BMW M5 sa dá považovať za modlu M-kových vozidiel. Uvedomuje si to aj samotná mníchovská automobilka a na oslavu tohto modelu predstavuje limitovanú edíciu 350 kusov.

BMW Motorsport prišlo pred 35 rokmi s novou kategóriou športových vozidiel. Išlo o spojenie športového vozidla s absolútnym komfortom a vlastnosťami sedanu. Prvé BMW M5 bolo poháňané 6-valcovým motorom, ktorý bol dobre známy z modelu BMW M1. To malo srdce ukotvené v strede. Novodobé BMW M5 Competition je zrejme najúspešnejším sedanom vo svojej triede a poukazuje tak na slávu mníchovskej automobilky v motoršporte.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Výkonnostné parametre BMW M5 po dobu šiestich generácií stále rástli, no charakter ostal zachovaný. M5 bolo odjakživa známe svojou pretekárskou hravosťou, no stále vzbudzovalo dojem rodinného auta. Vysoko-otáčkový motor, úžasne naladený podvozok a vysoký výkon, či charakteristický dizajn. Presne týmito parametrami sa BMW M5 dokázalo odlíšiť od svojich konkurentov.

Dynastia supersedanov

Zoberme do úvahy prvú generáciu M5. Tá, ako sme spomínali mala v sebe radový šesťvalec s výkonom 210 kW / 286 koní. Sedan tak mal o 9 koní viac ako športová M1. Samozrejme, M1 a M5 sa nedali váhovo porovnávať. Druhá generácia bola štýlovejšia a atraktívnejšia nielen zvonka ale aj po motorickej stránke. Tam sa usídlil motor s výkonom 232 kW / 315 koní, neskôr prešiel motor modernizáciou a výkon narástol na 250 kW / 340 koní. Tretia generácia bola svetu predstavená koncom 20-teho storočia. Pod kapotou sa nachádzal motor V8 s výkonom 294 kW / 400 koní.

Najväčšie „haló“ priniesla štvrtá generácia. Tá prevzala pohonnú jednotku od vozidiel Formuly 1. Vidlicový desaťvalec disponoval výkonom 373 kW / 507 koní. Práve tento motor posunul divíziu M do astronomických výšin. O pár rokov neskôr sa pod kapotu znova vrátil motor V8, no bol doplnený o dve turbodúchadlá. Vysoko-otáčkový motor mal výkon 412 kW / 560 koní. Šiesta a aktuálne posledná generácia má stále pod kapotou V8, no výkon narástol na 441 kW / 600 koní, v prípade verzie M5 Competition 460 kW / 625 koní.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Základom tejto limitovanej edície je vyššie spomenutý model M5 Competition. Pod kapotou nájdeme najvýkonnejší sériový motor V8 4,0 M TwinPower Turbo a maximálnym výkonom 460 kW / 625 koní a krútiacim momentom 750 Nm. Motor je spriahnutý s pohonom všetkých kolies M xDrive a aktívnym M Diferenciálom v zadnej časti. Už samotná M5 Competition má čo ponúknuť, no to, čo ponúka limitovaná edícia je úplne iná dimenzia. Dokonalá trakcia a kontrola majú za výsledok zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 3,3 sekundy a hranicu 200 km/h dokáže atakovať za 10,8 sekundy.

Exteriér aj interiér vozidla majú čo ponúknuť. K rozmanitosti a individuálnosti prispieva portfólio BMW Individual. Nanovo tvarované M disky vo farbe Graphite Grey v spojení so sivou metalízou Frozen Dark Grey sú len zlomkom toho, čo vozidlo naozaj dokáže ponúknuť. Za príplatok môžete siahnuť aj po karbón-keramických M-kových brzdách, multifunkčných sedadlách s čalúnením, či po hliníkovo-karbónových doplnkoch.

Zdroje: BMW / startstop.sk