáže zdolať až 452 kilometrov. Akcelerácia z nuly na 100 nie je až taká rapídna ako napríklad pri vrcholných modeloch automobilky Tesla, no čas 7,9 sekundy na mestský crossover nie je až taký zlý.

V prípade slabšej verzie je výkon na hodnote 100 kw (136 PS). Dojazd je rapídne nižší, no ak sa chystáte auto využívať hlavne v meste, 277 kilometrov na jedno nabitie vám hravo stačí. Nabíjanie akumulátora z 20% na 80% by malo podľa automobilky vďaka rýchlonabíjačke so 100 kW jednosmerným prúdom trvať 42 minút.

Osobne ma veľmi prekvapilo, že aj „krabicové“ a nešportové auto, akým je e-Soul ponúka na výber aj jazdný režim Sport. Klasické režimy ako Normal, Eco či Eco+ sú tu na mieste, no v realite by sa asi nenašiel nadšenec športovej jazdy, ktorý by siahol práve po tomto aute.

Ceny a dostupnosť

Elektrický Soul tretej generácie sa už istý čas vyrába. Na slovenskej internetovej stránke automobilky Kia si ho dokonca môžete nakonfigurovať už dnes. Cena základného modelu so štandardným dojazdom začína na sume 35 690€, no ak zvažujete kúpu, určite by som odporučil siahnuť po verzii s dlhším (skoro až dvojnásobným) dojazdom, ktorá začína od sumy 39 490€.

Zdroje: Kiastartstop.sk

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVIDEO VW Tiguan R prichytený pri testovaní na Nürburgringu
Nasledujúci článokTest Honda CR-V 1,5 VTEC, svojské rodinné SUV