Emisné normy patria v poslednej dobe medzi najviac skloňované spojenie, a nie práve v pozitívnom zmysle. Ako sme sa sami presvedčili, prejsť emisnou normou pri nových pravidlách kontroly je skoro nemožné. A to aj pre nové vozidlá.

Podobný problém vycítili aj automobilky. Viacero z nich si totižto uvedomuje, že malé automobily, ktoré sú ideálnymi parťákmi do mesta, sa postupom času stanú minulosťou. Prečo to tak ale musí byť?

Na rozdiel od Američanov, pre ktorých znamená že viac je viac, je európsky národ radšej za menšie vozítka. Metropoly sú totižto čím ďalej tým viacej preplnené autami, ktoré nemajú kde parkovať. A práve zlatou strednou cestou sa stali mini autíčka, ktoré sú šikovné, praktické a okrem mesta zvládnu aj výlet pre dvoch ľudí či mladú rodinku.

Tento trend by sa mal v Európe ale čoskoro prepísať. Výrobcovia vozidiel totižto začínajú spochybňovať svoju stratégiu v rámci malých automobilov. Je to reakcie na nové právne predpisy týkajúce sa bezpečnosti a emisií výfukových plynov, najmä produkcie oxidu uhličitého. Dominancia malých áut je teraz spochybnená.

Opel už opustil svoje karanténne mini autá, PSA Group Peugeot a Citroen uvádzajú, že modely 108 a C1 pravdepodobne neprežijú. Zdroj v spoločnosti Ford potvrdil, že indický automobil KA+ už nebude do Európy vyvážať. Volkswagen zasa uvažuje upustiť od spaľovacích verzií modelu Up, čo by znamenalo koniec pre sesterské automobily ako je Seat Mii a Škoda Citigo. Takže by sa podporili čisto elektrické verzie. Otáznik tiež vzniká nad Renaultom Twingo.

A čo je vlastne za problém? Technológia potrebná na splnenie nových predpisov vyšvihne cenu týchto mini autíčok o pár tisíciek hore. A to ich automaticky vyženie z trhu, keďže každý rozumný človek si za rovnakú cenu kúpi plnohodnotné rodinné auto.

Keďže pravidlá Európskej únie sa začnú uplatňovať už budúcom roku, podľa JATO Dynamics musí priemysel znížiť svoju priemernú úroveň CO2 na 95 gramov na kilometer. V minulom roku to bolo 120,5 g/km. Väčšina autíčok sa však pod priemer 95 gramov nemôže dostať bez zahrnutia nejakej formy elektrifikácie.

Do roku 2030 chce pritom EÚ znížiť priemerné emisie až na 60 g/km. Výrobcovia automobilov by potrebovali populárne elektromobily v lacnejších a dostupnejších kategóriách, aby mohli pokračovať v predaji konvenčných SUV. Inak budú čeliť pokutám.

To znamená, že najmenší a najľahší model automobilky – auto, ktoré pomáhalo znížiť priemerný CO2 spoločnosti – by už nevykompenzovalo vyššie emisie väčších automobilov. Čím menšie auto, tým ťažšie je zdôvodniť zvýšenie ceny. Technika stojí viac-menej rovnako pre veľké aj malé auto, ale ľudia nebudú ochotní platiť.

Dve značky, ktoré sú najviac závislé od predaja malých automobilov sú momentálne Fiat a Renault. V Európe majú tieto spoločnosti 60 percentný podiel na predaji malých áut. Takmer celý podiel patril Fiatu a jeho populárnej 500-vke a Pande. A zmena by sa mala dotknúť aj týchto dvoch najpredávanejších modelov v segmente.

Test Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 – koniec predsudkov

Zdroj: autonews.com