Na rozdiel od iných automobiliek, Hyundai sa sústreďuje nie len na elektrifikáciu, ale aj na vyššiu efektivitu spaľovacích motorov

Žiadne CVVT či CVVL, privítajte najnovšieho bojovníka za efektívnejšie spaľovacie motory, ktorý nesie meno CVVD. Na začiatok by som rád objasnil, čo tieto skratky znamenajú a prečo vlastne vzniklo variabilné časovanie. Variabilné časovanie ventilov je technológia, vďaka ktorej majú agregáty v nižších otáčkach nižšiu spotrebu a pri vyšších väčší výkon. Je to dosiahnuté vďaka dvom typom vačiek – menšie pracujú v nízkych otáčkach, zatiaľ čo väčšie sa zapoja po prekročení istej hranice otáčok.

CVVT je technológia regulácie ventilov a riadi načasovanie otvárania a zatvárania (čiže variabilné časovanie). CVVL, na druhej strane, reguluje objem privádzaného vzduchu nastavením zdvihu (variabilný zdvih ventilov). Čo je ale CVVD? Continuous Variable Valve Duration je úplne nová technológia regulácie ventilov, ktorá reguluje trvanie otvárania a zatvárania v závislosti od jazdných podmienok. Hyundai túto technológiu vyvinul ako prvá automobilka na svete a vďaka nej dosiahol zvýšenie výkonu o 4%, zníženie spotreby paliva o 5% a zníženie množstva vyprodukovaných emisií až o 12%. Tieto čísla sa nemusia zdať ako niečo ohromné, no v každodennej premávke ušetrí palivo, čas a životné prostredie, ktoré je čoraz častejšou témou diskusií.

„Vývoj technológie CVVD je dobrým príkladom toho, ako skupina Hyundai Motor Group posilňuje technológie pohonnej sústavy“ -Albert Biermann

Ako to funguje?

Pri konštantnej jazde nízkou rýchlosťou CVVD otvorí sací ventil od stredu po koniec kompresného zdvihu. Týmto je dosiahnutá ešte nižšia spotreba ako pri starších technológiách, ktoré mali spĺňať podobný účel. V opačnom prípade, keď sa od agregátu vyžaduje vysoký výkon či už pri pripájaní sa na diaľnicu alebo dynamickej jazde na okresnej ceste, je sací ventil otvorený na začiatku kompresného zdvihu pre viac vzduchu vo valci a vyšší točivý moment.

Smartstream G1.6

Celým názvom Smartstream G1.6 T-GDi je novým motorom, v ktorom je použitá po prvý krát už spomínaná technológia. Okrem nej je v ňom zakomponovaná aj nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov LP EGR (Low Pressure Exhaust Gas Recirculation). Benzínový preplňovaný motor s obsahom 1,6 litra produkuje výkon 180 koní a točivý moment 265 Nm.

Pohonná jednotka Smartstream sa prvý krát objaví vo vozidle Hyundai Sonata Turbo v druhej polovici roku 2019. Kia ešte nezverejnila, do ktorých vozidiel ho zakomponuje, no je viac ako isté že tento motor bude zdieľať so sesterskou automobilkou.

PRVÝ DOTYK: Hyundai NEXO, vodíková budúcnosť?!

Zdroj: HYUNDAI

Pridaj komentár